۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7125043
T T
۰ نفر
تغییر اقلیم عامل اصلی بحران دریاچه ارومیه نیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/08 جغرافیا.داخلی.محیط زیست تبریز- مشاور ارشد طرح بین المللی حفاظت از تالاب های ایران گفت: به رغم افزایش محسوس دمای منطقه شمالغرب ایران در 45 سال گذشته نمی توان تغییر اقلیم را به عنوان عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه محسوب کرد.
مایکل موزر روز شنبه در نشستی به منظور بررسی وضعیت دریاچه ارومیه در تبریز با اشاره به اینکه تاثیر راندمان پایین مصرف آب در بخش کشاورزی در بحران دریاچه ارومیه چندین برابر عوامل دیگر است، بر ضرورت اصلاح راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد.
وی گفت: در طول پنج سال گذشته اقدامات زیادی جهت کاهش بحران دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن صورت گرفته که غالبا استان آذربایجان شرقی پیشگام در اجرای این طرحها بوده است.
موزر با اشاره به ضرورت پایش میزان حق آبه تخصیصی به دریاچه ارومیه توسط سه استان حوضه آبخیز این دریاچه، تغییر الگوی کشت را مهمترین نیاز دریاچه دانست.
وی با تاکید بر اینکه انرژی مردم و دولت باید بر روی عوامل بحران زای انسانی متمرکز شود، گفت: ضرورت توسعه کشاورزی پایدار و منطبق با شرایط بحرانی منطقه کلید موفقیت اجرای طرح نجات دریاچه ارومیه است.
موزر، برضرورت ترویج طرح اکوویلیج ( روستای پایدار ) در استان های حوضه آبخیز دریاچه ارومیه هم تاکید کرد و گفت: طرح روستای پایدار به دلیل مشارکت مستقیم مردم، کاهش قابل توجه مصرف آب و آلاینده های زیست محیطی، نزدیکی آن به محل بحران و مشاهده آثار مثبت طرح توسط اجراکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ضرورت تامین حق آبه دریاچه ارومیه توسط سازمان آب منطقه ای این استان گفت: البته سهم استان آذربایجان شرقی کمتر از 10 درصد کل نیاز آبی اکولوژیک دریاچه است که این موضوع ضرورت اقدام استان های آذربایجان غربی و کردستان را بیش از پیش نشان می دهد.
بیوک رییسی از تخریب هزار حلقه چاه غیرمجاز خبرداد و گفت: از استقرار صنایع آب در حاشیه دریاچه ارومیه ممانعت می شود.
وی با انتقاد از سهل انگاری سالهای دور در خصوص بحران دریاچه ارومیه گفت: اگر 10 تا 15 سال قبل با مشاهده اولین آثار خشکی دریاچه، اعتبار و برنامه لازم برای مدیریت حق آبه دریاچه تدوین می شد، امروز وضعیت دریاچه به این شکل نبود.
رییسی با اشاره به کاهش سطح آب تالاب قوریگل و ضرورت اصلاح کانال صبری چای بعنوان تنها منبع آب این تالاب، اظهارکرد:عدم تخصیص اعتبارات لازم برای مدیریت این تالاب، آینده قوریگل را نیز با بحران مواجه خواهد کرد.
7232/593/587 شماره 153 ساعت 19:32 تمام
۰ نفر