۲۲ خرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6967987
T T
۰ نفر
با فعالیت یک کنسرسیوم بین المللی در حوزه نفتی ساخالین موافقت شد # نیویورک / خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/3/75 شرکت نفتی اکسون آمریکا اعلام کرده است که موافقت مقامهای مسئول مسکو برای اغاز فعالیت مقدماتی بر روی یک طرح نفت و گاز 15 میلیارد دلاری در شرق روسیه را دریافت کرده است.
کسب موافقت دولت روسیه پس از پنج سال تلاش برای شروع فعالیت کنسرسیوم تحت رهبری اکسون آمریکا و " ساخالین اویل اند گس دولوپمنت " ژاپن در طرح " ساخالین 1 " ، راه گشای فعالیت این کنسرسیوم بین المللی در حوزه نفتی برون ساحلی شرق این کشور خواهد بود.
در حالیکه بسیاری از شرکتهای نفتی بزرک به موافقتنامه هایی با مقامهای دولت روسیه برای توسعه میادین نفتی این کشور دست یافته و سرمایه گذاریهای عمده ای نیز انجام داده اند ، اکثر انها به دلیل عدم امکان تکمیل مفاد قرارداد تولید شراکتی که شرایط تولید نفت و گاز ، چگونگی سهم بری ،میزان مالیات و دیگر مسائل را مشخص می سازد، به مرحله تولید نرسیده اند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز بن بست اصلی مذاکرات این کنسرسیوم بین المللی و روسیه زمانی عمدتا شکسته شد که دولت مسکو در ماه ژانویه 96 قانونی را در مورد طرحهای تولید شراکتی از جمله طرح ساخالین وضع کرد.
مقامهای شرکت اکسون روز دوشنبه اعلام کردند که مجلس روسیه ،نمایندگان دولت مرکزی روسیه و دولت محلی ساخالین موافقتنامه تولیدشراکتی در طرح موسوم به " ساخالین 1 " را تائید کرده اند.
" اکسون نفتگس " ، یک واحد اکسون آمریکا که 30 درصد سهام این طرح را در اختیار دارد ، عملیات تولید در میادین نفتی را برای کنسرسیوم انجام خواهد داد. شرکت " ساخالین اویل اند گس دولوپمنت " ( سودکو ) نیز 30 درصد سهام این کنسرسیوم را در تملک دارد. دو شرکت روسی " ساخالین مورنفتگس - شلف " و " روسنفت - ساخالین " نیز به ترتیب 23 درصد و 17 درصد سهام باقیمانده را در اختیار دارند.
مقامهای اکسون اعلام کرده اند که این کنسرسیوم در تابستان سال جاری حدود 200 تا 300 میلیون دلار در سه میدان نفتی برون ساحلی واقع در ابهای دریای اوختسک برای ارزیابی ذخایر انها هزینه خواهد کرد. براورد شده است که این میادین در بردارنده 5/2 میلیارد بشکه نفت خام و 15 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی هستند.
عملیات ارزیابی شامل حفاری چاههای نفتی و ازمایش وضعیت انها و انجام سه بررسی زلزله نگاری است. پیش بینی می شود که تولید این طرح 15 میلیارد دلاری اوایل قرن بیست و یکم اغاز شود.
رئیس شرکت " اکسون نفتگس " گفته است که پیش بینی می کند این طرح " بتواند میلیاردها دلار عواید از فروش هیدروکربونها کسب کرده و هزاران شغل ایجاد کند."
۰ نفر