۲۳ فروردین ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6942354
T T
۰ نفر
انبار هزاران تن کالا دربندرشهید رجائی به یک معضل تبدیل شده است # بندرعباس خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/01/76 انبارشدن بیش از حد کالاها بویژه کالاهای کانتینری در مجتمع بندری شهید رجائی روند تخلیه کالا دراین بندر را با مشکل روبرو کرده است .
درحال حاضر بدلیل محدودیت محوطه های بندر شهید رجائی کانتینرهای کالا در چند طبقه روی هم چیده شده که گفته می شود از زمان انبار شدن برخی از این کانتینرها چندین ماه می گذرد.
کالاهای متفرقه دیگری مانند خودرو ،تجهیزات کارخانجات داخلی و دیگر کالاها درانبارهای روباز بندر شهید رجائی انبارشده واین درحالی است که بدلیل شرایط آب و هوائی نگهداری این کالاها به مدت طولانی غیر اصولی است .
دراین باره مدیرکل بنادروکشتیرانی هرمزگان می گوید حجم کالاهای انبار شده در بندرشهید رجائی بالغ بر 726 هزارتن به ارزش ریالی بیش از 30 میلیارد ریال است .
مهندس علی استیری اعلام کرد 80 درصد کالاهای مذکورکه عمده آن کانتینری است متعلق به کارخانجات و شرکتهای وابسته به دولت و مابقی مربوط به بخش خصوصی است .
به گفته وی درحال حاضر ظرفیت پایانه کانتینری بندر شهید رجائی 19 هزار کانتینر است که این میزان به بیش از 35 هزار دستگاه کانتینر رسیده است .
وی اضافه کرد ، ارزان بودن هزینه نگهداری کالا، نبود قانون صریح برای تخلیه بموقع کالا توسط صاحبان انها از محوطه بندر و بی توجهی به سرمایه های ملی عمده دلایل انبارشدن کالا در بندر شهید رجائی است .
مدیرکل بنادر و کشتیرانی هرمزگان افزود حجم زیاد کالا درمحوطه های بندرشهید رجائی ازقدرت مانور درتخلیه و بارگیری کاسته است .
استیری گفت بدلیل جلوگیری ازپرداخت جریمه دیرکرد تخلیه کشتیهاو برغم محدودیت انبارها بناچار کالا تخلیه می شوداماچنانچه روند انبارشدن و ترخیص نشدن کالا ادامه یابد ممکن است کشورازبابت جریمه دیرکرد تخلیه متحمل خساراتی شود.
وی افزود درمدت مشابه سال گذشته میزان کالاهای انبارشده در محوطه های بندر شهید رجائی تنها 320 هزارتن بود.
کارشناسان امور بندری درهرمزگان نیزمعتقدند که بازنگری بر قانون نگهداری کالا و متعادل کردن نرخ نگهداری درانبارهای بنادر،احساس مسئولیت صاحبان کالا درترخیص آنها می تواند از انبار شدن غیراصولی بویژه در بنادری مانند شهید رجائی جلو گیری کند.
۰ نفر