۱۶ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7186739
T T
۰ نفر
مدیرکل منابع طبیعی: خسارات آتش سوزی جنگلهای درفک گیلان سطحی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/16 اجتماعی.حوادث.آتش سوزی.جنگل رشت - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: خسارات آتش سوزی ناشی از وزش باد گرم موسمی در جنگل های درفک از توابع شهرستان رودبار که موجب حریق در 15 هکتار از این عرصه های زیست محیطی شد، سطحی بوده است.
رحمت الله رحمانی عصر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنابر اطلاعات واصله از طریق یگان حفاظت منابع طبیعی، در هفته گذشته یک مورد حریق در جنگل های تی تی سرا در منطقه حاشیه قله درفک شهرستان رودبار گزارش شد که با توجه به آمادگی قبلی، نیروهای این اداره کل با سرعت به منطقه اعزام و در اولین ساعات وقوع حریق در این عرصه های جنگلی حضور یافتند.
وی اظهار داشت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه و عدم امکان اعزام تجهیزات خودرویی، مامورین حفاظتی با استفاده از لوازم و تجهیزات انفرادی اطفای حریق به منطقه صعود کردند و به محض رسیدن به محل وقوع آتش، اقدامات اولیه برای جلوگیری از گسترش حریق انجام شد که توانستند با کنترل محدوده آتش از سرایت آن به نقاط دیگر جنگلی پیشگیری کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ادامه داد: این اداره با بسیج تمام پرسنل و اعزام گروه های عملیاتی شامل کارشناسان خبره و با تجربه ضمن محاصره حریق با تلاش بی نظیر و شایان تقدیر بتدریج به سمت کانون حریق حرکت کرده و پس از چهار روز تلاش بی وقفه و شبانه روزی موفق به مهار کامل آتش در آن منطقه شدند.
رحمانی بیان داشت: اگر سرعت عمل، حضور بموقع نیروها، مساعدت و همیاری مسوولان بویژه شخص استاندار، مدیریت ستاد حوادث غیر مترقبه استان، فرمانداری شهرستان رودبار و مشارکت فرماندهی نیروی زمینی و تفنگداران نیروی دریایی ارتش نبود شاید این آتش سوزی تا مدت ها ادامه می یافت و همچون حریق جنگل های استان های گلستان و مازندران هکتارها جنگل را طعمه حریق می کرد.
وی با اشاره به سطحی بودن خسارات ناشی از حریق خاطرنشان ساخت: این آتش سوزی در عرصه ای به مساحت حدود 15هکتار خسارت سطحی وارد کرد و در حد سوختن شاخ و برگ های کف جنگل باقی ماند که این امر نشان دهنده موفقیت نیروها و حافظان انفال الهی است.
به گزارش ایرنا، جنگل های گیلان بخصوص جنگل های حاشیه درفک از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از جنگل های هیرکانی و متعلق به دوره سوم زمین شناسی محسوب می شوند و حفاظت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.ک/3 619/ 603/695/508 شماره 223 ساعت 16:08 تمام
۰ نفر