۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7116943
T T
۰ نفر

گستره آبی دریای مازندران همیشه با محبت نیست ؟

۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7116943
گستره آبی دریای مازندران همیشه با محبت نیست ؟ شنا در مناطق ممنوعه خزر را خطری جدی تلقی کنیم ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/29 اجتماعی.شنا در دریا.غرق.مازندران ساری - اجرای طرح سالم سازی دریا در استان مازندران از خرداد ماه با ایجاد امکاناتی بیشتر از سالهای پیش از جمله حضور فعال تر ناجیان غریق آغاز شد، هرچند به رغم تاکید و هشدار درمورد خطر شنا در منطقه ممنوعه، در یک ماهه اخیر، 24نفر در این مناطق غرق شدند.
به گزارش ایرنا، استان مازندران 338 کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد که براساس آمار کارشناسان بیش از 200 نقطه از این مجموعه ساحلی حادثه خیز و برای شنا کردن نامناسب است و بطور یقین عاقبت شنا کردن در مناطق ممنوعه فقط مرگ است.
ستاد طرح سالم سازی دریای خزر استان مازندران امسال یک هزار و 300 ناجی غریق را به کارگرفته است که از این تعداد 700 ناجی غریق داخل طرح های سالم سازی دریا و 600 ناجی غریق نیز خارج از طرح در دو نوبت صبح و بعدازظهر مشغول فعالیت هستند، اما باز شاهد غرق دوستداران استفاده از دریا هستیم.
البته وجود مناطق خصوصی ساحلی به صورت ویلاهای شخصی یا شهرک های گردشگری از مقوله هایی است که ستاد طرح سالم سازی دریا استان مازندران نمی تواند در کنترل و جلوگیری از شنا در این مناطق دخالت یا حضور پیدا کند و شماری از مغروقین اخیر کسانی بودند که محل ابتدایی شنا و به آب زدن آنان از سواحل خصوصی شان بوده است.
استقرار بیش از یک هزارو 300 نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سواحل دریای خزر استان مازندران، 17 پایگاه مجهز هلال احمر با 608 نفر روز در طرحهای سالم سازی دریا از دیگر اقدامات سال جاری ستاد طرح سالم سازی به مسافران و گردشگران است.
شنا یکی از ورزش ها و تفریحات مورد علاقه بسیاری از افراد بویژه در فصل تابستان است و دریای خزر با سواحل ماسه ای زیبایش هر ساله گردشگران زیادی را برای شنا و استراحت به خود جلب می کند، اما برخی از شهروندان همچنان نسبت به هشدارهای عدم شنا در منطقه ممنوعه بی توجه هستند.
ناجیان غریق می گویند: طبیعت خزر به گونه ای است که حتی می تواند شناگران ماهر را نیز در خود غرق کند پس تاکید می کنیم که در محل طرح دریا و در حضور ناجیان غریق شنا کنند.
به گفته ناجیان، طرح دریا با همه کم و کاستی ها با حضور ناجیان غریق از ضریب ایمنی مطلوبی برخوردار شده است، بطوریکه شمار زیادی از مسافران در طرح دریا از مرگ نجات می یابند و کسانی غرق می شوند که در منطقه ممنوعه به آب زده و شنا کردند.
به گفته ناجیان غریق، گردشگران از شنا کردن در سواحل ناشناخته خودداری و فقط در مناطق تحت نظارت ناجیان غریق شنا کنند ومنطقه ممنوعه شنا نیز با پرچم های سیاه وقرمز مشخص شده است که همه باید به آن توجه کنند.
شنا به موازات ساحل در مسافت های طولانی ،خروج از آب به هنگام رعد و برق و توفان، برای شوخی و خنده خود را به حالت مغروق در نیاورید ، هیچگاه تنها شنا نکنید، در تاریکی برای شنا به دریا نروید، هنگام شنا همیشه فاصله خود را با ساحل حفظ کنید ، مراقب قایق های عبوری باشید و استفاده از تیوب های لاستیکی می تواند خطرناک باشد از دیگر نکات ایمنی شنا در دریای خزر است.
افشین دلاوری یکی از ناجیان غریق در طرح سالم سازی دریا مستقر در محمود آباد می گوید: به دلیل لذت شنا و حضور زیاد مسافران، محل طرح دریا برای شنا در سواحل مازندران بسیار شلوغ است و شنا به صورت خانوادگی یکی از خواسته های شهروندان است .
وی ادامه داد: شنا به صورت خانوادگی در مناطق ممنوعه و خارج از طرح دریا سبب شده است تا کسانی که غرق می شوند به صورت دو یا سه نفره و از یک خانواده یا فامیل باشند.
دلاوری با بیان اینکه طبیعت دریای خزر به گونه ای است که در یک لحظه حتی شناگر ماهر را به کام خود می کشد ،تاکید کرد: آب خزر از جذابیت خاصی برخوردار است که مسافران و گردشگران را از خود بیخود کرده و بدون توجه به پرچم های سیاه و قرمز مبنی بر منطقه ممنوعه شنا، به آب می زنند.
وی با اشاره به اینکه روزانه چندین نفر در محل طرحهای سالمسازی دریا از غرق شدن نجات می یابند، با تاکید هشدار داد : شنا در منطقه ممنوعه و خارج از طرح دریا پایانی جز مرگ ندارد.
به گفته دلاوری توجه مسئولان به حقوق و مزایای ناجیان غریق در سال جاری نسبت به سال های پیش مطلوب تر شده و این انگیزه ناجیان را برای انجام وظایف بهتر افزایش داده است.
هادی ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران و رییس ستاد طرح سالمسازی استان با ابراز تاسف از مرگ 24 نفر از هموطنان در سواحل خزر استان که 21 نفر آنان غیر بومی بوده اند ، گفت: امسال برای نخستین بار دولت مسوولیت اجرای طرح دریا را به استانداری ها واگذار کرده است و با تخصیص اعتبارات قابل توجه ، علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی ، تعداد ناجیان غریق نیز افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه، نقاط کور و حادثه خیز در سواحل مازندران زیاد است ، اظهار داشت: در بسیاری از این مناطق علاوه بر افراشته شدن پرچم های هشداردهنده ، نیروهای انتظامی نیز برای جلوگیری از شنای مسافران در خارج از طرح حضوری فعالی دارند ، اما به نظر می رسد شنا به صورت خانوادگی سبب می شود تا به این نکات توجه نکنند.
وی با تاکید بر اینکه بی توجهی به علامت های منطقه ممنوعه شنا که عواقب آن فقط مرگ است ،اظهار داشت: شماری از مغروقین یک ماهه اخیر کسانی هستند که محل شنای آنان در سواحل خصوصی ویلاها و شهرک های گردشگری بوده است که نیروی انتظامی و ناجیان غریق تحت نظارت ما ، در این مناطق حضور ندارند.
ابراهیمی به کمبود نیرو بویژه ناجیان غریق به نسبت حضور مسافران و گردشگران اشاره کرد و ادامه داد: شمار مسافران و گردشگران در تعطیلات آخر هفته چندین برابر می شوند که طرحهای سالمسازی دریا گنجایش این همه مسافر را ندارد.
به گزارش ایرنا و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ، افزون بر 90 درصد گردشگران و مهمانان مناطق مختلف کشور به منظور استفاده از سواحل و شنا در دریای خزر به این استان سفر می کنند ،که می طلبد مناطق شنا را افزایش بدهیم.
طرح آزادسازی حریم 60 متری سواحل خزر به عنوان مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان مازندران آغاز شده و حدود 120 کیلومتر از 338کیلومتر سواحل استان که در اختیار ارگان ها و نهادهای دولتی از جمله سواحل در اختیار وزارتخانه های غیر نظامی آزاد شده است و راههای دسترسی به سواحل نیز اضافه شد،اما این مصوبه در سواحلی که در اختیار نهادهای نظامی و مالکین خصوصی قرار دارد اجرایی نشد.
مازندران سالانه پذیرای بیش از 15 میلیون مسافر است. ک/4 2585/402/508 شماره 070 ساعت 13:28 تمام
۰ نفر