۵ آبان ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7140996
T T
۰ نفر
غله کاران خراسان شمالی غرامت خشکسالی می گیرند .............................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/08/1390 اقتصاد.بیمه کشاورزی.غرامت بجنورد _ مدیر گروه خدمات بیمه ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: تمام کشاورزان بیمه گذار محصولات گندم و جو آبی و دیم در این استان غرامت خشکسالی می گیرند.
"محمد کریمان" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: سطح بیمه سپاری کشتزارهای گندم و جو این استان در سال زراعی گذشته 60 هزار هکتار بود که این حدود 40 درصد سطح زیر کشت محصولات را شامل می شود.
وی گفت: 227 هزار هکتار از کشتزارهای استان خراسان شمالی به کشت گندم و جو اختصاص دارد.
او اضافه کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته پارسال 35 تا 40 درصد از گندمزارهای آبی و دیم خراسان شمالی بین 50 تا 60 درصد خسارت دیده که به علت قرارگیری استان در زمره مناطق مواجه با خشکسالی، غرامت آن به تمام بیمه گذاران این بخش پرداخت می شود.
وی افزود: بر اساس برآورد اولیه حدود 700 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان بیمه گذار گندم و جو آبی و دیم خسارت دیده از خشکسالی در خراسان شمالی پرداخت می شود.
او اضافه کرد: بررسی کارشناسی در خصوص برآورد خسارات وارده به اراضی توسط نمایندگانی از سازمان جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و صندوق بیمه انجام شده است.
مدیر گروه خدمات بیمه ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: غرامت پس از تایید کارشناسی به حساب برخی از کشاورزان بیمه سپار واریز شده و بقیه کشاورزان نیز به زودی غرامت خود را از صندوق بیمه مرکز دریافت می کنند.
وی افزود: مهلت بیمه سپاری محصولات پاییزه شامل گندم و جو آبی و دیم، کلزا و گلرنگ در سال زراعی جاری تا پایان آبان تعیین شده و کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی و کارگزاران بیمه ای، کشت خود را بیمه کرده و از حمایت بیمه نیز برخوردار شوند.
او اضافه کرد: سال زراعی گذشته در مجموع حدود 35 تا 40 درصد از کشت پاییزه منطقه زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت که پیش بینی می شود این سطح در سال زراعی جاری به 80 هزار هکتار برسد.
وی افزود: بر اساس تعهد دولت در راستای طرحهای حمایتی، بین 62 تا 63 درصد از حق بیمه محصولات کشاورزی توسط دولت و 37 تا 38 درصد توسط کشاورز پرداخت می شود که پرداختی کشاورز برای هر هکتار بطور میانگین کمتر از 100 هزار ریال است.
او افزود: حق بیمه سپاری برای هر هکتار گندم آبی 230 هزار ریال و گندم دیم نیز 260 هزار ریال است که سهم کشاورزان در گندم آبی و دیم برای هر هکتار کمتر از 100 هزار ریال می باشد.
وی اضافه کرد: چهار نوع بیمه سپاری برای محصول تعیین شده که کشاورز می تواند بسته به نوع بیمه انتخابی خود از سه میلیون و 750 هزار ریال تا 16 میلیون ریال برای هر هکتار در صورت بروز خسارت، سرمازدگی، خشکسالی، سیل، زلزله و سیلاب دریافت کند.
مدیر گروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی خراسان شمالی افزود: برخی از کشاورزان در ابتدای بیمه سپاری برای پرداخت حق بیمه کمتر، پایین ترین سطح قیمتی را انتخاب می کنند و در مقابل هنگام بروز خسارت انتظار دریافت بالاترین غرامت را دارند.
وی افزود: این در حالی است که از لحاظ سطح قیمتی تفاوت چندانی در پرداخت حق بیمه در انواع چهارگانه قرارداد آن وجود ندارد و کشاورزان برای انتخاب نوع بیمه مخیر هستند.
او گفت: پرداخت غرامت نیز با کار کارشناسی چهارگانه انجام و کشاورزان و باغداران بیمه سپار در صورت اعتراض به نحوه بررسی کارشناسی می توانند درخواست انجام کارشناسی مجدد را بدهند.
وی ادامه داد: گرچه آمار بیمه سپاری سطح زیر کشت باغی و زراعی استان سالانه رو به افزایش است ولی به دلیل اینکه دولت غرامتی برای محصولات خسارت دیده از بلایای طبیعی پرداخت نمی کند، بهترین راه کمک به کشاورزان بیمه سپاری است.
او اضافه کرد: صندوق بیمه محدودیتی برای بیمه سپاری محصولات کشاورزی و باغی در خراسان شمالی نداشته و 45 نوع محصول باغی و زراعی با هر میزان سطح زیر کشت می توانند از خدمات بیمه ای برخوردار شوند.
در سال زراعی گذشته بلایای طبیعی پنج هزار میلیارد ریال به بخشهای کشاورزی و زیرساختی استان خراسان شمالی خسارت وارد کرد که 80 درصد از این خسارتها مربوط به بخش کشاورزی بود. خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاروزی دارد و سالانه 2/1 میلیون تن محصول باغی و زراعی از این سطح برداشت می شود. ک/3 2712/626
۰ نفر