۲۰ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7162993
T T
۰ نفر
کودکان، سالمندان و بیماران قلبی در مقابل گرمازدگی آسیب پذیرتر هستند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/20 اجتماعی.پزشکی.گرمازدگی.اورژانس مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کودکان، سالمندان، افراد چاق و کسانی که دچار بیماریهای مزمن مانند امراض قلبی و عروقی هستند در مقابل گرمازدگی آسیب پذیرترند.
دکتر رضا وفایی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: بیمارانی که تحت درمان با داروهای مدر(ادار آور) و همچنین داروهای ضد پارکینسون و آنتی هیستامینها هستند نیز مقاومت کمتری نسبت به گرمازدگی داشته لذا باید مراقبتهای لازم را انجام دهند.
وی گفت: همراهان فردی که مدت طولانی در گرما قرار داشته و علایم گرما زدگی را نشان می دهد بایستی بلافاصله با اورژانس 115 تماس گرفته و تا رسیدن فوریتهای پزشکی مراقبتهای لازم را به عمل آورند.
او با تاکید بر اینکه اورژانس 115 آماده امدادرسانی به بیماران گرمازده است افزود: کارشناسان فوریتهای پزشکی همزمان با اقدامات پزشکی لازم برای فردی که دچار گرمازدگی شده، او را به مراکز درمانی انتقال می دهند.
وی گفت: پدیده گرمازدگی زمانی رخ می دهد که فرد در محیطی با گرمای شدید مشغول به فعالیت بدنی نظیر پیاده روی، ورزش و یا کوهنوردی است و این حالت به علت عدم تعادل بین درجه حرارت بدن و هوای بیرون رخ می دهد.
او بی حالی و تحلیل رفتگی بدن، ظاهر رنگ پریده، ضربان قلب بالا، حالت تهوع، تنفس تند، داغی و خشک شدن پوست، گیجی و اختلال هوشیاری را از مهمترین علایم گرما زدگی عنوان و بیان کرد: در صورت تشدید علایم و عدم درمان به موقع احتمال شوک گرمازدگی و مرگ و میر نیز وجود دارد.
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بنابراین همراهان بیمار به محض مشاهده علایم گرمازدگی باید با اورژانس 115 تماس گرفته و تا رسیدن فوریتهای پزشکی اقداماتی مانند انتقال بیمار به محیط سرد و خنک، پاشیدن آب بروی بیمار و بدن شویه، بالا نگه داشتن پاها، درآوردن لباسهای اضافه مانند جوراب و کمربند را جهت کاهش علایم انجام دهند وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی نیز گفت: در این روزهای گرم تمامی افراد باید از فعالیت بدنی، ورزش و پیاده روی طولانی مدت در ساعات گرم روز خودداری کنند و در طول روز با مصرف مایعات به ویژه آب به میزان کافی از گرمازدگی پیشگیری کنند.
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: طی دو هفته اخیر مواردی از تماسهای شهروندان به 115 که مشکوک به گرمازدگی بود گزارش شده اما ارایه آمار قطعی در این زمینه نیاز به بررسی بیشتر دارد.ک/3 7487/ 589 شماره 007 ساعت 10:49 تمام
۰ نفر