۲۰ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6883090
T T
۰ نفر
ایران و ترکمنستان تفاهم نامه کنسولی و مرزی امضا کردند # عشق آباد ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/08/79 هیاتهای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان روز پنجشنبه در پایان کار سومین کمیسیون مشترک در عشق آباد ، یک تفاهم نامه کنسولی و مرزی امضا کردند.
این تفاهم نامه به امضا دکتر " محمد علی هادی " معاون کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه و " کپبانوف " معاون وزارت امور خارجه ترکمنستان رسید.
معاونان وزارت خارجه ایران وترکمنستان پس ازامضا این تفاهم نامه، نتایج سومین کمیسیون مشترک دوکشور را رضایت بخش خوانده وآن را گام دیگری درجهت توسعه و گسترش روابط فی مابین دانستند.
اعضای کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان درکمیسیون های سه گانه مسائل کنسولی، مرزی و گمرکی را به مدت سه روز مورد بحث و تبادل نظر قراردادند.
در تفاهم نامه پایانی این کمیسیون بر ضرورت مسائل مربوط به امور کنسولگری و حفاظت از حقوق اتباع دو طرف در خاک کشورهای متقابل و تکمیل راهکارهای اجرایی تامین حقوق شخصی و اموال آنها تاکید شده است.
دوطرف بر هماهنگی برای امضا موافقتنامه بین دو دولت در خصوص معاضدت قضایی در ارتباط با مسائل جزایی و استرداد مجرمین توسط هیاتهای قضایی دو کشور تاکید کردند.
دراین تفاهم نامه آمده است که فهرست بدهکاران ترکمنی به اتباع ایرانی و فهرست احکام قضایی صادره برای پی گیری در اختیار وزارت امــور خارجـــه ترکمنستان قرار گیرد.
طرفین موافقت کردند زمینه مساعد ملاقات کنسولی با زندانیان را ظرف یک هفته و امکانات ملاقات خانواده و بستگان درجه یک آنها را دراولین فرصت فراهم کنند.
طرف ترکمنی موافقت کرد صدور روادید برای تسهیل در رفت وآمد رانندگان و افرادی که کارت بازرگانی دارند، را مورد بررسی قراردهد.
دو طرف همچنین توافق کردند در اولین فرصت نسبت به تبادل اطلاعات درزمینه تغییرات قوانین و دستورالعمل های کنسولی ، مرزی و گمرکی اقدام نمایند.
عکسبرداری هوایی مرزی ، ایجاد تسهیلات عبور ومرور برای کارشناسان شرکت گاز ایران ، مشخص کردن خط مرز دولتی در رودخانه های مرزی مشترک ، برگرداندن بستر رودخانه ها به مسیر اصلی واحداث دروازه مشترک در گمرک آرتیق و لطف آباد توافق های بعمل امده در زمینه مسائل مرزی است.
طرفین دربخش امور گمرکی نیز موافقت کردند ملاقاتهای کارشناسان گمرکی برای آماده کردن توافقنامه دوجانبه مربوط به کمک های اداری و گمرکی را مورد بررسی قراردهند و پس از تکمیل تاسیسات مرزی بین المللی گودان به باجگیران تسهیلات دیگر رفت و آمد را بررسی کنند.
دریادداشت تفاهم ایران و ترکمنستان دو طرف نسبت به توافق های روسای گمرک دو کشور درشهریورماه 78 در مشهد واردیبهشت ماه 79 درعشق آباد ابراز رضایت کردند.
هیات ایرانی متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه ، کشور، نیرو و سازمان گمرک و نیروهای مسلح درپایان سفر خود به ترکمنستان ، روز پنجشنبه عشق آباد را ترک کرد./ح.م 230
۰ نفر