۲۹ مرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6950078
T T
۰ نفر

پرورش شتر در استان یزد دوباره رونق یافت

۲۹ مرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6950078
پرورش شتر در استان یزد دوباره رونق یافت # یزد خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/05/76 کارشناسان امور دام استان یزد می گویند که با افزایش سطح زیر کشت اسفناج وحشی در عرصه های بیابانی چاه افضل، دشت ابرکوه و خرانق، پرورش شتر بار دیگر در این استان رونق یافته است.
کویرنشینان شتر را به لحاظ تحمل دشواری های اقلیم نسبت به سایر حیوانات برتر می دانند که در گذشته ای نه چندان دور در اغلب نقاط این استان پرورش داده می شد.
کارشناسان می گویند: بااجرای طرح های خدمات رسانی ، تعداد شترهای استان نسبت به سال 70 با پنج هزار نفر افزایش اکنون به حدود 22 هزار نفر رسیده است.
کارشناسان این طرحها را تهیه خوراک دام، ساخت آب انبار، آبشخور، توزیع سم و صدور پروانه " چرا " برای گله های داشتی ذکر می کنند.
18 هزار و 809 نفر از این تعداد شتر داشتی و بقیه پروار بندی می باشد.
شتر هم اکنون فقط برای تولید گوشت دراین استان پرورش داده می شود.
اردکان، بافق، بهاباد، مهریز، هرات و مروست، ابرکوه، یزد و پشتکوه از مکان های پرورش شتر در استان یزد است.
کارشناس اداره پرورش و اصلاح نژاد دام جهاد سازندگی استان یزد می گوید با گسترش پسته کاری و حفر چاههای کشاورزی در مناطقی که پیش از این چراگاه شتر بود، برای علاقه مندان به پرورش این حیوان مشکلاتی ایجاد شده است.
مهندس محمد حسین کلانتری کمبود آذوقه، افزایش قیمت نهاده های دامی و پراکندگی شتر در مراتع را از دیگر مشکلات پرورش دهندگان شتر در استان یزد ذکر کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با رونق دوباره پرورش شتر و کشت اسفناج وحشی در عرصه های بیابانی نه تنها بخشی از پروتیین منطقه تامین خواهد شد، بلکه از نابودی مراتع و فرسایش خاک نیز جلوگیری می شود.
این کارشناس می گوید: کار شناسایی نژاد شتر استان یزد در قالب طرح " بیو متری " امسال آغاز شده است.
مهندس کلانتری اضافه کرد: در این طرح دور " کوهان و گردن ، ارتفاع گردن تا زمین ، قد و پای شتر " اندازه گیری می شود.
وی نژاد شترهای استان را " یک کوهانه و بومی " برشمرد و گفت: با همکاری مرکز تحقیقات شتر کشور در بافق " لوک " اصلاح شده به شتر داران استان تحویل می شود.
کلانتری هدف از اجرای این طرح را افزایش تولید و جلو گیری از همخونی در گله های شتراستان برشمرد.
وی ایجاد اصطبل های بیابانی، آبشخور دام و همکاری در تامین سم، روغن منداب، مبارزه با انگل های خارجی و معرفی شترداران به بانکها برای اخذ وام را از جمله خدمات ارائه شده به دارمداران ذکر کرد.
رییس اداره پرورش و اصلاح نژاد دام استان یزد می گوید: پشم شتردر تولیدات صنایع دستی نظیر دستکش ، شال و کلاه، عبا و گلیم کاربری دارد.
کلانتری گفت: تاسیس ایستگاه تحقیقات شتر کشور در شهرستان بافق در سال 70 نقش مهمی در جهت بهبود و شناخت تواناییهای ناشناخته و استفاده بهینه از این منابع داشته است.
این ایستگاه علاوه بر تحقیق و پژوهش در چگونگی بکارگیری اصول پیشرفته دامپروری ، پرورش و انتخاب و اصلاح دام در زمینه شناخت و بهبود بهره وری از منابع کویری و شناسازیی بیماریهای شتر وارائه روشهای درمان فعالیت دارد.
۰ نفر