۲۹ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7117230
T T
۰ نفر
یک آزمایش ساده مانع از عقب ماندگی ذهنی کودکان می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/29 اجتماعی.کم کاری تیروئید.عقب ماندگی ذهنی اصفهان - کارشناس واحد مبارزه با بیماریهای خاص مرکز بهداشت اصفهان گفت: 72 ساعت بعد از تولد نوزاد با انجام یک آزمایش ساده می توان عقب ماندگی ذهنی ناشی از کم کاری تیرویید مادر زادی را تشخیص و رشد دوران طلایی مغز را به حالت طبیعی برگرداند.
'لیلا حسینی ' روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح غربالگری عقب ماندگی ذهنی نوزادان، گفت: در این طرح کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان شناسایی و مورد پیگیری و درمان قرار می گیرد.
به گفته وی، در این طرح نوزادان، دقیقا 72 ساعت پس از تولد، برای گرفتن نمونه خون از پاشنه پا به مراکز درمانی ارجاع می شوند که این روش هیچ نوع عوارض جانبی ندارد و در صورت شناسایی نوزادان مشکل دار ادامه درمان آنها تا سه سالگی صورت می گیرد.
حسینی خاطر نشان کرد: بعد از انجام آزمایش و بررسی نتیجه اگر میزان هورمون TSH (هورمون محرک تیروئید) بالا باشد بلا فاصله والدین نوزاد برای پیگیری های بعدی فراخوانده می شوند.
این کارشناس بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: اگر هورمون TSH از میزان مشخصی بالاتر برود دوران رشد طلایی مغز که 28 روز است مختل شده و در نتیجه نوزاد به عقب ماندگی ذهنی ناشی ازکم کاری مادرزادی تیروئید دچار می شود.
وی افزود: بعد از شناسایی نوزاد مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید، نخستین اقدام درمانی فقط با دادن یک قرص مخصوص آغاز می شود که با پایین آوردن هرمون ,TSH رشد مغزی نوزاد را در شرایط عادی قرار می دهد.
حسینی اظهار داشت: در استان اصفهان فقط در سال 89 نزدیک به 320 هزار نوزاد غربالگری شدند که در این غربالگری 770 مورد نوزاد مشکل دار شناسایی و تحت پیگیری و درمان قرار گرفتند و در این میان فقط سه درصد نوزادان به علت عدم آگاهی والدین از دسترس شناسایی و درمان خارج شده اند.
به گفته وی، بررسی ها در استان اصفهان نشان می دهد که آمار کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان دختر بیشتر از نوزادان پسر است.
کارشناس بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان تنها استان در کشور است که کلیه مراکز درمانی و بیمارستان های آن آزمایش مربوط به TSH را انجام می دهند، افزود: در استان های دیگر عمدتا این آزمایشها صرفا در مرکز استان انجام می شود.
حسینی گفت: در استان اصفهان روزانه حدود 500 مورد نمونه گیری خون از نوزادان انجام می شود و تقریبا 80 درصد نوزادان در شرایط طبیعی به سر می برند.
به گفته وی آنچه در انجام این آزمایش اهمیت دارد اطلاع رسانی و تغییر نگرش مادران است و متاسفانه عدم توجه برخی والدین به اطلاع رسانی ها و وارد نشدن نوزادشان در زمان مناسب در سیستم درمان، صدمات جبران ناپذیری را از جمله عقب ماندگی ذهنی به نوزادان وارد می کند.
کارشناس واحد مبارزه با بیماریهای غیر واگیر تصریح کرد: در مناطق روستایی نیز این آزمایش توسط خانه های بهداشت انجام و شناسایی کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی در روستاها به دلیل در دسترس بودن راحت والدین و نوزاد بهتر انجام می شود.
حسینی، به مادران توصیه کرد با کاهش مصرف مواد ید دار در دوران بارداری و به کارگیری فرهنگ صحیح تغذیه، خطر ابتلا به کم کاری تیروئید مادر زادی را کاهش دهند.
برنامه 'غربالگری کم کاری تیروئید مادر زادی نوزادان ' از شش ماهه دوم سال 84 ابتدا به صورت آزمایشی در استان اصفهان آغاز و سپس در سال 85 به صورت کشوری اجرا شد و در نهایت در سال 86 در سیستم وزارت بهداشت ودرمان کشور ادغام شد.
7149/ 607 شماره 111 ساعت 15:34 تمام
۰ نفر