۲۴ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7145809
T T
۰ نفر

کارنامه سفرهای استانی /یزد

۲۴ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7145809
کارنامه سفرهای استانی /یزد رونق صنعت پاک ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/24 اقتصاد.کارنامه دولت.یزد.گردشگری همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور برای بازدید ازجاذبه های تاریخی و طبیعت استان یزد به این استان سفر می کنند.
با توجه به سابقه تاریخی و گردشگر پذیر بودن استان یزد،یکی از مهمترین مواردی که در سفرهای استانی هیات دولت به این استان مورد توجه ویژه قرار گرفت بخش آثار تاریخی ،فرهنگی و گردشگری این استان بود و طرحهای مهمی در این مورد مصوب و اجرا شده است.
به گزارش ایرنا، شناسایی و معرفی مناطق نمونه گردشگری و فراهم نمودن امکانات زیر ساختی برای رونق گردشگری درآنها از مهمترین مصوبات دولت درسفر استانی به یزد برای توسعه و رونق این بخش است.
در سفر اول هیات دولت به استان یزد، 21منطقه نمونه گردشگری و در سفر دوم 23 منطقه و 30 روستای هدف گردشگری تعیین و مصوب شد که برای انجام کارهای مطالعاتی و امکان سنجی آن در مجموع دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
شیرکوه، چک چک، خرو، کویر بافق، بافت تاریخی، شهرسب و هارونی ابرکوه، باتلاق گاوخونی، خرانق، کویر شهر نو، رباط پشت بادام، کویر سیاه کوه، نهر مسیح خاتم، تپه هرات، حاجی آباد زردین و نارین قلعه میبد از جمله مناطق نمونه گردشگری مصوب دور اول سفر رییس جمهوری است. سانیچ، بام تفت، بندرآباد، محمد آباد، خضرآباد، نیر، ده بالا، چشمه مرتضی علی، غارهای اشکفت یزدان، بهار، نباتی، خانه خدا، موبدان ، فیروز و بابا زاهد، مناطق احمد آباد اردکان و ابرکوه، ندوشن، عقدا ، کوهستانی بهاباد ، ازمیغان طبس ، ارنان و چرخاب از مناطق نمونه گردشگری مصوب دور دوم سفر هیات دولت است.
شهر اسب، هارونی، هک، اسفندآباد، بداف، باجگان، قطروم ، حسین آباد، باقر آباد، آسفیج، باجگان، بنستان، کرخنگان، چنارناز، خوانسار، چاهک، هفتهر، ازمیغان، پیرحاجات، سرند، بنادک سادات، منشاد، رکن آباد، زرجو، ساغند، خویدک، توران پشت، چم ، مبارکه و شادکام از روستاهای هدف گردشگری می باشد از جمله مصوباتی که علاوه بر انجام مطالعاتی و امکان سنجی، عملیات زیرساخت های گردشگری آن انجام شده است نهر مسیح شهرستان خاتم می باشد.
یکی از شهروندان شهرستان خاتم گفت: با حمایت دولت، بخش گردشگری این شهرستان به ویژه نهر مسیح رونق گرفته است.
اسدالله نجفیان افزود: چند سال قبل، این منطقه رونق چندانی نداشت اما با فراهم شدن امکانات گردشگری ،مسافران بیشتری به منطقه سفر می کنند.
یکی دیگر از شهروندان خاتم با بیان اینکه نهر مسیح خاتم تنها رودخانه دائمی استان یزد است، ظرفیت های این محل برای جذب گردشگر را یاد آور شد و گفت: قبل از اینکه طرح اجرا شود مردم برای رفت و آمد با مشکلاتی مواجه بودند اما با احداث راه مناسب، این مشکل رفع شده است.
اکبر رنجبرافزود :هم اکنون، مردم و مسافران می توانند از منظره های طیبعی و گردشگری نهر مسیح لذت ببرند و برای دسترسی به امکانات و خدمات گردشگری مشکلی ندارند .
صدیقه رییسی یکی دیگر از شهروند شهرستان خاتم گفت: تورهای مختلف گردشگری و مسافران بسیاری از استان های مختلف کشور به نهر مسیح خاتم، سفر می کنند و این منطقه رونق خوبی گرفته است .
مسوول اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خاتم گفت: مصوبه سفر استانی با عنوان طرح ساماندهی مجموعه گردشگری نهر مسیح با اعتبار 500 میلیون ریال از سال 86 در سطح 10 هزار متر مربع آغاز شد.
علی اکبر دهقان طرزجانی طرح ساماندهی نهر مسیح خاتم را شامل هشت هزار متر مربع محوطه سازی، کف سازی، بدنه سازی، ساماندهی حاشیه رودخانه، نور پردازی، ساخت آبنما، احداث نمازخانه، سرویس بهداشتی، رستوران، سالن ورزشی ،احداث آلاچیق ،سکو سازی، پیاده روسازی و احداث جاده تاسیسات جانبی گردشگری ذکرکرد و تاکید کرد :بسیاری ازاستان ها از طرح اجرا شده در این منطقه، الگو برداری کرده اند.
غار نباتی از دیگر مناطق نمونه گردشگری استان یزد است که در قالب مصوبات دولت، 500 میلیون ریال برای انجام کارهای مطالعاتی آن هزینه شده است که با مشارکت بخش خصوصی دو میلیارد ریال در این محل سرمایه گذاری شده است.
یکی از گردشگران استان یزد، اقدامات انجام شده برای رونق صنعت گردشگری در این استان را خوب توصیف کرد.
محمد حسینی نسب افزود: پنج سال قبل که به استان یزد سفر کرده بودم امکانات اقامتی و پذیرایی مطلوب نبود وحالا ،هتل ها، رستوران ها و اماکن اقامتی خوبی ساخته و تجهیز شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: دولت در سفر استانی از این بخش، حمایت های خوب و جدی داشته است.
عزیزالله سیفی با اشاره به طرحهای گردشگری مصوب دولت برای رونق این صنعت دراستان افزود: کار مطالعاتی طرحهای گردشگری انجام و امکانات زیرساختی برای مناطق نهر مسیح و غار نباتی استان انجام شده است.
وی با بیان اینکه امکانات زیرساختی گردشگری در سایر مناطق گردشگری استان از جمله شیرکوه در دست اجرا است،خاطرنشان کرد: این سازمان با جدیت پیگیر مصوبات دولت است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، احداث 10 مجتمع خدمات بین راهی را از مصوبات دور اول سفر استانی دولت عنوان کرد و گفت: شش مورد آن به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و بقیه نیز در دست اقدام است.
سیفی اظهار داشت: همچنین در دور اول سفراستانی دولت، ساخت 14 سرویس بهداشتی در محورهای ارتباطی استان یزد مصوب شد که هر کدام با یک میلیارد ریال هزینه ساخته و به بهره برداری رسید.
وی ساخت 14کمپینگ را از دیگر مصوبات دور اول سفرهئیت دولت عنوان نمود و گفت: شش مورد آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه برای اجرای طرحهای گردشگری استان 20 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است ، گفت: ساخت هشت باب هتل در سفر دولت مصوب شده که سه مورد آن در حال ساخت است.
وی تاکید کرد: در طرحهای مصوب دولت در بخش گردشگری، نیازهای گردشگری اعم از مرمت و بازسازی بافت تاریخی ، ساخت مراکز اقامتی و پذیرایی و هتل دیده شده است.
استان یزد با 743 هکتار بافت تاریخی و دارابودن جاذبه های تاریخی و گردشگری و طبیعی از جمله مجموعه امیرچقماق، بازار خان، مسجد جامع ،زندان اسکندر ، آتشکده زرتشتیان، آبشار دره گاهان، چشمه تامهر ، چشمه غربالبیز ، روستاهای ییلاقی شهرستان های تفت و مهریز،از ظرفیت های خوب گردشگری برخورداراست.
شماره 056 ساعت 11:19 تمام
۰ نفر