ادبیات پایداری از نگاه شاعر دفاع مقدس
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/28
فرهنگی.دفاع.مقدس.ادبیات
بندرانزلی - ادبیات و به ویژه شعر همواره با زندگی ما ایرانیان عجین بوده
به نحوی که ما در بیان بسیاری از مفاهیم ، حالات و نظرات مان به شعر
شاعران خوب کشورمان همچون حافظ ، سعدی ، مولانا ، فردوسی و ... پناه می
بریم و در این میان ؟ عرصه دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اشعار شعرای خوب کشورمان در قالب سرودها و انگیزه و روحیه بخش دلاورمردانی
بود که در راه آرمان ها و اعتقادات شان از جان و مال و خانواده خود
گذشتند اما به جرئت می توان گفت که تاثیرگذارترین شاعر ادبیات مقاومت و
پایداری در کشورمان از خطه سرسبز گیلان زمین و از شهر بندرانزلی برخاسته
است.
شاعری که گرچه شعر حماسی کربلا منتظر ما است بیا تا برویم وی تقریبا برای
تمامی ایرانیان آشناست ولی بسیاری آنگونه که باید وی را نشناخته اند.
گرچه خود ابوالقاسم حسینجانی سراینده این شعر حماسی معتقد است معروفیت
مهم نیست بلکه معرفت یافتن و به معرفت رساندن دارای اهمیت است.
وی در مصاحبه اختصاصی با ایرنا در خصوص چگونگی سرودن این شعر می گوید: من
این شعر را برای عاشورا گفته بودم و چون عاشورا بهترین الگو برای
پایداری و مقاومت است، خود به خود به عرصه دفاع مقدس نیز راه یافت .
به عبارتی به اعتقاد وی: اگر کاری که می کنید به درد دیگران بخورد خودش
جایش را پیدا می کند و نیازی به تولیدات مناسبتی و تبلیغ نیست.
حسینجانی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس، انقلاب و ادبیات پایداری همه زیرمجموعه
عاشوراست و طبیعتا یک شعر عاشورایی بهترین سرود برای دفاع و پایداری است
این شاعر عاشورایی و ادبیات پایداری یادآور شد: این شعر توانسته بود به
خوبی با مردم ارتباط برقرار کند و شنیده بودم به صورت خودجوش در برخی
دسته های عزاداری خوانده می شد .
وی افزود: حوزه هنری می خواست یک کاست عاشورایی بیرون دهد؟ سید محمد
میرزمانی آهنگی بر روی آن گذاشت و آهنگران نیز آن را خواند و کاست به نام
عطش و آتش بیرون آمد.
وی در خصوص ویژگی های ادبیات پایداری می گوید: زبان و ادبیات پایداری،
زبان و ادبیات زندگی است .
حسینجانی می افزاید : قرآن ، نماز و سراسر نهج البلاغه ادبیات پایداری است
، چرا که شما را روشن می کند که چگونه زنده ، سرزنده و سرافراز باشید .
به گفته وی: شعر جاده و اسب مهیا است یک فراخوان است ، فراخوانی توام با
یک جهان بینی خاص ؟ جهان بینی که در آن عاشورا به معنی پایداری در مقابل
ظلم و ظالم است .
وی تصریح کرد: نخست باید تاکید کنم که اسلام دین صلح و آشتی است ؟ در قرآن
آمده وقتی جنگ تمام شد و اسیر گرفتید یا ببخشید یا خون بها بگیرید تا
نبرد خاتمه یابد به عبارتی جنگ یک گذار است یعنی بگذارید تمام شود .
وی ادامه داد: بر این اساس مسلمان عاشق صلح و آرامش و دوستی جهانی است
چرا که اکثر جاهایی که خداوند از ایمان سخن می گوید، پشت سرش از عمل صالح
سخن می گوید این کارکردی است که در صلح معنی دارد تا جامعه صالح و سالم
را بتوانیم تحقق ببخشیم .
حسینجانی تصریح کرد: اما معنی اش این نیست که ما که بر مهربانی تاکید
داریم اگر کسی زندگی مان را به خطر انداخت، او را سرجایشان ننشانیم .
وی خاطرنشان ساخت: امام حسین (ع) به کربلا نرفت که بجنگد گفت بگذارید ما
برویم . دو روز مانده به تاسوعا شمر در تیررس بود و می توانستند او را
بکشند ولی امام حسین اجازه نداد چون نمی خواست شروعکننده جنگ باشد.
این شاعر ادبیات پایداری بیان داشت: دفاع نوعی جراحی است، جراحی کسانی که
می خواهند صلح و آرامش انسان را به خطر بیاندازند و توضیح این مساله در
شعر یا نثر روشن کردن قضیه و بیان و تشجیع برای مقاومت، ادبیات پایداری
است .
وی تاکید کرد: اسلام از ریشه سلم و سلام است و ما عاشق جنگ نیستیم، جنگ طلب
نیستیم هرکه جنگ طلب است آدم نیست، ولی دفاع چیز دیگری است به معنی
خاصیت داشتن و زیر بار ظلم نرفتن است .
حسینجانی یادآور شد: همیشه خودم را در عاشورا حس می کنم و به عاشورا به
عنوان یک الگو می نگرم .
به گفته وی: این که پیامبر می فرماید ان الحسین مصباح الهدی و سفینه
النجات از همین روست ؟ می خواهد او را به عنوان الگویی برای نجات معرفی
کند.
از این شاعر می پرسم آیا ادبیات پایداری به معنی جنگ یا دفاع است و در
زمان صلح دیگر ادبیات پایداری جایگاهی ندارد؟
حسینجانی تصریح کرد: به اعتقاد من زبان و ادبیات پایداری ، زبان و ادبیات
زندگی است، یک جریان است و این طور نیست که برای یک مناسبت باشد بلکه
تناسبی برای زنده بودن است.
وی تاکید کرد: زبان و ادبیات پایداری باید زبان زندگی و نستوهی باشد و
نباید مناسبتی و تقویمی برخورد کنیم بلکه باید سراغ تغییر انسان و جهان
برویم.
این شاعر گیلانی که تاکنون حدود 30 کتاب اعم از نگارش ، ترجمه و تالیف
داشته و 70 درصد آثارش را میتوان در زیرمجموعه ادبیات پایداری قرار داد؟
شاعرانی همچون موسوی گرمارودی ، محمد کاظم کاظمی و علیرضا قزوه را از
افرادی دانست که در زمینه ادبیات پایداری تاکنون کارهای خوبی انجام داده
اند.
وی افزود: باید در زمینه ادبیات پایداری اعم از رمان و داستان و کارهای
نوشتاری تعریف های تازه ای بشود.
وی در تعریف شهادت گفت : شهادت نوعی مدیریت است ، آدم های معمولی خیلی هم
که موفق باشند زندگی خود را مدیریت می کنند اما شهدا مرگ خود را نیز
مدیریت می کنند .
به اعتقاد حسینجانی: شهادت یعنی چگونه بمیریم که بهترین مرگ باشد و زندگی
مان را کجا خرج کنیم که زندگی دیگران معنی پیدا کند .
وی تاکید کرد : در تجلیل از شهدا باید تبیین درستی از شهادت داشته باشیم
به گزارش ایرنا، ابوالقاسم حسینجانی در سال 1328 در شهرستان ساحلی انزلی
به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق است و در حال حاضر
ساکن تهران است. رویکرد -حسینجانی < به سرودن شعر، به زمان تحصیل در دوران
دبیرستان باز می گردد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت جدی تری به
شعر پرداخت.
پیشینه فرهنگی - ادبی حسینجانی را فعالیت هایی چون تدریس، تحقیق و ترجمه
تشکیل می دهد.
وی به غیر از سرودن شعر، به نوشتن قطعات و نثرهای ادبی نیز علاقه مند است
که بسیاری از این قطعات ادبی را می توان در نشریات مختلف جست و جو کرد.
مقدمه ای بر شیطان ، بی مرگ مثل صنوبر، فراسوی خیال خاکیان ، حسین احیاگر
آدم ، سمت صمیمانه حیات نام برخی از آثار او است.ک/4
620/695/506
شماره 090 ساعت 14:19 تمام