۵ مهر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6952467
T T
۰ نفر
سال خوب برای محصول سیب ، باغداران راضی اند # ارومیه - خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/07/76 با آغاز فعالیت مجدد واحدهای تبدیلی بازار خریدو فروش محصول سیب در آذربایجان غربی گرم شده است .
هم اکنون واحدهای تبدیلی هر کیلو گرم سیب زیردرختی درجه دو و سه را بین 250 تا280 ریال ازکشاورزان خریداری می کنند.
این درحالی است که انواع سیب ممتاز و درجه یک دربالای درخت هر کیلوگرم 500 تا550 ریال به فروش می رسد.
مدیر عامل تعاونی باغداران ارومیه دراین ارتباط می گوید: هم اکنون سیب آماده تحویل به سردخانه هرکیلوگرم 600 تا700 ریال درعمده فروشی قیمت دارد ودرخرده فروشی به بیش از یکهزار ریال رسیده است .
مهندس عباس عزتی می افزاید: درسالهای گذشته محصول سیب زیردرختی کمتر از 20 ریال بود که پارسال به 150 تا170 ریال رسید.
براساس آمارهای سازمان کشاورزی سطح زیر کشت باغهای سیب در آذربایجان غربی حدود 40 هزار هکتار است که محصول امسال آن بیش از 450 هزار تن تخمین زده می شود.
هم اکنون در آذربایجان غربی نه واحد کنسانتره و ده واحد آبمیوه فعال است که سالانه افزون بر 200 هزارتن سیب را به کنسانتره و آبمیوه تبدیل می کند.
مهندس عزتی می گوید: برخلاف سالهای گذشته که سیب راتنهاواحدهای تبدیلی مستقیما تحویل می گرفتند امسال درصدها محل خارج از شهر ارومیه و کنار جاده های منتهی به این شهرستان سیب زیردرختی ازباغداران خریداری وپول آن به نقد پرداخت می شود.
علی غلامی یکی از باغداران ارومیه می گوید: همه ساله ما مجبور بودیم برای تحویل محصول سیب روزها درمقابل در کارخانه درانتظار باشیم ولی امسال این محصول به قیمت مناسب در محل های مختلف خریداری می شود.
وی می افزاید: گرچه خریداران اطراف شهر به عنوان واسطه عمل می کنند ولی حضور آنها درخارج ازشهر باعث سرعت در تحویل محصول باغداران شده است .
سردخانه های استان نیزظرفیت پذیرش تمامی سیب های سردخانه ای را دارند.
مدیر کل صنایع آذربایجان غربی می گوید: ظرفیت فعال سردخانه های استان امسال به بیش از 150 هزار تن افزایش یافته که امکان جذب تمامی سیب های سردخانه ای استان وجود دارد.
مهندس منوچهر کیانفر می افزاید: باتوجه به ظرفیت بالای واحدهای تبدیلی امسال باغداران مشکلی برای فروش یا انبارکردن محصول نخواهند داشت.
با اینکه امسال وضعیت تقریبا مناسبی برای فروش واستفاده ازمحصول سیب به وجودآمده ولی مسوولین استان ازوضعیت این محصول اظهار نارضایتی می کنند.
استاندارآذربایجان غربی می گوید: سیب ایران بویژه آذربایجان غربی که دارای بهترین رنک و طعم درجهان است درسبد صادراتی و دردنیا جایگاه مناسبی ندارد.
علی سعادت با تاکید برلزوم بسته بندی مناسب می افزاید: بخش بازرگانی باید تلاش کند تا سیب ایران به بازارهای جهانی راه یابد.
امام جمعه ارومیه با انتقاد ازمیزان برداشت سیب درهرهکتار برداشت 12 تا 13 تن سیب از هرهکتار را اقتصادی نمی داند.
حجت الاسلام والمسلمین حسنی می افزاید: هم اکنون 40 هکتار از زمین های مرغوب و درجه یک استان در دشتها زیر کشت درختان سیب قرار دارد درحالی که این باغها را می توان به کوهپایه ها ومناطق مرتفع انتقال داد.
وی تاکید می کند: درصورت انتقال این باغهابه کوهپایه ها 40 هزارهکتار زمین مستعد می تواند به کشت دیگر محصولات اختصاص یابد.
رئیس سازمان کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: تا پایان برنامه دوم توسعه اقتصاد ی 60 هزارهکتارباغ مثمر درکوهپایه های استان احداث می شود.
مهندس کاظم جمشیدی می افزاید : برای احداث این باغها که شیوه آبیاری انها به طریق بارانی وتحت فشار پیش بینی شده همه ساله اعتبارات خاصی در قالب تبصره های قانون بودجه اختصاص می یابد.
وی اضافه می کند: بااحداث این باغها بخش مهمی از باغهای کم بازده سیب که در دشت ها قرارگرفته آزاد و به کشت محصول دیگری اختصاص خواهد یافت .
باغهای سیب به دلیل وضعیت خاص آب وهوا و خاک در آذربایجان غربی در شهرستانهای ارومیه ، مهاباد، سلماس ، میاندواب ، خوی ، نقده ، شاهین دژ، تکاب ، بوکان ، پیرانشهر ،سردشت و اشنویه پراکنده است .
۰ نفر