۵ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7124464
T T
۰ نفر
هزینه تولید برنج به روش مکانیزه 50 درصد کاهش می یابد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/05 اجتماعی.ندذ.نمتد ماسال - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان گفت : در کاشت و برداشت مکانیزه برنج بیش از 50 درصد هزینه های تولید نسبت به روش سنتی کاهش می یابد .
به گزارش روز چهار شنبه خبرنگار ایرنا ، ایرج بنیادی در حاشیه اولین برداشت مکانیزاسیون برنج در ماسال ، روند توسعه مکانیزاسیون کاشت و برداشت برنج در این استان را خوب دانست و اظهار داشت : امسال 30 هزار و 170هکتار از شالیزارهای استان گیلان بصورت مکانیزه کشت شده و برای برداشت محصول بصورت مکانیزه نیز در سطح 80 هزار هکتار برنامه ریزی شده است .
وی گفت : با توجه به گران بودن قیمت ماشین آلات کشاورزی و خرد بودن اراضی مشکلاتی برای کشاورزان استان وجود دارد که کشاورزان می توانند در قالب تشکل ها و خدمات فنی یا تعاونی های تولید با هم تجمیع شوند و با فعالیت مشترک در کشاورزی برای خرید مشترک ماشین آلات مورد نیاز خود اقدام کنند .
بنیادی افزود : به منظور پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های خدماتی بخش فنی مهندسی و شرکت های مختلف بخش کشاورزی در حال حاضر قراردادی با صندوق توسعه کشاورزی استان گیلان منعقد شده است .
وی افزود : بیش از 16میلیارد و 800 میلیون ریال یارانه به این صندوق تخصیص داده شده است که صندوق هم با اختصاص دو برابر این مبلغ در قالب تسهیلات به تشکلات بخش کشاورزی پرداخت می کند .
وی با اشاره به اینکه اگر شرایط لازم برای خرید ماشین آلات و تضمین بانکی فراهم شود ،رشد مکانیزاسیون در سال جاری شتاب بیشتری در استان می گیرد گفت : انتظار این است که در سال جاری به توسعه مکانیزاسیون مبلغ بیشتری اختصاص داده شود .
وی اظهار داشت : در سطح استان از حدود350 تا 360 شرکت خدمات مکانیزاسیون 190شرکت فعال هستند و 86 شرکت خدمات فنی مهندسی استقرار یافته نیز در استان وجود دارند .
وی ادامه داد : علاوه بر آنها تعدادی زیادی شرکت های رتبه بندی شده نظام مهندسی کشاورزی هم در حال دریافت مجوز مکانیزاسیون هستند که در صورت دریافت مجوز به انواع ماشین آلات مجهز می شوند .
وی افزود : سال گذشته 64 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای خرید تراکتور ، کمباین ، دروگر و دنباله بندها به شالیکاران گیلانی پرداخت شده است و اکنون 180دستگاه کمباین برنج و بیش از دو هزار و 350 دستگاه انواع دروگر ها در این استان وجود دارند .
وی خاطرنشان کرد : پیش بینی برای تولید برنج در فصل زراعی سال جاری در گیلان یک میلیون و یکصد هزارتن شلتوک است که 720 تا 730 هزار تن برنج سفید از آن استحصال می شود .
استان گیلان دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است .ک/3 619/604/506 شماره 044 ساعت 10:13 تمام
۰ نفر