۲۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7206077
T T
۰ نفر

وقتی سرخی، آتش زندگیت را به زردی می گرایاند

۲۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7206077
وقتی سرخی، آتش زندگیت را به زردی می گرایاند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/23 اجتماعی.حوادث.چهارشنبه سوری زاهدان- درچهارشنبه آخر سال،وقتی آتشی را بر حسب سنتی قدیمی اما نه به شیوه پیشینیان بلکه با ترقه بازی و هزاران وسیله مخرب دیگر می افروزی و سایرآدابش را به فراموشی می سپری، آنچه برای تو باقی می ماند تنها زردی آتش و یک عمر پشیمانی است.
زردی من ازتو،سرخی تو از من، این شعری که مردمان قدیم ایران هنگام پریدن از آتشی کوچک می خواندند امروز به صداهای ناهنجار انفجار ترقه ها و انواع مواد محترقه و آتش زا و دود غلیظ آتش زدن لاستیک ها توسط برخی جوانان و نوجوانان ناآگاه تبدیل شده که نتیجه آن زخمی شدن و به خطر افتادن سلامت هموطنان است.
چهارشنبه سوری،یکی از آیین های سنتی ایرانیان قدیم است که درغروب آخرین سه شنبه و شب چهارشنبه سال خورشیدی با برافروختن مقدار کمی آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.
مراسم چهارشنبه سوری به آیین های کهن ایرانیان بازمی گردد که افزون بر برافروختن آتش های کوچک در این شب، کوزه شکنی، فال گوش نشینی، قاشق زنی، پختن آش و تقسیم آجیل از دیگر آداب آن بوده است.
بااین حال، امروزه،چهارشنبه آخر سال تبدیل به خطرناکترین و بلاخیزترین روز سال برای خانواده ها مبدل شده زیرا افزون براینکه دیگر آداب این شب ادا نمی شود، قطع عضو یا هزاران تبعات جسمی و روانی دیگر نیز برای مردم به همراه دارد.
آیین چهارشنبه سوری مانند برخی دیگر از آیین های ایرانیان قدیم، تحریف شده است بگونه ای که رفتار خشونت آمیز و دردسرساز و مغایرعرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچکدام از این آیین ها دیده نمی شود.
آنچه امروز تحت عنوان چهارشنبه سوری از آن یاد می شود، تنها به منفجرکردن ترقه و پراکندن آتش بگونه ای است که هم سلامت مردم را به خطر می اندازد، هم هرج و مرج و لطمات روحی و غیرقابل جبرانی را برای خانواده ها به بار می آورد.
اعمال حرکات ناشایست ومغایر عرف جامعه ایرانی در چهارشنبه آخر سال کار رابه آنجا رسانده است که هم اینک بسیاری از افراد جامعه از در مخالفت با برگزاری این آیین درآمده اند.
تبعات ناگواری برگزاری این آیین در سالهای گذشته سبب شده است ، در آستانه چهارشنبه سوری امسال نیز پلیس سیستان و بلوچستان ، اورژانس و آتش نشانی به حالت آماده باش درآیند تا بتوانند به موقع نسبت به دفع حوادث احتمالی اقدام کنند.
رییس پلیس امنیت عمومی سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در این باره گفت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و برخورد با فروشندگان مواد محترقه غیرمجاز بیش از 10 هزار ترقه غیر مجاز در استان کشف و ضبط شد.
سرهنگمسعود حیدریافزود: با توجه به فرارسیدن چهارشنبه آخر سال و به منظور برخورد با فروشندگان مواد محترقه و پیشگیری از حوادث ناگوار، این تعداد ترقه بدنبال کسب اخباری مبنی بر اینکه تعدادی از افراد سود جو قصد تهیه و توزیع چند محموله مواد محترقه را درسطح استان دارند، کشف شد.
وی بیان کرد: با شگردهای خاص پلیسی و اطلاعاتی، مکانهای توزیع این اقلام شناسایی و اقدام به دستگیری خاطیان شد.
رییس پلیس امنیت عمومی استان اظهار داشت:در چند مرحله اقدام پلیسی 10 هزار و 976 عدد ترقه غیرمجاز کشف و ضبط و در این زمینه سه نفر از عاملان تهیه و توزیع اقلام محترقه دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.
رییس پلیس پیشگیری انتظامی استان نیز با ارئه هشدارهای حفاظتی به شهروندان ازآنان خواست با توجه به فرارسیدن چهارشنبه آخر سال به نکات ایمنی و هشدارهای مسئولان توجه کنند.
سرهنگ لامعلی صالح زادهاظهار داشت: از آنجایی که بیشترین آسیب دیدگان در حوادث چهارشنبه آخر سال را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند از والدین درخواست می شود، روی رفتار فرزندانشان بیشتر نظارت کنند.
وی شادی خاطر و رضایت و سلامت شهروندان را خواسته سبزپوشان نیروی انتظامی دانست و گفت:از والدین انتظار می رود تا علاوه بر اجرای توصیه های ایمنی و احترام به حقوق شهروندی،از بروز حوادث غیرقابل جبران که با کمترین هزینه قابل پیشگیری است جلوگیری کنند ودر صورت اصرار فرزندان به اجرای مراسم چهارشنبه سوری، این کار را تحت نظارت خانواده و در جلوی منزل خود انجام دهند.
رییس سازمان آتش نشانی زاهدان نیزحوادث چهارشنبه آخر سال گذشته را مورد اشاره قرارداد وگفت:پارسال دراین شهر،آتش زدن لاستیک و ترکاندن ترقه موجب قطع انگشتان دستان پسری 18 ساله و سوختن بخشی از بدن فردی دیگر در آتش شد.
نادر عربشاهی افزود: استفاده از گاز اشک آور در اماکن عمومی، ترکاندن ترقه و آتش زدن لاستیک از موارد حادثه سازی است که در چهارشنبه سوری زاهدان تاکنون رخ داده است.
وی بیان کرد: همه ایستگاه های آتش نشانی زاهدان از امشب به حالت آماده باش درآمده اند. ک/4 7315 / 653 شماره 185 ساعت 20:47 تمام
۰ نفر