۸ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7202605
T T
۰ نفر
آذربایجان غربی، سرزمینی با جاذبه های متنوع گردشگری ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/08 اجتماعی.گردشگری.آذربایجان غربی ارومیه- استان آذربایجان غربی در شمالغرب کشور با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی، اجتماعی و طبیعی به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری کشور محسوب می شود.
آذربایجان غربی، استان پهناوری است که از کرانه های رود ارس در شمال تا دره زاب کوچک در سردشت گسترده شده تا تابلویی از عظمت و قدرت لایزال خداوند را در گستره چشم بینندگان به نمایش بگذارد.
رشته کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه های پرآب دائمی، مراتع و جنگل های سرسبز و خرم، هوای ملایم و معتدل، باغهای میوه، دشت ها و دامنه های پر از گل های وحشی و تالاب ها، مرداب ها، سواحل و جزایر دریاچه که میعادگاه صدها نوع پرنده وحشی، بومی و مهاجر رودخانه هایی که محل زندگی آبزیان مختلف است از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران هستند که آذربایجان غربی آنها را در خود جای داده است.
تنوع آثار موجود تاریخی با زیبایی های خداداد طبیعی در این استان دست به دست هم داده اند و مناظر روح نوازی را در مساحتی حدود 43 هزار کیلومتر مربع ایجاد کرده اند که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
شکل گیری تمدن های آشور، اورارتو، مانا، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله ها و حکومت های محلی در این بخش از ایران بزرگ موجب شده تا استان آذربایجان غربی بزرگترین مرکز تعامل فرهنگی در غرب کشور باشد.
آذربایجان غربی 5/2 درصد از مساحت کشور اسلامی ایران را تشکیل می دهد و با ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان به طول یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد.
دشت های سرسبز، دریاچه آبی، باغهای زیبای سیب، انگورستان های وسیع، جنگل های افرا، کوه های پوشیده از چشم اندازهای طبیعی همه جلوه هایی هستند که استان آذربایجان غربی را به سرزمینی با خاطره های فراموش ناشدنی برای مسافران این سرزمین مبدل می سازد.
آذربایجان غربی سرزمینی است با طبیعت خاص خود که در سراسر بهار و تابستان پوشیده از لاله، شقایق، نرگس، سوسن و سنبل است و تالاب ها، مرداب ها آبگیرها و سواحل و جزایر دریاچه ارومیه اش، میعادگاه و زیستگاه صدها نوع پرنده وحشی بومی و مهاجر و رودهای آن محل زندگی آبزیان منحصر به فرد است در این استان آنچه از جلوه های بکر و آثار متعدد فرهنگی یادگار مانده از دوره های تاریخی مختلف موجود است همه ودیعه هایی است برای درک بزرگی پروردگار در آفرینش تابلوهای زیبا که آدمی را متحیر در مقابل عظمت خالق هستی می کند.
مجموعه آثار شگفت انگیز طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان غربی نیز کم نظیر و از چنان ارزشی برخوردارند که می تواند در فرایند توسعه استان همانند ذخیره ای پایان ناپذیر مورد استفاده قرار گیرد.
مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص اهمیت آثار تاریخی موجود یادآور این نکته می شوند که وجود بیش از 1100 اثر ثبت شده ملی، باعث شده این استان در رتبه برترین های ثبت آثار تاریخی کشور قرار بگیرد.
تپه های باستانی، محوطه های تاریخی، ابنیه فرهنگی و آثار به جامانده از عبرت قرون و اعصار در آذربایجان غربی همه موید اهمیت تاریخی و فرهنگی این استان در ایران زمین هستند.
تنوع آثار اقوام و مذاهب مختلف در آذربایجان غربی نیز بر ویژگی های فرهنگی موجود در این استان افزوده و آن را متمایز از سایر مناطق کشور کرده است.
کارشناسان مسایل فرهنگی معتقدند با بازسازی و ایجاد امکانات جانبی آذربایجان غربی استعداد و ظرفیت بالای تبدیل شدن به یک قطب مهم ایرانگردی و جهانگردی را داراست.
زیباسازی محوطه مکان های باستانی، ایجاد ظرفیت های اقامتی بالا، راه اندازی مراکز تفریحی در کنار آثار تاریخی و جلوه های طبیعت بکر آذربایجان غربی، فراهم آوردن تسهیلات مسافرتی هوایی و ریلی و زمینی از جمله مسایلی هستند که می توانند ظرفیت پذیرش گردشگران را در این منطقه بالا ببرند.
آذربایجان غربی چهارراه تمدن است و دروازه ارتباطی آسیا و اروپا محسوب می شود و به لحاظ طبیعت سبز و آب و هوای مساعد و وجود ظرفیت های تاریخی از پتانسیل بالای سرمایه گذاری در بخش گردشگری برخوردار است و اقداماتی نیز در این رابطه توسط بخش های خصوصی و دولتی آغاز شده و در دست انجام است که ایجاد مناطق ویژه گردشگری در مناطق طبیعی و تاریخی از جمله این اقدامات است.
شهر یا منطقه و حتی روستایی از آذربایجان غربی را نمی توان مشاهده کرد که بنایی از آثار هنری معماری اسلامی و تاریخی یا جلوه هایی از زیبایی های چشم نواز در آن یافت نشود.
میراث تاریخی به جا مانده از گذر زمان همچون مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان تکاب با سابقه ای چندین هزارساله، بناهای تاریخی و مساجد دوره های مختلف در شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو، مهاباد، میاندوآب و دیگر شهرها جاذبه های ماندگار و پایداری هستند که در آذربایجان غربی خود را به رخ مسافرانشان می کشند.
اهمیت آثار تاریخی موجود در آذربایجان غربی علاوه بر داخل کشور در جهان نیز مورد توجه قرار گرفته به طوری که مجموعه تاریخی و باستانی و فرهنگی تخت سلیمان تکاب در ردیف آثار جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و مقدمات ثبت جهانی اثر تاریخی قره کلیسای چالدران نیز فراهم شده است.
از مجموعه طبیعت زیبای آذربایجان غربی، پارک ملی دریاچه ارومیه به عنوان نمونه ای از هزاران منظره طبیعی کفایت می کند که انسان در برابر قدرت آفریدگار سر تعظیم فرود آورد.
دریاچه ارومیه مهم ترین پدیده طبیعی، اقتصادی و گردشگری در ارومیه به شمار می رود که توانسته گردشگران زیادی را جذب منطقه کند.
چی چست نام قدیم و باستانی دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود پنج هزار کیلومترمربع و با وجود 102جزیره کوچک و بزرگش در حدفاصل دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
مناظر سحرانگیز و رویایی گسترده شده در سواحل دریاچه ارومیه می تواند این دریاچه را که چون نگینی شهرهای ارومیه، سلماس، میاندوآب، مهاباد و نقده را در برگرفته به یکی از مراکز عمده گردشگری کشور تبدیل کند.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی کشور و پناهگاه و محل عبور هزاران پرنده رنگین پر بوده و مرهمی برای چشمان خسته مسافرانی است که از سواحل دریاچه گذر می کنند.
این دریاچه که منشا پیدایش آن را سیلابی سرازیر شده از سوی قفقاز می دانند در طول تاریخ، همواره نام آشنایی داشته و منتهی الیه شرقی تمدن آشور بوده و بنا به روایات تاریخی زردشت پیامبر ایرانی در ساحل آن به دنیا آمده است.
این دریاچه امروز اهمیت جهانی دارد و از مناطق بدیع در سطح جهان به شمار می رود و سازمان جهانی یونسکو، آن را از جمله 59 منطقه بین المللی ذخایر طبیعی کره مسکونی ثبت و معرفی کرده است.
پهناورترین دریاچه داخلی کشور، 40 کیلومتر عرض دارد و 130 کیلومتر طول و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد 1274متر است.
با وجود 300 گرم املاح در هر لیتر، دریاچه به عنوان دومین آب شور جهان نیز مطرح است.
در سال های اخیر چشم های زیادی نگران خشکی این دریاچه و مرگ تدریجی آن است.
دریاچه ارومیه در پی خشکسالی های سال های گذشته، پنج متر کاهش ارتفاع داشته که این امر مسوولان اجرایی ملی و استانی و تشکل های زیست محیطی داخلی و خارجی را به تکاپوی چاره جویی برای رفع نگرانی خشک شدن آن وادار کرده ولی هنوز اضطراب ناشی از مرگ دریاچه فروکش نکرده است.
بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، در پی بحران خشکسالی سال های گذشته هم اکنون 53 درصد از وسعت دریاچه آذربایجان غربی تبدیل به نمکزار شده است.
با این وجود دریاچه ارومیه همچنان زیباست و مناظر دلنوازش همواره مورد استقبال گردشگران در فصول مختلف سال بوده است.
غلظت بیش از حد آب دریاچه ارومیه مانع از آن است که در زمستان سطح آب آن یخ ببندد و به همین علت در فصل زمستان پرندگان آبزی مهاجر به این منطقه کوچ می کنند و در جزایر آن سکنی می گزینند.
پرندگان را باید با ارزش ترین و بارزترین نشانه حیات در دریاچه ارومیه به شمار آورد که خشک شدن تدریجی دریاچه و شور شدن بیش از حد آب آن، حیات آنها را نیز مورد تهدید قرار داده و در سال های اخیر از تعداد مهاجرت پرندگان به این منطقه کاسته است.
جزایر این دریاچه، مامن و زیستگاه حیوانات متعددی چون قوچ، کل و بز، پلنگ ، گرگ و انواع مارهاست و می توان گفت رهاسازی گوزن زرد ایرانی و شرایط مناسب زیستی در جزیره اشک دریاچه ارومیه، این حیوان زیبا را از خطر انقراض نجات داد.
سیمای گیاهی جزایر دریاچه ارومیه نیز متنوع است به طوری که در بعضی از جزایر با سیمای گیاهی استپی رو به رو هستیم و تقریبا فضای نیمه جنگلی بر برخی از جزایر چون کبودان، اسپیر و آرزو حاکم است.
در این جزایر پسته وحشی، بیشتر به چشم می خورد که همراه با درختچه های دیگر مثل بادام وحشی، ارس کوهی، خوشک، گوجه وحشی و بوته های کوتاه و علفی زمینه مناسبی برای زیست حیوانات در آن فراهم می کنند.
در دریاچه ارومیه به غیر از نوعی میگو و نوعی جلبک شورپسند به دلیل غلظت بیش از حد آن، هیچ آبزی دیگری توان زندگی ندارد.
میگوی آب شور دریاچه ارومیه که از ذخایر غنی آن به شمار می رود و دارای ارزش بالای اقتصادی با عنوان آرتمیا ارومیانا به ثبت جهانی رسیده است.
ساحل زیبای این دریاچه در فصل گرما، سالانه ده ها هزار نفر را برای شنا و استفاده از زیبایی های روح نواز آن به خود جذب می کند.
وجود املاح معدنی و رسوبات دریاچه ارومیه باعث شده که لجن آن بنا به گفته متخصصان استفاده طبی داشته باشند و مسافران را برای ساعتی در روزهای گرم سال جهت گرفتن حمام آفتاب به خود فرا می خوانند.
دریاچه ارومیه که امروز با اجرای جاده شهید کلانتری بر روی آن به دو قسمت تقسیم شده در هر حال با سحرانگیزی خاص خودش به خصوص در مواقع طلوع و غروب خورشید چشم انتظار دیدار مسافرانی است که دل به طعبیت بکر خداوندی دارند در کنار این جلوه زیبای خداوندی، سایر زیبایی های طبیعی خیره کننده آذربایجان غربی نیز چون غار طبیعی سهولان مهاباد، آبشار زیبای شلماش سردشت ، تفرجگاه بند ارومیه، منطقه حفاظت شده مراکان خوی، تالابهای دل نواز کانی برازان، حسنلو، قوپی باباعلی، سیمای طبیعی خاصی به آذربایجان غربی بخشیده اند.
آذربایجان غربی در کنار طبیعت زیبایش از آثار فراوان تاریخی نیز بهره می شماره 033 ساعت 11:44 تمام
۰ نفر