۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7152727
T T
۰ نفر
پژوهشگر تاریخ باستان:تمدن ایران،کهن ترین تمدن روی زمین است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/25 فرهنگی.ادبیات.فردوسی شهرکرد - رییس بنیاد نیشابور و پژوهشگر تاریخ ایران باستان گفت: تمدن ایران، کهن ترین تمدن روی کره زمین است.
به گزارش ایرنا،فریدون جنیدی روز شنبه همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی درهمایشزن در سیمای شاهنامهو خردوزی و اندیشه ورزی فردوسی در سینمابهمنشهرکرد افزود:یونان دوهزار و 800سال،ایتالیا دوهزار و 500سال،فرانسه یکهزار سال و آمریکا 400سال پیش پدید آمده اند اما سفالهای متعلق به 14هزار سال پیش در ایران یافته شده است که قدمت تمدن این کشور را نشان می دهد.
وی همچنین با رد اظهارنظرهایی که شاهنامه را به دربار محمود غزنوی نسبت می دهند، گفت:برخی از بیتهای شاهنامه را شاعران درباری وارد این کتاب کرده اند تا نام محمود غزنوی را به واسطه این گنجینیه، بزرگ جلوه دهند.
جنیدی گفت:فردوسی هیچ کاری به محمود غزنوی نداشت،به همین دلیل است که در تاریخ بیهقی نام تمام کسانی که مدح محمود را گفته اند، آمده است ، ولی هیچ نامی از فردوسی نیست.
وی تصریح کرد: پس از گذشت مدتی، در زمانمودودنوه محمود غزنوی، این کار انجام گرفت چون می خواستند که شاهنامه را به نام محمود غزنوی تمام کنند.
ویراشگر کتاب شاهنامه گفت:فردوسی در سال 400 هجری کار شاهنامه را به اتمام رساند و همه ایرانیان آگاهندکه کار سرایش شاهنامه 30 سال طول کشید، پس سال شروع شاهنامه 370 هجری است ودر آن سال محمود غزنوی 10 سال بیشتر نداشت پس چطور می توانست مشوق فردوسی باشد.
جنیدی تاکید کرد:محمود غزنوی در سال 388 به امیری رسید و در این زمان 19 سال از سرایش شاهنامه می گذشت واین عبرتی است تا اعلام شود،چگونه شاعران گزافه گوی دروغپرداز درباری به خاطر پول رکاب امیران درم خریده غیرایرانی ،بگونه ای نزد ایرانیان جلوه کنند که فردوسی در ازای پول دست به سرایش شاهنامه زده است.
وی تاکید کرد:هزار سال است که برخی از فردوسی پژوهان درباره شاهنامه دروغ بزرگی را تکرار می کنند و کسانی که نامشان استاد است این دروغ بزرگ را رواج می دهند تا عزت، شرف و آبروی ایرانی را لکه دار کنند در حالی که شاهنامه فردوسی نماد ایران و ملت ایران است که در آن بزرگ منشی ایرانیان از جایگاه والایی برخوردار است.
وی گفت:شاهنامه آیینه تمام نمای فرهنگ و تمدن ایرانی است و فردوسی نیز سرو روان و پاک ایرانی است که نباید به دست فراموشی سپرده شود.
جنیدی گفت:این که برخی رخدادهای شاهنامه فردوسی را اسطوره می دانند اشتباه است چرا که اسطوره را اروپاییان پدید آوردند و اسطوره به منزله دروغ است، مانند دوران پهلوی که تاریخ ایران را از دوران پادشاهی کورش می دانستند و این همانی فرضیه ای بود که اسرائیل و آمریکا به دنبال آن بودند تا قدمت تاریخ ایران را از پادشاهی کورش نشان دهند.
این نویسنده تاریخ باستان ایران تصریح کرد:رخدادهای درون شاهنامه، حقیقی است و اژدهایی که فردوسی درشاهنامه از آن یاد می کند همان کوه های آتشفشان است و تمام رخدادهای شاهنامه بیانگر رخدادهای دوران ایران باستان بوده، کمااینکه در دوره باستان چهار دوره سرما و پدیده های یخبندان بوجود آمده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز گفت:فردوسی از ستارگان درخشان ادب فارسی است که ارزش بزرگترین اثر او یعنی شاهنامه به اندازه ای است که کاخ بلند ادب فارسی در ستونهای مستحکم آن بنا شد.
سیدکاظم موسویافزود:نبوغ فردوسی درتمام سخنها جاری است و بن مایه های داستانهای شاهنامه،نماد حماسه، اسطوره و آموزه های اعتقادی، ارزشهای فرهنگی، باورهای دیرین کهن و هویت ملی ایرانی است.
به گفته وی، تاریخ ایران فرهیختگان بسیاری داشته اما کاری که فردوسی برای پاسداشت فرهنگ و ادب ایران زمین کرده، بی نظیر است.
به گزارش ایرنا،دراین همایش،جمعی از مسوولان چهارمحال وبختیاری،استادان دانشگاه،دانشجویان و فرهیختگان استانهای اصفهان، یزد، چهارمحال وبختیاری و تهران حضور داشتند.
7359/671 شماره 191 ساعت 20:36 تمام
۰ نفر