۱۹ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6915425
T T
۰ نفر
هواپیمایی کشوری بیش از 120 میلیون دلار درامد کسب کرد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/11/78 ستاد خبری ویژه دهه فرخنده فجر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: درامد سـازمان هواپیمایی کشـوری از محل ارائه خدمات به هواپیماهای عبوری در 10 ماهه اول امســال بیـش از 120 میلیون دلار بود که از ارایه خدمات به بیش از 70 هزار فروند هواپیمای عبوری از آسمان کشور حاصل شد.
بهزاد مظاهری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: افزایش درامد سازمان هواپیمایی کشوری سبب شد تا وابسـتگی ارزی این سازمان به منابع دولتی کاهش یابد و بخشی از ارز مورد نیاز خود را تامین کند.
معاون وزیر راه و ترابری پیش بینی کرد: مجموع درآمدهای ارزی شـرکت تا پایان سال جاری به 150 میلیون دلار که معادل درآمد سال گذشته است، برسد.
وی درآمدهای ریالی سازمان و شرکت فرودگاه های کشـور تا پایان سال جاری را بیش از 200 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این ســازمان درامدهای خود را صـرف انجام عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی امام خمینی , خرید تجهیزات ناوبری، توسعه فرودگاه های کشور و هزینه های جاری می کند.
رئیس ســازمان هواپیمایی کشــوری بر ادامه تجهیز راهـروهای بین المللی پروازی کشـور به سیستم های ارتباطی و ماهواره ای در برنامه سوم توسعه تاکید کرد و گفت: 9 دسـتگاه هدایت هواپیما وتهیه طرحهای تقرب مربوطه جهت نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه های زنجان، اراک، شــهرکرد، ابوموسـی، شـاهرود، یاسوج، داراب، فســا و اصفهان در دو سال اخیر نصب و راه اندازی شـده اسـت.
همچنین در فرودگاه های شهرکرد، یزد و ایرانشهر بر اساس استانداردهای جهانی در حال انجام است.
مظاهری افزود: نصــب و راه اندازی دســتگاه های ناوبری و طرحهای تقرب و تجهیزات برج مراقبت پرواز فرودگاه امام (ره ) که از فرودگاه های بزرک اسـت، پایان یافت.
وی گفت: تامین تجهیزات برج مراقبت پرواز فرودگاه های شـهرکرد، یاسـوج، فــسا و اصفهان (تعویض )، نصب 10 دســتگاه جهت پخــش اطلاعات هواشــناسی در فرودگاه های کشــور، نصب 10 دستگاه ثبت کننده (رکوردر) جدید در فرودگاه های مهرآباد، شیراز، اصـفهان، مشـهد، تبریز، کرمانشـاه، بوشـهر و زاهدان برای مکالمات برج مراقبت پرواز بخشی دیگر از فعالیت های در حال انجام از ســوی هواپیمایی کشور است.
معاون وزیر راه و ترابری راه اندازی فرودگاه امام خمینی (ره ) و پروژه ســینا را از طرحهای ملی این سازمان نام برد و گفت: در قالب پروژه "سینا" با ایجاد دو مرکز کنترل جدید در شــهرهای تهران و شـیراز و نصب 10 دستگاه رادارثانویه تمام فضای کشور تحت پوشش سیستم های سوئیچینک ارتباطی و راداری قرار خواهد گرفت.
وی افزود: این پروژه ســبب تامین بیشـتر سلامتی پروازها و ترغیب بیشتر شرکت های خارجی به عبور از فضای هوایی کشــور به دلیل افزایـش توان کنترل ترافیک هوایی کشور از نظر صوتی و راداری میسر خواهد شــد و درآمدهای ارزی کلانی از این طریق بدست خواهد آمد.
مظاهری با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات جابجایی بار و مسافر در 48 فرودگاه کشور انجام می شود، گفت: از شروع برنامه دوم توسعه تاکنون 340 میلیارد ریال برای توسعه و بهسازی عوامل پروازی و ساختمان های جنبی فرودگاه ها در کشور هزینه شده است.
وی اعتبار مصوب پروژه های عمرانی برای بهسازی فرودگاه ها در ســال جاری را معادل 120 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: از این محل 57 پروژه در ســطح کشور درحال اجراست که تعدادی از آن شامل مرکز کنترل شماره یک تهران، توسعه پایانه های رشت، اصفهان، بندرعباس و خرم آباد و همچنین ساختمان های سپاه در شهرهای ساری، اصفهان و بندرعباس تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.
وی اضافه کرد: اکنون فرودگاه های امام خمینی (ره )، زنجان، یاسوج، اراک ، شاهرود، خوی و فسا مراحل پایانی خود را می گذرانند و آماده بهره برداری می شوند، ضمن اینکه فرودگاه های زنجان، اراک و یاسوج عملیاتی شده اند و اقدام های لازم جهت دایر نمودن برنامه های پروازی در آنها در حال انجام می باشد.
به گفته وی، در حال حاضر 12 فرودگاه در شهرهای گرگان، سراوان، سمنان، کاشان، سبزوار، داراب، جاجرم، ماکو، آباده، سرخس، کلاله، عسلویه در دست ساخت است. همچنین ساخت فرودگاه درشهرهای گناباد، اشترینان، سقز، الیگودرز و ایذه در دست مطالعه است.
وی با اشاره به اینکه تعداد 16 فرودگاه در سراسر کشور توانایی انتقال مستقیم زائران بیت ا... الحرام به مکه مکرمه را دارند، گفت: با تمهیدات انجام شده فرودگاه اردبیل نیز امسال اماده ارایه سرویس های فرودگاهی به زائران خانه خدا و انجام پروازهای حج تمتع به عنوان هفدهمین ایستگاه عملیاتی حج در کشور است.
معاون وزیر راه و ترابری گفت: به حداقل رساندن تاخیر در پروازها، کاهش ایستایی های مسافر و بار ، نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد شرکت های حمل و نقل هوایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی، ارایه روادید عبور (ویزای ترانزیت ) 48 و 72 ساعته به مسافران خارجی، اعلام آسمان باز در فرودگاه های مهرآباد، مشهد و تبریز برای پروازهای باری و فراهم نمودن تسهیلات لازم برای صادرات و واردات، بخشی از تسهیلات و خدمات فرودگاهی انجام شده از سوی این سازمان است.
وی توان جابجایی مسافر توسط فرودگاه های کشور را حدود 70 میلیون نفر ذکر کرد و اظهار داشت: به دلیل کمبود هواپیما سالانه حدود 20 میلیون نفر از این ظرفیت استفاده می کنند. همچنین ظرفیت راهروهای (کریدورهای ) هوایی و پروازی قریب 5/2 میلیون پرواز در سال است، اما تنها از یک چهارم ظرفیت فعلی استفاده می شود.
وی گفت: در ابتدای برنامه اول توسعه تنها دو شرکت هواپیمایی داخلی در کشور فعالیت داشتند، اما در راستای توسعه این امر اکنون با صدور پروانه بهره برداری ، تعداد 17 شرکت هواپیمایی به خدمات مختلف حمل و نقل مسافر ، بار و بالگردی اشتغال دارند. شش شرکت نیز موافقت اصولی دریافت کرده اند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر ضرورت توسعه و حفظ ایمنی در زمینه ایمن سازی و استاندارد پروازها تاکید کرد و گفت: پیگیری و نظارت بر تهیه ، بررسی و تصویب و اجرا قوانین ملی این صنعت، انتقال فن آوری تعمیرو نگهداری هواپیماهای توپولف 154، اموزش خلبانان و مهندسان پرواز بر روی هواپیماهای توپولف، تهیه طرحهای لازم برای بهبود سیستم ارزیابی وسایل کمک ناوبری و رادارها با کاهش هزینه های مربوطه و... بخشی از اقدام های انجام شده از سوی این سازمان برای افزایش ایمنی در پروازها است.
/20/ /120/ /124/ /15/
۰ نفر