۲۸ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7122961
T T
۰ نفر
دستگاه بذرکار کشت مستقیم در جهاد دانشگاهی کرمانشاه طراحی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/28 کلیات.استان.پارک علم کرمانشاه - توسط یکی از واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه، دستگاه بذرکار کشت مستقیم طراحی شد که با اتصال به تراکتور قابلیت کشت انواع بذور غلات را دارد و با استفاده از این دستگاه فرآیند کشت بذر و کود به صورت همزمان اجرا می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، روابط عمومی جهاد دانشگاهی کرمانشاه روز سه شنبه به نقل از مجید مهدوی امین طراح این دستگاه افزود: این دستگاه قابلیت کار در اراضی شیب دار و دارای کاه و کلش باقیمانده از محصول سال قبل را دارا می باشد و همچنین نیازی به آماده سازی زمین قبل از کشت نیست بنابراین ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت به حفظ محیط زیست کمک موثری خواهد داشت.
مهدوی امین در رابطه با کاربرد دستگاه بذر کاشت مستقیم، گفت: این دستگاه در رابطه با تولید محصول کشاورزی و کاهش هزینه های تولید با حذف عملیات تهیه و آماده سازی مزرعه و حفظ کردن حاصلخیزی اراضی کاملا ضروری است.
طراح دستگاه بذرکار کشت مستقیم بیان داشت: کاهش هزینه ها در اراضی دیم و عدم امکان استفاده از بذر کارهای موجود در بسیاری از نقاط از دلایل مهم ساخت این دستگاه محسوب می شود بنابراین کشاورزان و صاحبان تراکتور بخصوص مالکان تراکتورهای متوسط و سبک از متقاضیان اصلی خرید این ماشین هستند.
وی سبک بودن، قیمت مناسب، قابلیت کاربرد ساده، امکان اتصال و کار با کلیه تراکتورهای متداول را از امتیازات اصلی این دستگاه دانست و گفت: بازار هدف می تواند کلیه کشاورزان دیم کار استان کرمانشاه، استانهای همجوار و سایر مناطق کشور که دارای شرایط اقلیمی مشابه هستند باشد.
وی در رابطه با نوع کار دستگاه بذرکار کشت مستقیم گفت: روش کشت مکانیزه محصولات دیم (گندم- جو- نخود و...) ابتدا مزرعه به وسیله گاو آهن شخم زده می شود سپس با استفاده از سایر ادوات دنباله بند نظیر دیسک - کولتیواتور و... کلوخ های حاصل ازعملیات شخم خرد و نرم شده و پس از تسطیح نسبی زمین به وسیله ماله نهایتا کشت مکانیزه بذر توسط بذر کارهای موجود صورت می گیرد در این روش کشت ؟ قبل از بذر کاری حداقل سه مرتبه تراکتور به مزرعه وارد و عملیات تهیه زمین را انجام می دهد.
مهدوی امین گفت: با استفاده از دستگاه بذر کار کشت مستقیم می توان تنها با یک بار ورود به مزرعه شخم نخورده ، عملیات کشت محصول و جاگذاری کود مورد نیاز بذر را انجام داد و این موضوع موجب صرفه جویی و کاهش هزینه های تولید با حفظ بقایای گیاهی منجر به کاهش فرسایش، افزایش کیفیت و عملکرد محصول خواهدشد.
وی تصریح کرد: مزایای دستگاه بذر کار کشت مستقیم عبارتند از؟ وزن این دستگاه نسبت به سایر بذرکارهای کشت مستقیم بسیار کمتر و انتقال آن توسط تراکتورهای موجود به راحتی امکان پذیر است، قیمت تمام شده این دستگاه نسبت به ماشینهای مشابه بسیار کمتر می باشد، با توجه به وزن کم و نوع خاص طراحی شیار بازکن ها قابلیت کار با کلیه تراکتورهای موجود را دارد و با استفاده از این دستگاه امکان حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک میسر است و نیز از کاهش جریان آب و فرسایش بادی خاک جلوگیری می کند و حفظ بقایای گیاهی منجر به ذخیره رطوبت و امکان استفاده از آن در فصل خشک توسط گیاه می گردد مهدوی امین ادامه داد: با حذف عملیات خاک ورزی در این روش، هزینه های تولید کاهش چشمگیری خواهد داشت و علاوه بر این امکان اجرای عملیات سریع کشت فراهم گشته و با کشت به موقع حداکثر استفاده از زمان به عمل می آید، با کاهش عملیات زراعی و تقلیل عبور مرور تراکتور در مزرعه ضمن کاهش فشردگی و حفظ ساختمان خاک عملا با کاهش مصرف سوخت قدم موثری در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار بر خواهیم داشت.
وی افزود: فعالیت این واحد پس از ارایه طرح اولیه به پارک علم و فناوری در جلسه ای با حضور مسئولین پارک و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان بخش تخصصی ؟ همچنین تعدادی از متخصصین ماشین های کشاورزی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، و در مرحله بعد جهت ساخت نمونه اولیه تسهیلات مورد نیاز دریافت و ساخت نمونه اولیه با همکاری و مشاوره فنی همکاران پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی در دست اجرا است.
مهدوی امین اظهار داشت: نمونه اولیه این طرح در حال ساخت است و مراحل طراحی، تهیه نقشه های فنی، ساخت قالب ها، خرید قطعات، برشکاری، تراشکاری و ... انجام گرفته و در حال مونتاژ قطعات و لوازم هستیم.
طراح پروژه دستگاه بذرکار کشت مستقیم که یکی از واحدهای مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی است گفت: با مساعدت پارک علم و فناوری ثبت اختراع انجام شده اولویت و اهمیت طرح در کمیسیون فنی وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید قرار گرفته و هم اکنون ساخت نمونه اولیه نیز بیش از 70 درصد پیشرفت داشته است.
وی با بیان اینکه نمونه های خارجی این طرح دارای قیمت بسیار بالایی است و قابلیت کار با تراکتورهای متداول موجود در کشور را ندارند گفت: در حال حاضر دو نفر در زمینه ساخت نمونه اولیه در این پروژه کار می کنند و در صورت راه اندازی خط تولید حداقل 50 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می شوند.
7457/567/ 1645 شماره 133 ساعت 15:32 تمام
۰ نفر