۱۱ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7142835
T T
۰ نفر

موزه مشروطه تبریز، یادگار مجاهدان مشروطه خواه

۱۱ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7142835
موزه مشروطه تبریز، یادگار مجاهدان مشروطه خواه ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/11 اجتماعی.داخلی.گردشگری تبریز- خانه حاج مهدی کوزه کنانی به عنوان خانه مشروطه، یادگار حضور بزرگان و مجاهدان نهضت مشروطیت در تبریز، با گذر از دالان های پیچ و واپیچ تاریخ همچنان در میان دود و دم تبریز بی آنکه لرزه ای بر اندامش بیافتد، پابرجا ایستاده است.
به گزارش ایرنا، بنای تاریخی خانه مشروطه با معماری دوره قاجار، در محله قدیمی راسته کوچه و در ضلع غربی مجموعه بازار تاریخی تبریز واقع شده است.
بانی این خانه زیبا، حاج مهدی کوزه کنانی معروف به ابوالمله (پدر ملت ) از شیفتگان آزادی بود و این خانه به نام خانه کوزه کنانی نیز مشهور است.
این خانه بعد از به توپ بسته شدن مجلس در سال 1287 هجری شمسی به مرکز تجمع برخی از برجسته ترین چهره های مشروطه خواه آذربایجان از جمله ستارخان و باقرخان و علی موسیو تبدیل شد و در جنگهای 11 ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی قاجار، ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه خواه به شمار می رفت.
در سرسرای زیبای این خانه بود که تصمیم مهم و انقلابی پایین آوردن پرچم سفید تسلیم در مقابل قوای محمدعلی شاه گرفته شد، تصمیمی که هنوز هم باعث فخر و مباهات مردم مبارز منطقه است، با ورود به این خانه و مشاهده تندیس ستارخان سخن انقلابی وی که من می خواهم هفتاد ملت زیر بیرق سبز علی باشندبی اختیار در گوش ات طنین می اندازد.
خانه حاج مهدی کوزه کنانی در زمینی به مساحت 1300 متر مربع با دو طبقه اندرونی و بیرونی توسط معمار خوش نام تبریزی، حاج ولی معمار در سال 1247 بنا شده و دارای ویژگیهای خاص معماری دوره قاجار شامل تزیینات چشمگیر، گچ بریهای زیبا، درب های منبت کاری شده، پنجره های دو پوش مزین به شیشه های رنگی موسوم به ارسی و بخشهای متنوع دیگری می باشد.
اما اهمیت خانه کوزه کنانی نه فقط به دلیل معماری زیبا و منحصر به فرد، بلکه به دلیل احترام گذاشتن به حضور بزرگ مردان تلاشگری است که سالهای پربار زندگی خود را در راه هدف نهادند و از جان خود نیز گذشتند.
در و دیوار خانه مشروطه هنوز هم یاد و خاطره حضور ستارخان، سردار ملی یا ثقه الاسلام شهید و حسین خان باغبان و علی موسیو و باسکرویل، مبارز راه آزادی و باقرخان و دیگر مشروطه خواهان را در خود دارد و جای جای خانه به یادگارهای این بزرگان آراسته شده است.
مجسمه بزرگان مشروطه هم در سالهای اخیر به مجموعه آثار موزه افزوده شده و از سردیس ثقه الاسلام و رشدیه و صوراسرافیل و باسکرویل گرفته تا بانوی مبارز مشروطه خواه، زینب پاشا، همگی گواه تلاش و مجاهدت مردمان این دیار می باشد.
از آنجا که مطبوعات هم نقش غیر قابل انکاری در به ثمر رسیدن این اقدام مهم داشته اند، بخشی از خانه مشروطه به نمایش مطبوعات و نشریات دوران مشروطه پرداخته است تا اینگونه، بازدیدکنندگان هرچه بیشتر و بهتر با ریشه های فکری انقلاب مشروطه آشنا شوند.
7237/245/587 شماره 060 ساعت 11:25 تمام
۰ نفر