۲۱ اسفند ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6983915
T T
۰ نفر
پنبه کاران شهرستان داراب با مشکل فروش محصول مواجه هستند # داراب - خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/12/75 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.محصولات.پنبه برخی از پنبه کاران شهرستان داراب می گویند عدم پرداخت بموقع بهای پنبه خریداری شده از آنها موجب وارد شدن زیان و کاهش رغبت آنان برای کاشت این محصول شده است.
این پنبه کاران گرانی نهاده های کشاورزی و هزینه گزاف تهیه و آماده سازی زمین برای کاشت پنبه را از جمله تنگناهای موجود برای توسعه کشت این محصول می دانند.
بر اساس آمار اداره کشاورزی شهرستان داراب طی سال جاری 10 هزار هکتار از زمینهای این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یافت و 25 هزار تن محصول وش از آن برداشت شد.
کارشناسان اداره کشاورزی برداشت این میزان پنبه طی چندسال اخیر را در شهرستان داراب کم سابقه توصیف کردند.
نقد علی عباسی پنبه کار منطقه فسا رود داراب می گوید : پنج تن محصول تولیدی را امسال تحویل شرکت خریدار پنبه در داراب داده درحالی که تا کنون تنها نیمی از بهای محصول خود را دریافت کرده است.
وی عدم دسترسی به ماشین آلات کشاورزی پیشرفته برای کاشت و برداشت بموقع محصول را از دیگر مشکلات موجود برای تولید پنبه در داراب ذکرکرد.
رضا پیلتن یکی دیگر از پنبه کاران این منطقه می گوید : امسال 9 تن وش به شرکت خریدار پنبه تحویل داده اماتاکنون بهای آن را دریافت نکرده است .
علی حسین زاده یکی از بازرگانان شهرستان داراب می گوید : مشکل پرداخت بهای پنبه به کشاورزان به علت عدم خرید پنبه توسط کارخانه های بافندگی و ریسندگی به وجود آمده است.
وی معتقد است ، راه اندازی کارخانه های محلی ریسندگی و بافندگی ایجاد تسهیلات برای افزایش ارزش افزوده پنبه و راهیابی به بازارهای جهانی می تواند رونق دو باره ای به بازار پنبه بدهد.
رئیس شرکت پنبه کاران داراب می گوید : امسال دو هزار تن پنبه مرغوب از این شهرستان به کشورهای اروپایی صادر شد و ایجاد امکاناتی برای صدور بیشتر این محصول می تواند مشکل نقدینگی شرکت و پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان را برطرف کند.
محمد علی انصاری افزود : مراجعه پی در پی کشاورزان برای وصول مطالبات و درگیر شدن آنان در پیچ و خم اداری موجب نگرانی و نارضایتی برخی از کشاورزان پنبه کارشده است .
وی فراهم بودن شرایط اقلیمی در شهرستان داراب و در دسترس بودن نیروی کار را ازجمله عوامل مهم برای سرمایه گذاری بیشتر و گسترش کشت محصول پنبه در این شهرستان می داند.
۰ نفر