۱۵ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6930588
T T
۰ نفر

شالیکاران گیلانی از فروش محصول برنج راضی اند

۱۵ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6930588
شالیکاران گیلانی از فروش محصول برنج راضی اند # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/07/77 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.محصولات.
شالیکاران استان گیلان از قیمت فروش محصول برنج خود در سال جاری در بازارهای مصرف ابراز رضایت می کنند .
هم اکنون هرکیلو برنج صدری (صدری ، دمسیاه ، طارم ) بین شش هزارو 300 تا هفت هزار ریال ،بینام ازپنج هزارو 500 تاشش هزار ریال وانواع پر محصول نیز حدود چهار هزارو 500 ریال در بازارهای گیلان قیمت گذاری می شود .
سال گذشته درهمین فصل قیمت انواع برنج صدری ،بینام ،و پرمحصول به ترتیب چهار هزار، سه هزارو 300 و دو هزارو 800 ریال بود .
در ده سال گذشته به دلیل همزمانی واردات وعرضه برنج خارجی بافصل برداشت این محصول در داخل کشور قیمت برنج در فصل تابستان و پاییز به کمترین حد خود می رسید .
همچنین قیمت انواع برنج داخلی در فصل زمستان ، بهار و اوایل تابستان هر سال تا زمان برداشت محصول بعدی سیر صعودی پیدا می کرد .
کاهش قیمت برنج داخلی در فصل برداشت ومتعاقب آن افزایش قیمت به چند برابر در زمانی که کشاورزان محصولات خود را فروخته اند در سالهای گذشته همواره نارضایتی کشاورزان گیلانی را به همراه داشت .
"ابراهیم نصیری " کشاورز برنجکار لنگرودی ضمن ابراز خرسندی از افزایش قیمت برنج داخلی در سالجاری زراعی گفت :دولت باید با اجرای سیاست های حمایتی مدت دارشرایطی را فراهم آورد تا کشاورزان موفق به فروش محصول خود در زمان برداشت به بهترین قیمت شوند .
وی گفت : کشاورزان به دلیل هزینه های جاری و تعهدات مالی (باز پرداخت وام بانکها )ناچاراز فروش محصول تولیدی خود در کمترین زمان بعد از برداشت هستند .
وی از سیاست های اجرایی سالجاری مسوولان کشاورزی کشور برای خرید محصول برنج شالیکاران استان در راستای حفظ تعادل قیمت بازارتشکر کرد .
این کشاورز گفت :در سالهای گذشته به دلیل نبود بازار مناسب و عدم دخالت جدی دولت در بازار ،دلالان و واسطه ها برنج کشاورزان را به کمترین قیمت خریداری کرده و سپس آنرا پس ازچند ماه به چندین برابر قیمت می فروختند .
"حسین پور رضا "یکی دیگرازکشاورزان شالیکار استان گیلان نیز خواستار ادامه سیاست خرید محصول برنج شالیکاران شمال کشور توسط دولت در سال های آینده شد .
این کشاورز گفت :ممنوعیت ورود و توزیع برنج خارجی در فصل برداشت برنج داخلی در ثبات قیمت آن در بازار تاثیر مثبت داشته است .
وی گفت :عمده ترین دلیل ثبات قیمت برنج داخلی در سالجاری دخالت دولت در بازار خرید است .
این کشاورز افزود :خرید توافقی برنج توسط دولت در سالجاری باعث شده است دلالان وواسطه ها نتوانند باکنترل بازارتعیین نرخ نمایند .
در سالجاری زراعی دولت متعهد شده است از طریق سازمان تعاون روستایی پنج هزار تن برنج تولیدی شالیکاران شمال کشور را به نرخ توافقی خریداری نماید (دو هزارو 500 تن سهمیه گیلان ).
سازمان تعاون روستایی گیلان نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد در دو ماهه گذشته بیش از یک هزار تن برنج تولیدی شالیکاران گیلانی را به نرخ توافقی خریداری کرده است .
در این حال "مریم میرزایی "کارمند آموزش و پرورش گفت : افزایش قیمت انواع برنج زندگی را برای خانواده های حقوق بگیر و آسیب پذیر مشکل کرده است .
وی گفت :گرچه افزایش قیمت برنج در سالجاری خشنودی کشاورزان برنجکار را به همراه داشته ،اماخانواده های زیادی را با مشکل تهیه مایحتاج اولیه غذایی روبرو کرده به نحویکه گروه کثیری از ساکنان گیلان قدرت خرید و مصرف برنج داخلی را از دست داده اند .
"میرزایی "گفت : دولت باید حمایت از مصرف کننده را نیز درسیاست های اجرایی مد نظرداشته باشد تابا وجود تورم فعلی اقشارحقوق بگیر و آسیب پذیر بیش از پیش زیر فشار مشکلات اقتصادی قرار نگیرند .
این خانم فرهنگی خواستار تخصیص سهمیه برنج کوپنی برای کارمندان دولت و سایر اقشار نیازمند استان گیلان شد .
یک مسوول بازرگانی استان گیلان در این باره گفت :شورای اقتصاد به دلیل کشت برنج در گیلان کوپن دریافت برنج (خارجی )را از سهمیه استان حذف کرده است .
"عبدالغفار شجاع" رئیس کمیسوین کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم بندرانزلی گفت : افزایش قیمت برنج درسال جاری ناشی ازافزایش میزان مصرف سرانه آن در کشور است .
وی بدون اشاره به میزان افزایش سرانه مصرف برنج کشورگفت :در سالجاری قرار است 550 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شود که این میزان نسبت به سالهای گذشته 250 هزار تن کاهش دارد .
از 400 هزار هکتار زمین کشاورزی استان گیلان 230 هزار هکتار آن به کشت انواع برنج اختصاص دارد .
در سالجاری زراعی از این میزان زمین زیر کشت بیش از 650 طار تن برنج سفید استحصال شده است .
۰ نفر