۲۴ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7126787
T T
۰ نفر

نگاهی به آیین هوم بابایی ماه رمضان در کاشان

۲۴ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7126787
نگاهی به آیین هوم بابایی ماه رمضان در کاشان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/24 اجتماعی.ماه رمضان.مراسم هوم بابایی.کاشان کاشان - آیین های خاصی در ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند تبارک و تعالی در شهرستان کاشان برگزار می شود که مراسم هوم بابایی یکی از آنهاست به گزارش ایرنا، این آیین که ریشه در اعتقادات مذهبی و باورهای دینی مردم این دیار دارد در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان طبق آیین خاصی برگزار می شود.
به اعتقاد شهروندان کاشانی، در شب نیمه ماه مبارک رمضان حضرت امام حسن ( ع) و حضرت امام حسین (ع) به در خانه پیامبر گرامی اسلام (ص )رفتند و بعد از کوبیدن در، سوره والشمس قرآن کریم را خواندند و پس از آن جد، پدر و مادر و تمام مسلمانان را دعا کردند.
پیامبر بزرگوار اسلام (ص ) و حضرت علی (ع) هم برای تشویق حسنین مقداری خوراکی به آن دو بزرگوار اهدا کردند، برای همین این مراسم در فرهنگ عامه مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
در این شب که شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) است جمعی از کودکان، نوجوانان و جوانان کاشانی بعد از افطار به در خانه های منازل رفته و تقاضای کمک برای نیازمندان دارند.
هر دسته یهوم باباییکه از چهار تا بیست نفر و گاهی بیشتر تشکیل می شود بعد از افطار در محل معینی گرد هم می آیند و از بین خود یک صندوق دار و یک میدان دار انتخاب می کنند.
وظیفه صندوق دار جمع آوری پول یا خوراکی هایی مثل برگه زرد آلو، برگه قیسی، جوزقند، کلوچه، خرما گردو و بادام است.
میدان دار هم باید صدای خوش داشته باشد و وظیفه اش خواندن ابیات هوم بابایی است. بقیه جوانها و بچه ها هم باید همصدا میدان دار را همراهی کنند.
پس از انتخاب صندوق دار و میدان دار بچه ها سه صلوات بلند می فرستند تا اگر از افراد گروه کسی جا مانده باشد، حاضر شود.
پس از آنکه همه جمع شدند از نخستین خانه مراسم هوم بابایی را آغاز می کنند.
صاحبخانه با شنیدن صدای بچه ها، تحفه یا تنقلات مانند برگه زردآلو، گردو ، نخودچی و کشمش، گز، شکلات، بادام و فندق به در خانه می آورد و به صندوقدار می دهد و بچه ها با گفتن خدا برکتت بده، به سوی خانه ای دیگر می روند.
این دسته در خانه را می کوبند و پس از شنیدن جواب، میدان دار شروع به خواندن می کند و بقیه جواب می دهند.
صندوق دار نیز هدایای مردم را نگهداری و در پایان مراسم بین بچه ها تقسیم می کند.
این مراسم تا نیمه شب ادامه دارد و پس از سرزدن به تمام خانه ها صندوق دار آنچه از پول و خوراکی جمع آوری شده را میان افراد تقسیم می کند و گاه پول و هدایای جمع شده در هوم بابایی بین افراد نیازمند محل تقسیم می شود و در برخی محله ها هم صرف بازسازی آب انبار و دیگر بناهای عام المنفعه می شود.
اشعار هوم بابایی گاهی دارای مضامین عالی اعتقادی و مذهبی است و گاهی هم مضامین اجتماعی را دربرمی گیرد.
نمونه ای از این اشعار اجتماعی که میدان داران می خوانده اند به این شکل است: میدان دار: امشب شب نیمه است که ما میهمانیم بچه ها: هوم بابا هوم بابا میدان دار: از ما حرجی نیست که ما طفلانیم بچه ها : هوم بابا هوم بابا میدان دار: بشقاب را پر از کلوچه و حلوا کن بچه ها: هوم بابا هوم بابا میدان دار: بردار و بیار به دامن ماها کن بچه ها : هوم بابا هوم بابا بعد از خواندن این اشعار میدان دار شروع می کند به دعا کردن صاحب خانه و بچه ها آمین می گویند: میدان دار: حق عمرش بده بچه ها: آمین میدان دار: برکتش بده بچه ها: آمین میدان دار: تاج سرش بده بچه ها: آمین حق عمرش بده.... آمین / برکتش بده.... آمین /تاج سرش بده..... آمین 1724/7429/562 شماره 059 ساعت 13:24 تمام
۰ نفر