۱ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7160237
T T
۰ نفر
انقلاب تابستانی در چارتاقی نیاسر کاشان رویت شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/01 علمی آموزشی.نجوم.چارتاقی نیاسر کاشان- انقلاب تابستانی همزمان با طلوع خورشید نخستین روز تابستان، با حضور جمعی از فعالان علم نجوم در چارتاقی نیاسر کاشان رویت شد.
کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روز نخست تابستان که به آن انقلاب تابستانی می گویند طولانی ترین روز سال در نیمکره شمالی است.
اسدالله صفایی افزود: از ابتدای زمستان نیمکره شمالی کم کم به سمت خورشید متمایل می شود تا اینکه پس از شش ماه، یعنی در ابتدای تابستان، میزان کج شدگی آن به بالاترین حد خود می رسد و در این روز ساکنان اطراف عرض جغرافیایی 5/23 درجه شمالی، خورشید را درست بالای سر خود می بینند، این زمان را انقلاب تابستانی می گویند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که بنای چارتاقی نیاسر به عنوان تقویم آفتابی یا شاخص اندازه گیری زمان با استفاده از تغییرات میل خورشید ساخته شده، شروع انقلاب زمستانی و پیدایش تولد خورشید انقلاب تابستانی از این چارتاقی قابل رویت است.
بنای باستانی چارتاقی نیاسر جزو کهن ترین و بزرگترین نمونه های چارتاقی ایران و یکی از سالم ترین بناهای تقویمی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
7429/554 شماره 056 ساعت 13:26 تمام
۰ نفر