۱ مرداد ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6873620
T T
۰ نفر
یک مسوول : 70 هزارتن برنج از پارسال روی دست کشاورزان گیلان مانده است # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/05/1379 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.برنج.
رییس سازمان کشاورزی گیلان گفت: حدود 70هزار تن برنج سفید از سال زراعی گذشته روی دست شالیکاران استان مانده و فروش نرفته است.
محمدرضا طاهر زاده روز شنبه افزود : نبود بازار مناسب برای فروش برنج طی سال گذشته و امسال شالیکاران گیلان را به شدت نگران کرده است .
وی گفت: این در حالیست که برنج سفید محصول امسال نیز تا 20 روز دیگر به بازار عرضه می شود .
وی افزود: اکنون کشاورزان استان بانگرانی از نبود بازار فروش برنج، کار برداشت برنج را در 230 هزار هکتاراز زمینهای جلگه ای و آبرفتی استان آغاز کرده اند.
رییس سازمان کشاورزی گیلان پیش بینی کرد امسال از مزارع شالیزاری استان بیش از یک میلیون تن "شلتوک " برابر حدود 600 هزار تن برنج سفید برداشت شود.
این درحالیست که شالیکاران استان گیلان با اغاز فصل برداشت محصول انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت برای فروش تولیدات خود دارند.
کشاورزان شالیکار استان گیلان می گویند : نبود حمایت از تولیدکنندگان برای فروش برنج بویژه از گونه های پر محصول ، کشاورزان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.
محمود عادل زاده کشاورز برنجکار شهرستان لنگرود گفت : کشاورزان برای فروش محصول خود نگرانند و امیدواریم امسال با تعیین نرخ عادلانه ای محصول برنج تولید داخل از کشاورزان خریداری شود.
وی افزود : کشاورزان انتظار دارند در برابر واردات انبوه برنجهای خارجی ارزان قیمت ، برنج داخلی مورد حمایت قرار بگیرد.
یکی دیگر از کشاورزان برنجکاراستان گیلان گفت : اگر نیاز واقعی کشور به برنج های خارجی دقیق بر آورد شود بازار برنج داخلی اینگونه دچار رکود نمی شود.
شهرام شهدی افزود: متاسفانه هر سال بیش از نیاز واقعی کشور برنج خارجی وارد می شود که این امر به بازار فروش برنج داخلی لطمه می زند.
شهدی گفت: دولت می تواند به عنوان یک راهکار عملی حل مشکلات برنجکاران ، برنج مورد نیاز نهادهای دولتی رااز تولیدات داخلی تامین کند.
یک کارشناس برنج استان گیلان گفت: برپایه بررسی های به عمل آمده هزینه تولید برنج درایران از همه کشورهای عمده تولیدکننده این محصول در جنوب شرقی آسیا بالاتر است.
حسین نیک فطرت گفت : گزارش های مراکز رسمی حاکیست که در این کشور ها کار کاشت ، داشت و برداشت برنج به دلایل مختلف با هزینه های کمتر انجام می شود.
وی افزود : کشاورزان شالیکار ایران برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول خود و کسب توانایی رقابت با گونه های خارجی به لحاظ قیمت چاره ای جز به کارگیری ماشین آلات به جای انسان و یکپارچه سازی مزارع ندارند.
وی گفت : اکنون قیمت تمام شده هر کیلو برنج ایرانی بیشتراز هفت هزار ریال است در حالیکه برنجهای خارجی با احتساب هزینه حمل و عوارض کلان گمرکی و مالیاتی کیلویی سه تا چهار هزار ریال در بازار عرضه می شود.
یک کارشناس دیگر برنج گفت : بازار برنج مرغوب به دلیل عدم ارائه برنامه کارشناسی از سوی مسوولان کشاورزی در دست دلالان است.
حمید رسولی افزود: دلالان در فصل برداشت محصول کشاورزان را به کمترین قیمت می خرند وپس از چند ماه انبار داری آن را به چند برابر قیمت می فروشند.
وی اضافه کرد : آموزش کشاورزان در استفاده بهینه ازآلات و ادوات کشاورزی وبالا رفتن سطحآگاهی زارعین می تواند در کاهش هزینه های جانبی موثر باشد.
وی گفت: کشاورزان اکنون از این امکانات و ماشین آلات استفاده مناسب نمی کنند.
یکی از فروشندگان برنج در شهر رشت گفت:واردات برنج ارزان قیمت خارجی از یک سو به نفع مردم و از سوی دیگر به زیان کشاورزان است.
وی افزود : باید برای رفع این مشکل دو گانه راه حل مناسب و کارشناسانه یافت تا مصرف کننده و تولیدکننده زیان نبینند.
یکی از شهروندان گفت: مصرف کنندگان بیش از تولیدکنندگان هستند ودولت باید در تصمیمات خود منافع اکثریت را در نظر بگیرد.
حسن یونسی افزود : ماشینی کردن کشاورزی و کاهش هزینه های تولید یکی از مهم ترین راهکارها برای مناسب سازی قیمت برنج داخلی است.
استان گیلان دارای 400 هزار هکتار زمین کشاورزی با بیش از 182 هزار خانوار بهره بردار است.
۰ نفر