۳ آذر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7254208
T T
۰ نفر
سامانه الکترونیکی ارتباط مردم ودولت،جایگاه پاسخگویی وخدمت است # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/09/03 علمی آموزشی.فناوری.سامد.سیاوش یاسوج - راه اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت موسوم به سامد، موجب شد حجم انبوهی از مطالبات و مشکلات حل نشده مردم در قالب درخواست ، شکایات و یا پیشنهادها به سوی خادمان ملت روانه شود. رئیس دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:رسیدگی به انبوه مطالبات مردمی، خلاء وجود سیستمی مکانیزه و کارآمد جهت رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و درخواست های مردم را نمایان کرد و این امور موجب پایه گذاری سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) شد. سید محمدظاهر سیاوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سامانه فرصت و امکان مناسبی است تا بتوان نظارتی موثر بر کلیه فرآیندهای رسیدگی به شکایات داشته و موجب رضایتمندی هرچه بیشتر مردم فراهم شود. وی ارتقای سطح پاسخگویی دستگاههای اجرایی به مردم ، توسعه و بهبود استانداردهای ارایه خدمات ، ایجاد زمینه مناسب برای تعامل آسان مردم و دولت، تسریع در انتقال مشکلات و نظرات مردمی به مراجع مربوط ، پاسخگویی سریع و رسیدگی موثر به تقاضای مردم و احقاق حقوق آنان را از مزایای این سامانه عنوان کرد. وی گفت: افزایش نظارت مردمی بر نحوه ارائه خدمات دولتی ، سیاست گذاری برای کاهش عوامل بروز نارضایتی از طریق مستند سازی، طبقه بندی و اولویت بندی شکایات واصله نیز از مزایای دیگر این سامانه است. وی در مورد نحوه ارتباط مردم با سامد و چگونگی پیگیری مطالبات خود گفت: مردم عزیز ایران اسلامی و حتی هموطنان خارج از کشور می توانند جهت بیان شکایات ، درخوستها و نظرات با استفاده از نامه، تلفن، پیامک، وب سایت، پست الکترونیک ، نمابر و در صورت لزوم با مراجعه حضوری از سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد ) به آدرس اینترنتی ir.saamad.www بهره برده و با تمام دستگاه ها و ادارات دولتی در سطوح مختلف شهرستان، استان و کشور ارتباط برقرار نمایند. سیاوش افزود: سامد پس از دریافت درخواست ها، شکایات، پیشنهادها و گزارش های مردم، به طور مکانیزه به ثبت آنها در سیستم اقدام و جهت رسیدگی به مراکز مربوطه و ذی صلاح ارسال می کنید . او گفت: به طور خودکار شماره رهگیری اختصاصی به متقاضی ارائه می شود تا بتواند درهر زمان گزارشی از آخرین بررسی های انجام گرفته نسبت به درخواست ها و مطالبات خود از سامد دریافت نماید . وی اظهار داشت: مرکز رسیدگی کننده بعد از مدت زمان قانونی موظف است تا پاسخ مناسب را به سامد ارجاع کند و سامانه بصورت اتوماتیک نتایج اقدامات صورت گرفته را از طریق وب سایت، پست الکترونیک و پیامک به متقاضی اطلاع دهد . سیاوش اظهار داشت: برنامه ریزی، اجرا و پیاده سازی پروژه سامد همانند هر پروژه بزرک و گسترده دیگر به صورت فازبندی انجام خواهد شد که طبق بررسی ها و برآوردهای مدیران و سیاست گزاران پروژه ، در قالب دو مرحله یا فاز اجرایی صورت می گیرد. وی در مورد فاز اول گفت: این فاز شامل اقداماتی است که در پی آن بسترهای مخابراتی و تجهیزات پایه ای پروژه ملی سامد مهیا گشته و امکان ارتباط مردم با آن از طریق تعدادی از کانالهای ارتباطی نظیر مراجعه حضوری، مکاتبه و تماس تلفنی با شماره 111 فراهم می گردد. او اظهار داشت : در مرحله فاز دوم که به تکمیل شدن سایر اجزای پروژه و فرآیندهای رسیدگی به شکایات منجر می شود مردم می توانند از طریق دیگر راههای ارتباطی برنامه ریزی شده از قبیل پیامک، پست الکترونیک، نمابر و وب سایت با سامد ارتباط برقرار نمایند. وی به اهمیت این سامد برای رفاه حال مردم بویژره در مناطق دور افتاده اشاره کرد و افزود: دیگر لازم نیست یک نفر از روستایی یا بخشی دور افتاده به مراکز شهرستانها و استانها مراجعه کند بلکه با استفاده از این شبکه براحتی می تواند به مطالبات و یا درخواستهای خود رسیدگی کند و جواب بگیرد سیاوش افزود: اهمیت این شبکه زمانی مشخص می شود که هر هم استانی یا هم وطن در هر نقطه ای از استان ، کشور یا جهان بدون دغدغه از اینکه ممکن است با بروکراسی اداری مواجه شود درخواست و مطالبه خود را به صورت کاملا شفاف و به صورت مجازی انجام و قطعا جواب لازم را نیز خواهد گرفت. تعاریف مفاهیم مربوط به شبکه سامد که برای اطلاع مردم ضروری است: نظامنامه مدیریت پاسخگویی به شکایات : شورای عالی اداری در جلسه یکصدو بیست و هشتم، ودر جهت ارتقاء سطح پاسخگویی در دستگاههای اجرایی اقدام به تصویت این نظامنامه نمود. پاسخگویی : عبارت است از پذیرش مسئولیت نتایج و پیامدهای حاصل از عملکرد دستگاهها و ارایه پاسخ شفاف در قبال وظایف انجام شده و نشده به ذینفعان. شکایت : درخواست احقاق حق شهروندان از نقض یا نقص قوانین و مقررات، عدم اجرا ضوابط در دستگاههای اجرایی و میزان کمیت و کیفیت ارایه خدمات در مقایسه با استانداردهای ارایه خدمات عمومی. درخواست : عبارت است از تقاضای تعلق گرفتن خدمات یا شمولیت قانون، آیین نامه و دستورالعمل به فرد یا گروه خاص. پیشنهاد : عبارت است از ارایه هرگونه فکر، ایده و روش جدیدی که بتواند منجر به ایجاد یک تحول یا تسریع در دقت و سرعت ارایه خدمات و کاهش هزینه ها گردد. مشاهدات (گزارش ها) : عبارت است از بیان واقعیتی که اطلاع دادن آن دارای منافعی برای خود، دیگران و یا آحاد جامعه می باشد. مرکز رسیدگی به شکایات نهاد ریاست جمهوری : یکی از مراکز زیر مجموعه های نهاد ریاست جمهوری است که به بررسی و پیگیری شکایات مردمی از دستگاههای اجرایی دولت می پردازد. دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی استانداری : یکی از دفاتر زیر مجموعه استانداری است که به بررسی و پیگیری شکایات مردمی از دستگاههای اجرایی دولت در سطح استان می پردازد. دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی دستگاهها - وزارتخانه ها : یکی از دفاتر زیر مجموعه هر وزارتخانه یا دستگاه است که به بررسی و پیگیری شکایات مردمی از وزارتخانه ها یا دستگاههای اجرایی دولت می پردازد میز رسیدگی به شکایات فرمانداری : یکی از واحدهای زیر مجموعه فرمانداری است که به بررسی و پیگیری شکایات مردمی از دستگاههای اجرایی دولت در سطح شهرستان می پردازد. شماره تلفن 111 : این سرشماره به عنوان یکی از کانالهای ارتباطی با سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در نظر گرفته شده است به نحوی که از هر نقطه از کشور که با این شماره تماس گرفته شود به طور خودکار با سایت پاسخگویی سامد استان مربوطه تماس برقرار می گردد. 563
۰ نفر