۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7147760
T T
۰ نفر

آرامگاه سعدی گلباران شد

۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7147760
آرامگاه سعدی گلباران شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/01 ارتباطات.بزرگداشت.سعدی شیراز-مراسم بزرگداشت یاد روز شیخ اجل سعدی شیرازی شاعر بلند آوازه ایران و جهان روز چهارشنبه یکم اردیبهشت ماه با گلباران مقبره اش در شیراز آغاز شد.
به گزارش ایرنا سال های 95ـ1385 به عنوان دهه سعدی شناسی نامگذاری شده است که در این دهه، هر سال به موضوعی خاص پرداخته خواهد شد و مقالات ارایه شده به مراسم یادروز سعدی به گونه موضوعی و تخصصی خواهد بود.
در همین راستا سال 85 به دوران شناسی سعدی، سال 86 به زندگی و اندیشه سعدی، سال 87به گلستان و سال 88 به بوستان پرداخته شد که مجموعه مقالات این چهار سال در دفترهای دهم تا سیزدهم سعدی شناسی چاپ و منتشر شده است.
با توجه به همین نامگذاری، سال 1389 به عنوان سال غزل نامیده شده است و در روزهای اول و دوم اردیبهشت ماه در شیراز و تهران، سعدی پژوهان، زیبایی های غزلیات عاشقانه و عارفانه سعدی را مورد بررسی قرار خواهند داد برنامه های علمی یادروز سعدی از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه در سالن همایش های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور سعدی پژوهان و علاقه مندان به سعدی آغاز شد.
در این مراسم دکتر اصغر دادبه پیرامون جایگاه غزل سعدی در آرمانشهر او، عبدالعلی دستغیب پیرامون ساختار غزل های سعدی، دکتر یوسف نیری پیرامون موج سخن در غزل سعدی، دکتر رضا شعبانی پیرامون طنز در غزل سعدی، دکتر ضیاء موحد پیرامون موسیقی در غزل سعدی، دکتر صفر عبدالله پیرامون تحلیل زیبایی شناختی دو غزل سعدی، دکتر مهدی محبتی پیرامون زیرساخت های دینی و کلامی غزلیات و نقش آن در تکوین فرم غزل سعدی، دکتر فرح نیازکار پیرامون نظربازی سعدی، دغدغه گناه ! و دکتر علی محمدی پیرامون بدعت التزام در غزل سعدی سخنرانی خواهند کرد.
همچنین در این مراسم از خاندان فرهنگی مصطفوی، برای چاپ کلیات دیوان سعدی به خط شادروان میرزا محمود ادیب مصطفوی به تصحیح فصیح الملک شوریده شیرازی در سال 1388 تجلیل شد.
سیزدهمین دفتر سعدی شناسی ویژه بوستان و دو کارت غزل نیز همزمان با یادروز سعدی منتشر خواهد شد.
در روز پنج شنبه دوم اردیبهشت همایش سعدی در غزل با همکاری معاونت فرهنگی شهر کتاب در تهران برگزار خواهد شد.
یکم اردیبهشت در تقویم ملی ایران، روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.ک/ 7380 / 675 شماره 156 ساعت 14:57 تمام
۰ نفر