۲۹ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6975543
T T
۰ نفر
کشاورزان فارس کشتزارهای گوجه فرنگی را به چرای دام اختصاص داده اند # شیراز - خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/07/75 کشاورزان استان فارس می گویند : امسال به دلیل وضعیت نامناسب بازار میلیون ها ریال سرمایه ای که صرف کشت گوجه فرنگی کرده بودند به هدر رفته است.
در گوشه وکنار استان فارس کشاورزان به دلیل به صرفه نبودن از برداشت دهها هکتار گوجه فرنگی منصرف شده و یا آن را به چرای گوسفندان اختصاص داده اند.
کارشناسان کشاورزی فارس عمده ترین علت بحران بازار گوجه فرنگی در فصل زراعی جاری را عدم صدور این محصول به دلیل مقررات دست و پاگیر صدور محصولات کشاورزی ذکر می کنند.
مهندس جواد اسماعیل زاده مدیر امور زراعت استان فارس در این زمینه می گوید : سال گذشته با توجه به صدور گوجه فرنگی به صورت رب و سس قیمت این محصول با رشد قابل توجهی مواجه شد و با تصور ادامه همان وضع امسال نیز کشاورزان به افزایش سطح زیر کشت گوجه فرنگی اقدام کردند.
وی افزود : میزان گوجه فرنگی تولید شده در فصل زراعی جاری مازاد بر مصرف است و از آنجا که صادرکنندگان نیز به دلیل مشکلات پیمان ارزی از صدور گوجه فرنگی وفرآورده های آن خودداری کردند ، ضربه شدیدی به تولیدکنندگان وارد شد.
یکی از صادرکنندگان کالا در استان فارس در این زمینه می گوید : به دلیل عدم کشش بازار در کشورهای حاشیه خلیج فارس ، مشکل حمل و نقل و دیر رسیدن گوجه فرنگی به اسکله های تخلیه و بارگیری صادرات این محصول مقرون به صرفه نیست.
وی افزود : از سال گذشته پیمان ارزی برای صادرات گوجه فرنگی هر تن 100 دلار تعیین شده است.
ارجمندی گفت : در عین حال کشاورزان هر سال بر اساس وضعیت بازار سال قبل یک محصول اقدام به کشت می کنند و به همین دلیل امسال سطح زیر کشت گوجه فرنگی به مراتب بیش از سال گذشته بود.
وی افزود : این وضع از یک سو باعث اشباع شدن بازار و زیاد شدن میزان عرضه نسبت به تقاضا و از طرفی موجب وارد شدن زیان به کشاورزان و کاهش کیفیت محصولات می شود.
سطح زیر کشت گوجه فرنگی در فارس از 10 هزار و 739 هکتار در سال 74 به حدود 16 هزار و 373 هکتار در سال جاری رسیده و رتبه دوم تولید این محصول را در کشور به این استان اختصاص داده است.
مناطق شیراز ، مرودشت ، کازرون ، سروستان ، جهرم ، کوار، خرامه، دودج و داریون و ممسنی ازمراکزعمده کشت گوجه فرنگی دراستان فارس محسوب می شود.
متوسط برداشت گوجه فرنگی درهرهکتارازاراضی استان 40 تن برآورد شده است.
کارشناسان معتقدند دلایلی از جمله نبود امکانات و روشها و سیاستهای مشخص در زمینه نوع کشت ، قیمت گذاری ، بازاریابی و فروش ، صادرات ، نبود صنایع تبدیلی و عدم تناسب قیمت محصول با هزینه های تولید ، در فصل ها و ماههای مختلف باعث بروز بحران در زمینه یکی از محصولات کشاورزی می شود.
عدم وجود تسهیلات حمل و نقل ، نبود انبار و سردخانه و کمبود منابع اعتبار دهنده برای کوتاه کردن دست واسطه ها نیز از جمله مشکلاتی است که از سوی کشاورزان مطرح می شود.
در این بین محصولاتی نظیر گوجه فرنگی ، پیاز و سیب زمینی که در مصرف روزانه خانواده های ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است هر ساله بحرانی برای مصرف کننده و یا تولید کننده را به دنبال داشته است.
محمد سعادتی یک کشاورز ساکن سروستان در این زمینه می گوید : سال گذشته که قیمت گوجه فرنگی در بازارهای فارس تا حدود 4 هزار ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت بیشترین سود را واسطه ها و دلالها بردند و امسال از وضع بازار بیشترین زیان متوجه تولید کنندگان شده است.
هم اکنون اکثر کشاورزان استان فارس زمین های گوجه فرنگی را رها کرده و از مردم می خواهند برای مصرف خود به صورت رایگان این محصول را برداشت کنند.
در همین حال در میدان تره بار شیراز قیمت هر کیلو گرم گوجه فرنگی بین 80 تا 100 ریال و در میوه فروشی ها به 200 تا 250 ریال رسیده است.
وسعت کشتزارهای اختصاص یافته به گوجه فرنگی و نیز ظرفیت کم صنایع تبدیلی استان برای جذب محصول تولید شده نیز یکی دیگر از دلایل انباشته شده محصول روی دست کشاورزان است .
کارخانه یک ویک که از بزرگترین کارخانجات تولید کننده مواد تبدیلی کشاورزی دراستان است به گفته مسوولان آن هم اکنون روزانه حدود پانصدتن مصرف گوجه رنگی برای تولید سس و رب دارد.
فریدمظفری مدیراین واحد می گوید:کارخانه براساس قراردادهای منعقد شده گوجه فرنگی رابانرخ تضمینی 145 ریال از کشاورزان خریداری می کندو درصورتیکه قیمت بازار بیش از این بود مابه التفاوت آن به تولید کنندگان پرداخت می شود.
وی معتقد است ارگانهای ذیربط بایستی در زمینه انتخاب نوع کشت در هرسال راهنماییهای لازم به کشاورزان ارایه دهندتاازبالارفتن عرضه نسبت به تقاضا جلوگیری شود.
تولیدات کارخانه یک و یک به دههاکشوراروپایی و آسیایی صادر می شود.
سید ابوالفتح حسینی یکی از کشاورزان شیراز در مورد وضعیت بازار گوجه فرنگی می گوید: قیمت فعلی گوجه در بازار حتی هزینه دستمزد کارگر برای برداشت ، قیمت صندوق خالی و کرایه حمل را نیز جبران نمی کند.
وی افزود : امسال چندین برابر سالهای قبل صرف خرید بذر گوجه ، سمپاشی و کودپاشی و سایر هزینه های کاشت و داشت گوجه فرنگی شده است.
به گفته این کشاورز ، گران شدن گوجه فرنگی در فصل زراعی قبلی موجب شد که امسال در مناطق مختلف کشاورزان بیشتری از کشت این محصول استقبال کنند.
۰ نفر