۱۴ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7162178
T T
۰ نفر
گونه هایی از قارچ عامل بیماری گیاهی شناسایی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/14 اقتصاد.کشاورزی.تحقیقات کشاورزی لاهیجان - دوگونه قارچ عامل بیماری گیاهی برای اولین بار توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان شناسایی و معرفی شد.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان گفت : این کار با همت و تلاش سید عبدالله میرحسینی مقدم یکی از محققان ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان وابسته به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان شناسایی شده است .
دکتر محمود بهمنی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود : قارچی با نام علمی Cingolata Glomerell که این قارچ عامل ایجاد بیماری شانکر یا زخم است و موجب خشکیدگی سر شاخه های درختچه زینتی مرجان با نام علمی gali-Crysta Erythrina می شود ، برای اولین بار درایران ، دراین مرکز از روی درختچه زینتی مرجان جداسازی و خالص شده و مورد شناسایی قرارگرفت.
وی خاطرنشان کرد : مبارزه زراعی با این قارچ شامل هرس سرشاخه های آلوده و امحای کامل آنها ، سوزاندن این سرشاخه ها و مبارزه شیمییایی با این قارچ در فصل بهار به محض شروع اولین علائم آلودگی است و این آفت معمولا به صورت شانکرهای خیلی ریز بر روی سرشاخه ها دیده می شود.
وی توصیه کرد : برای مبارزه با این قارچ ، کار سمپاشی با قارچ کش های سیستمیک از قبیل توکسین ام یا روورال تی اس به نسبت یک در هزار انجام شود.
وی گفت : قارچ دیگری که درایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان با نام علمی Gracilis .Cf Pestalotia شناسایی شده ، قارچ روی درختچه زینتی جل ( غارگیلاس ) با نام علمی Prulus Laurocerasus است که موجب ایجاد بیماری غربالی در گیاه شد.
وی ادامه داد : این قارچ نیز برای اولین بار درایران دراین مرکز از روی درختچه جل جداسازی و مورد شناسایی قرار گرفت.
وی تصریح کرد : برای مقابله با این بیماری قبل از جدا شدن بافتهای بیمار از روی برگ باید برگ های آلوده از روی درختان جمع آوری و سوزانده شوند.
وی سمپاشی با قارچ کش دودین به نسبت یک درهزار یا قارچ کش اوکسی کلراید مس به نسبت یک و نیم در هزار قبل از شروع بیماری در اوایل بهار روی درختان از راههای مبارزه شیمیایی با این قارچ عنوان کرد.
1495/619/605 شماره 071 ساعت 12:23 تمام
۰ نفر