۱۷ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7181100
T T
۰ نفر

النکاح سنتی ... سر آغاز پیوندی آسمانی

۱۷ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7181100
النکاح سنتی ... سر آغاز پیوندی آسمانی ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/17 اجتماعی.ازدواج آسان.پیوندی آسمانی رشت - النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی حدیثی آشنا که لحظه پرشکوه پیوندی الهی و آسمانی را ندا می دهد.
لحظه پرشکوه پیوندی آسمانی از راه رسیده، می خواهند بر اساس خواست و رضای خداوند دست در درست هم راه زندگی را به سوی هدف والای آن سیر کنند.
راستی، این چه میثاق عمیق و مهمی است طبع و غریزه زوج می خواهد، روان پرتلاطم همسر می طلبد، روح بی قرار بدون او احساس نقصان و کمبود می کند.
خداوند هر یک را بدون دیگری نمی پسندد و پیامبر (ص ) نیز ازدواج را سنت خویش و راه رسیدن به رضای الهی و صیانت بخشیدن به نیمی از دین معرفی می کند.
نیاز به زندگی اجتماعی و تشکیل خانواده نیازی فطری است و تطابق نیازهای درونی و امکانات بیرونی، این امکان را فراهم آورده تا انسان ها با روی آوردن به ازدواج، به این میل باطنی و خواسته طبیعی خویش پاسخ دهند تعلیمات دینی از جمله آیات قرآن در تبیین فلسفه ازدواج به همین اصل توجه داشته و پیوند زناشویی را که از زیباترین لحظات زندگی زنان و مردان است، از آیات الهی و منشاء آرامش و آسایش می داند.
با توجه به اهمیت ازدواج در تقویم جمهوری اسلامی ایران، سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س ) و حضرت علی (ع) روز ازدواج نامگذاری شده تا جوانان ما با الگوگیری از این بزرگواران در پیوند آسمانی خود ازدواجی آسان را مد نظر قرار دهند.
- بهترین دخترهای عالم حضرت زهرا (ع) بود، بهترین پسرهای عالم و بهترین دامادها هم حضرت امیرالمومنین (ع) بود. این بزرگواران هم به لحاظ معنوی و الهی آن مقامات را داشتند و هم بزرگان زمان خودشان بودند. فاطمه زهرا (س ) دختر پیامبر، رییس جامعه اسلامی و حاکم مطلق بود، حضرت علی (ع) هم که سردار درجه یک اسلام بود، ببینید چطوری ازدواج کردند؟ چه جور مهریه کم، چه جهیزیه کم، همه چیز با نام خدا و یاد او اینها برای ما الگو هستند.
همان زمان هم جاهلانی بودند که مهریه دخترانشان بسیار زیاد بود، آیا اینها از دختر پیامبر بالاتر بودند؟ از آنها تقلید نکنید از دختر پیامبر ( ع) از امیرالمومنین (ع) تقلید کنید.< این مطالب گزیده ای از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به زوج های جوان است.
در ساده برگزار کردن مراسم خواستگاری، جشن عروسی و تهیه جهیزیه، زندگی ساده حضرت فاطمه زهرا (س ) و امیر المومنین (ع) می تواند بهترین الگو برای زوج های جوان باشد.
در این بین جمعی از زوج های جوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کردند: ازدواج ساده و آسان حضرت فاطمه زهرا و امیرالمومنین بهترین الگو برای جوانان در برگزاری سنت حسنه ازدواج است.
آنان افزودند: برخی از دخترها فکر می کنند که ازدواج آسان، برگزاری مراسم عروسی ساده و مهریه و جهیزیه ساده، شان آنان را پایین می آورد که تصور غلطی است.
معصومه محمدی ازدواج را بزرگترین و زیباترین تصمیم زندگی بیان کرد و گفت: فرصت ازدواج و قرار گرفتن در مجموعه خانواده یکی از فرصت های مهم زندگی است بنابراین نباید آن را با چیزهای مادی خراب کرد.
وی ضمن تاکید بر ازدواج آسان زوج های جوان با الگوگیری از فاطمه زهرا و حضرت علی (ع) بیان داشت: پیوند مهم و مقدس زناشویی را می توان خیلی ساده و بدور از تجملات برگزار کرد.
سحر نژاد مبشر مسوول روابط عمومی سازمان ملی جوانان استان گیلان که خود ازدواج آسانی داشت به خبرنگار ایرنا گفت: با الگوگیری از ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س ) و حضرت علی (ع) تصمیم به ازدواج آسان گرفتم.
وی ادامه داد: زوج های جوان با تاسی و پیروی از زندگی این دو بزرگوار می توانند ازدواج پر از شور و عشق داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت ازدواج آگاهانه تصریح کرد: اگر ازدواج آگاهانه و با سادگی بنا نهاده شود، موجب آرامش زوجین می شود.
مدیر سازمان ملی جوانان استان گیلان نیز ازدواج را یکی از مهمترین بخش های زندگی عنوان و خاطرنشان کرد: ازدواج موجب استحکام و قوام شخصیتی زن و مرد و در عین حال موجب ارتقای روحی، معنوی و آرامش روانی می شود.
حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی افزود: ازدواج همچنین موجب بهداشت روحی و روانی یک جامعه و حاکمیت عفاف و پاکی و حس مسوولیت پذیری می شود.
وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به مقوله بسیار مهم ازدواج، باید تسهیلات مادی و معنوی برای انجام این سنت زیبای الهی فراهم تا جوانان به محض رسیدن به سن ازدواج یعنی سن بلوغ جنسی عقلی و اجتماعی، بتوانند به راحتی و آسانی ازدواج کنند تا در سایه مسوولیت اداره نهاد خانواده، قوام بخشی جامعه نیز فراهم آید.
مدیر سازمان ملی جوانان استان گیلان تاکید کرد: ازدواج ضرورتی طبیعی، روحی، معنوی و اجتماعی است بنابراین موانع مادی و معنوی سر راه ازدواج جوانان باید برطرف شود.
وی با بیان اینکه موانع فرهنگی و معنوی مهمترین نقش را در آسیب رساندن به این سنت ضروری الهی دارد، بیان داشت: مشکلات اقتصادی و مادی از موانع ازدواج به شمار می رود.
حجت الاسلام مهدوی عنوان نمود: امروز بیش از دیروز با توجه به حاکمیت زندگی مدرن و ماشینی، ضرورت آسان کردن این سنت بین جوانان احساس می شود.
وی گفت: با بهره گیری از الگوی زیبای زندگی و سیره اهل بیت عصمت و طهارت بویژه امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س ) باید فرآیند ازدواج و تشکیل خانواده را آسان کرد آنچنان که پیامبر اکرم (ص ) در خواستگاری امیرالمومنین (ع) به آسانی و با لحاظ اصل هنر مسوولیت پذیری مولی علی بن ابیطالب در کنار اصل مهم تقوی، زمینه پیوند با فاطمه زهرا (س ) را به آسان ترین روش فراهم نمودند.
مدیر سازمان ملی جوانان استان گیلان با بیان اینکه سنت ازدواج یکی از سنت های بسیار پربرکت زندگی بشری است، گفت: پیامبر فرمودند جشن ازدواج امام علی و حضرت زهرا متناسب با وضعیت اقتصادی زمان و در عین حال بدون اسراف، ریخت و پاش، تجمل گرایی و فخر فروشی برگزار شود.
وی مهریه را یکی از نمادهای اعلام مسوولیت پذیری مرد نسبت به همسر ذکر و افزود: این سنت نیز با توجه به مقدورات امیرالمومنین (ع) توسط پیامبر تعیین شد.
وی تصریح کرد: زمانی که پیامبر از امیرالمومنین پرسیدند تو چه داری، علی (ع) جواب دادند یک زره، یک شمشیر و یک اسب ؟ پیامبر نیز با توجه به رعایت اقتضای لوازم ضروری زندگی اقتصادی و اجتماعی زمان امیرالمومنین فرمودند که زره را بفروشد تا وسایل ازدواج و مهریه را تامین کند.
حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: البته یک ازدواج نمونه فقط منحصر به برگزاری ساده، بدور از تجمل و آسان نیست بلکه مهمتر از آن مهارت های زندگی در بعد از ازدواج است که در سیره معصومین کاملا مشهود است.
وی به الگوی گیری از زندگی معصومین تاکید و اضافه کرد: اظهار محبت، مسوولیت طرفین برای اداره خانه و خانواده، صبر و تحمل، مقابله با مشکلات و تقسیم شادی و غم بین زن و مرد و رعایت قناعت بر مبنای آرمان ها و آموزه های الهی از جمله نکات مهم زندگی زیبا و هدفمند و متعالی خانواده علوی و خانه فاطمی است.
اول ذیحجه که امسال مصادف با هفدهم آبان است، سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س ) به عنوان روز ازدواج نامگذاتری شده است. ک/4 7286 / 695/508 شماره 020 ساعت 10:53 تمام
۰ نفر