۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7109008
T T
۰ نفر
عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی سد کیلانبر شهرستان روانسر آغاز شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/17 اقتصاد.د اخلی.سد کرمانشاه- عملیات اجرایی طرح تغذیه مصنوعی سد کیلانبر شهرستان روانسر روز شنبه با حضور استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان محلی به طور رسمی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح تغذیه مصنوعی کیلانبر درمنطقه غرب دشت روانسر و با هدف کنترل سیلاب ها و بهره برداری بهینه از روان آبها و جریان های سطحی دره کیلانبر به منظور تقویت منابع آب زیرزمینی و افزایش میزان آبدهی چاه های کشاورزی منطقه، اجرا می شود.
سطح حوزه آبریز رودخانه کیلانبر 8/111 کیلومترمربع و با عرض سرریز 60 متر دارای دبی سرریز 203 متر مکعب برثانیه براساس طرح اجرایی می باشد که بررسی های انجام شده آورد متوسط سالانه آن در محل انتخابی حدود 8/7 میلیون مترمکعب است.
استاندار کرمانشاه در حاشیه مراسم آغازعملیات اجرایی این طرح با ابراز خرسندی از اجرایی شدن طرح دو سد از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان، اظهار داشت: کرمانشاه بیشترین اعتبارات در بخش آب در بودجه سال 90 کشور را به خود اختصاص داده است.
سید دادوش هاشمی با اشاره به وجود 900 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان کرمانشاه، اظهار داشت: ازاین مقدار تنها 240 هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود که با اجرای طرحهای سدسازی زمینه افزایش اراضی زراعی آبی استان فراهم می شود.
وی با بیان اینکه طرح تغذیه مصنوعی سد کیلانبر روانسر باعث تقویت چاه های زیرزمینی می شود، از آغاز عملیات اجرایی چند سد دیگر در این استان خبر داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز در این مراسم، گفت: مشخصه اصلی این طرح، ذخیره آب در زیرزمین می باشد که باتوجه به حجم بالای تبخیر و تعریق در منطقه، طرح دارای مزایای بسیاری است و موجب می شود که چاه های پایین دست طرح، دچار نقصان آبدهی نشوند.
کهریزی افزود: این سد با اعتباری معادل 5/12 میلیارد تومان هزینه احداث خواهد شد و قرار است عملیات اجرایی آن در 24 ماه انجام و به بهره برداری برسد و این سد در زمان بهره برداری توان ذخیره شش میلیون متر مکعب آب را خواهد داشت.
به گفته وی، تا پایان سال جاری عملیات اجرایی چهار سد هواسان، ازگله، کلکش و امام حسن (ع) در استان کرمانشاه آغاز خواهد شد و طرح آبگیری چهار سد آزادی، زاگرس، گیلانغرب و تنگ حمام نیز به زودی اجرایی می شود.
7458/1625/567/ 3404 شماره 079 ساعت 16:27 تمام
۰ نفر