۳ تیر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6900523
T T
۰ نفر
امارالگوهای اجتماعی در کشورهای عضواتحادیه اروپا # لندن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/04/78 اداره امار اتحادیه اروپا (یورواستات ) اخرین امار از الگوهای اجتماعی 15 کشور عضو این اتحادیه را منتشر ساخت.
بر اساس این امار 11 درصد از مردم این کشورهااکنون به صورت انفرادی زندگی می کنند در حالیکه این رقم در سال 1981 نزدیک به 8 درصد بود.
زندگی انفرادی در اتحادیه اروپا در کشور سوئد به بالاترین حد یعنی 24 درصد و در اسپانیا و پرتغال به نازل ترین سطح یعنی 4 درصد می رسد.
به طور متوسط 55 درصد از مردم کشورهای عضواتحادیه اروپا به صورت خانواده کامل یعنی زوج همراه با فرزندان زندگی می کنند لیکن درصد فزاینده ای به میزان 19 درصد زوجهای بدون فرزند و در 7 درصد خانواده ها نیز تنها یکی از والدین حضور دارند.
در زمان حاضر 13 درصد از فرزندان غیرمستقل اروپایی تنها با یکی از والدین خود زندگی می کنند. این نسبت در یونان در نازل ترین سطح یعنی 6 درصد و در بالاترین میزان در انگلیس یعنی 23 درصد است.
در طی 30 سال گذشته میزان ازدواج در این کشورها از 8 مورد در هر یک هزار نفر از جمعیت به 5 مورد، یعنی به میزان 37 درصد، کاهش یافته است.
میانگین سن ازدواج در کشورهای عضواتحادیه اروپا در طی بیست سال گذشته از 26 به 29 سال برای مردان و از 23 به 26 سال برای زنان افزایش یافته است.
به طور میانگین یک سوم از ازدواجهایی که در این کشورها صورت می گیرد به طلاق منجر می شود.
در گروه سنی زیر 30 سال نزدیک به 28 درصد از زوجهای همزیست در اتحادیه اروپا هنوز ازدواج نکرده اند. این نسبت در کشوری مانند دانمارک 72 درصد و در منطقه مدیترانه بین 6 تا 8 درصد است.
امار کودکان نامشروع در طی 30 سال گذشته از 6 درصد به 24 درصد در این کشورها افزایش یافته که میزان ان در سوئد 54 درصد و در یونان 3 درصد است.
بر اساس این گزارش میزان تحصیلات درسی در نسلهای جوان اروپا به مراتب بیشتر از نسلهای گذشته شده است.
یورواستات اعلام کرد به طور میانگین افراد شاغل در اتحادیه اروپا 40 ساعت در هفته کار می کنند.
درامد زنان در این کشورها به طور متوسط به حداکثر 90 درصد درامد مردها در کشوری مانند سوئد می رسد و در یونان این میزان معادل 70 درصد است.
در کشورهای اتحادیه اروپا 18 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند.
میزان محرومیت در کشورهایی مانند یونان، انگلیس، ایرلند و پرتغال در اوج خود بین 21 تا 24 درصد و در کشورهای دانمارک، هلند و فنلاند در نازل ترین سطح یعنی 9 تا 11 درصد است.
به عنوان نمونه 30 درصد از خانواده های اروپایی توانایی مالی برای هزینه گذراندن یک هفته تعطیلات در سال را ندارند.
بر اساس این گزارش 73 درصد از خانواده های اروپایی دارای حداقل یک خودرو هستند. 19 درصد از خانواده ها مایل به داشتن خودرو نیستند و 8 درصد توانایی مالی برای خرید یا نگهداری ان را ندارند.
سوانح رانندگی در اتحادیه اروپا سالانه 40 هزار نفر معادل 01/0 درصد از جمعیت قربانی می گیرد لیکن این امار در طی 7 سال به طور میانگین به میزان 20 درصد کاهش یافته است.
در اتحادیه اروپا کمتر از 30 درصد مردم سیگاری هستند لیکن روند کلی ان در سالهای اخیر نزولی بوده است. در یونان این نسبت به حداکثر یعنی 39 درصد و در فنلاند و سوئد به حداقل خود یعنی 20 تا 22 درصد می رسد.
۰ نفر