اختصاصی ایرنا/بر اساس مصوبه دولت
نماینده ارشاد مامور احقاق حق خبرنگاران در استفاده از بازنشستگی مشاغل
سخت شد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/02/06
اجتماعی.معاون اول رییس جمهور.مشاغل سخت و زیان آور
پرویز داودی معاون اول رییس جمهوری متن مصوبه ای را برای اجرا ابلاغ کرد
که به استناد آن بازنشستگی پرسنل باسابقه مراکز و سازمان خبری با استفاده
از مشاغل سخت و زیان آور در مشاغل خبرنگاری تسهیل می شود.
این مصوبه که اصلاح موادی از آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور نام
گرفت و به تایید محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران رسید، در
اواخر سال گذشته برای اجرا به وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی، کار و
امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تامین اجتماعی
ابلاغ شد.
بر اساس این گزارش، وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک به
پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی مصوبه کردند نماینده ای از وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی برای
تعیین مصادیق خبرنگاری و مباحث مرتبط با این حرفه در کمیته های بدوی و
تجدیدنظر استانی تشخیص مشاغل سخت و زیان آور حضور داشته باشد.
رونوشتی از این اصلاحیه به دفاتر مقام معظم رهبری، رییس قوه قضاییه، رییس
مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون اول رییس جمهوری، معاونت برنامه ریزی و
نظارت راهبردی رییس جمهوری، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس
جمهوری، معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهوری، معاونت اجرایی رییس
جمهوری، دیوان محاسبات کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور،
اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، اداره کل حقوقی همه وزارتخانه ها،
سازمان ها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، روزنامه رسمی کشور،
دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و دفتر هیات دولت ابلاغ شد.
بر اساس ماده یک آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، کارهای سخت و زیان آور
کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط
کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر
از ظرفیتهای طبیعی - جسمی و روانی - در وی ایجاد می شود که نتیجه آن
بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.
مشاغل سخت و زیان آور موضوع این ماده به دو گروه تقسیم می شوند، مشاغلی
که صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغلی وابستگی دارد، اما می توان با
بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و
زیان آوری آنها را حذف کرد.
همچنین مشاغلی که ماهیتا سخت و زیان آور بوده و با بکارگیری تمهیدات
بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان آوری آنها
کاهش یافته، ولی کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می شود در زمره مشاغل
سخت و زیان آور قرار دارد.
بر اساس تبصره ای از این ماده، مشمولین قانون نحوه بازنشستگی جانبازان
انقلاب اسلامی ایران و جنک تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و
زیان آورـ مصوب 1367ـ و اصلاحات بعدی آن و همچنین مشمولین قانون حفاظت در
برابر اشعه ـ مصوب 1368ـ تابع قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.
در ماده دو این آیین نامه آمده است: تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل
موضوع ماده یک و انواع آن حسب درخواست کارگر، کارفرما، تشکل ها، وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین
اجتماعی در هر کارگاه با بررسی سوابق، انجام بازدید و بررسی شرایط کار
توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و
بازرسان کار وزارت کار و امور اجتماعی و با تایید توسط کمیته های بدوی و
تجدیدنظر استانی موضوع این آیین نامه انجام می گیرد.
در تبصره ای از این ماده آمده است: در موارد مشمول تعریف مشاغل سخت و
زیان آور در ماده یک این آیین نامه که استاندارد حدود تماس شغلی عوامل
بیماری زا و سخت و زیان آور وجود دارد، اتخاذ تصمیم قطعی در کمیته ها
مستلزم اندازه گیری و اظهارنظر کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت،
درمان و آموزش پزشکی و یا سایر مراکز دارای مجوز از این وزارتخانه است.
ماده سه این آیین نامه صراحت دارد: کارفرمایان کارگاه های دایر که از
تاریخ تصویب این آیین نامه تمام یا برخی از مشاغل آنها در کمیته های بدوی
و تجدیدنظر استانی یا شورای عالی حفاظت فنی، سخت و زیان آور شناخته شده
یا می شود، مکلفند در مدت دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا
حسب مورد نسبت به ایمن سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حدمجاز و
استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین نامه های مربوط مصوب شورای
عالی حفاظت فنی و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام و صفت سخت و
زیان آوری مشاغل موضوع تبصره مشاغل سخت و زیان آور در ماده یک را حذف و
نتیجه را کتبا به کمیته بدوی موضوع ماده هشت این آیین نامه برای بررسی و
تایید گزارش کند.
بر اساس تبصره ای از این ماده، وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند کارگاه هایی که مشاغل آنها سخت و
زیان آور شناخته شده است و یا طبق این آیین نامه سخت و زیان آور تعیین می
شود، پس از گذشت مهلت مقرر در این ماده بازدید و نتیجه را کتبا به کمیته
بدوی استان گزارش کند.
در ماده چهار این آیین نامه آمده است: کارفرمایان مکلفند شاغلین در
کارهای سخت و زیان آور را حداقل سالی یک بار به منظور آگاهی از روند
سلامتی و تشخیص بهنگام بیماری و پیشگیری از فرسایش جسمی و روحی آنان توسط
مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار داده و نتیجه را در پرونده های
مربوط ضبط و یک نسخه از آن را به سازمان تامین اجتماعی ارایه کنند.
بر اساس تبصره ای از این ماده، تغییر شغل بیمه شده که در معرض فرسایش
جسمی و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان آور باشد بر اساس
مقررات پیش بینی شده در قانون کار صورت می گیرد.
همچنین در تبصره دیگری از این ماده، معای ـنات قب ـل از استخدام طبق ماده
90 قانون تام ـین اجتماعی ـ مصوب 1354ـ انجام می شود.
تبصره سه این ماده نیز صراحت دارد: در صورت عدم انجام تکالیف مقرر در بند
دو جزء الف ماده واحده قانون اصلاح تبصره دو الحاقی ماده 76 قانون اصلاح
مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و الحاق دو
تبصره به ماده 76، مصوب 1371 ـ مصوب1380ـ ، سازمان تامین اجتماعی ضمن
انجام تعهدات قانونی نسبت به بیمه شده، هزینه های وارده را مطابق ماده 90
قانون تامین اجتماعی از کارفرمای مربوطه وصول خواهد کرد.
در ماده پنج این آیین نامه آمده است: به استناد تبصره یک ماده 96 قانون
کار مقررات و ضوابط انجام معاینات پزشکی موضوع ماده چهار این آیین نامه
اعم از قبل از استخدام و ادواری اختصاصی و هرگونه معاینه پزشکی دیگر در
این ارتباط مطابق با دستورالعمل و آیین نامه های جاری وزارت بهداشت،
درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.
بر اساس تبصره ای از این ماده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف
است تمهیدات لازم برای اعلام نتایج معاینات موضوع این ماده را متناسب با
شرح وظایف سازمانهای ذی ربط به عمل آورد.
ماده شش این آیین نامه صراحت دارد: کمیته بدوی استان موظف است حسب گزارش
کارشناسان موضوع ماده دو بررسی و در صورت تایید، حذف یا کاهش صفت سخت و
زیان آور به ترتیب در مشاغل سخت و زیان آور مراتب را برای خروج کارگاه از
شمول این آیین نامه به مراجع ذی ربط ابلاغ کند و در صورت عدم حذف صفت سخت
و زیان آوری محیط کار در مشاغل سخت و زیان آور در مهلت مقرر، مطابق
قانون کار از سوی وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی از طریق مراجع ذی صلاح اقدام لازم به عمل می آید.
بر اساس تبصره ای از این ماده، در صورتی که گزارش کارشناسان موضوع این
ماده پس از تایید کمیته های بدوی و تجدیدنظر استانی حسب مورد حاکی از عدم
کاهش یا حذف عوامل زیان آور و بیماری زای محیط کار در مهلت مقرر در
قانون باشد، اقدامات لازم بر حسب مورد مطابق قانون کار از سوی وزارتخانه
های کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عمل خواهد آمد.
در ماده هفت این آیین نامه آمده است: سیاستگذاری کشوری کارهای سخت و زیان
آور موضوع این آیین نامه و رسیدگی به درخواست کمیته های بدوی و تجدیدنظر
استانی موضوع ماده هشت و همچنین نظارت و هماهنگی بر فعالیت کمیته های
مذکور در این آیین نامه به عهده شورای عالی حفاظت فنی است.
دستورالعمل اجرایی نحوه فعالیت این کمیته ها و نظارت بر آنها به پیشنهاد
وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی و
سازمان تامین اجتماعی به تصویب شورای عالی حفاظت فنی خواهد رسید.
بر اساس تبصره ای از این ماده، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یا معاون
وی یا معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حق رای در زمینه
کارهای سخت و زیان آور موضوع این آیین نامه عضو شورای عالی حفاظت فنی
خواهند بود.
ماده هشت آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور صراحت دارد: به منظور تطبیق و
تشخیص مشاغل سخت و زیان آور بر اساس ضوابط و سیاست گذاریهای شورای عالی
حفاظت فنی و مقررات مربوط، کمیته های بدوی و تجدیدنظر استانی هر کدام با
پنج عضو اصلی و پنج عضو علی البدل برای مدت سه سال منصوب می شوند و
انتصاب مجدد آنان بلامانع است.
اعضای کمیته بدوی را معاون روابط کار سازمان کار و امور اجتماعی استان و
یا نماینده وی به عنوان رییس جلسه، معاون امور بیمه ای اداره کل تامین
اجتماعی استان و یا نماینده وی، کارشناس مسوول بهداشت حرفه ای معاونت
بهداشتی دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی ذی ربط ، نماینده کارگران حسب
معرفی تشکل حایز اکثریت استان بنا به تشخیص سازمان کار و امور اجتماعی
استان، نماینده کارفرمایان حسب معرفی کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی
استان، معاون اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنک و ارشاد
اسلامی برای تعیین مصادیق خبرنگاری و مباحث مرتبط با این حرفه تشکیل می
دهد.
همچنین بر اساس تبصره ای از این ماده، جلسات کمیته های بدوی و تجدیدنظر
استانی در سازمان کار و امور اجتماعی استان تشکیل و با حضور چهار نفر از
اعضای اصلی یا علی البدل رسمیت می یابد و تصمیمات جلسه با اکثریت آراء
حاضرین معتبر و لازم الاجرا است.
در تبصره دیگری از این ماده آمده است: در استان هایی که دانشکده علوم
پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مستقل وجود دارد، در صورت طرح پرونده های
مرتبط با منطقه تحت پوشش، کارشناس مسوول بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی
این دانشکده، جایگزین کارشناس مسوول بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی
دانشگاه خواهد بود.
بر اساس تبصره دیگری از این ماده، با تصویب کمیته استانی دعوت از افراد
صاحب نظر و اساتید مربوط جهت شرکت در جلسات بدون حق رای بلامانع است.
تبصره چهار این ماده صراحت دارد: در صورتی که مجمع و کانون های استانی
تشکل های کارگری و کارفرمایی موضوع بندهای چهار و پنج ایجاد نشده باشند،
نمایندگان مزبور از بین اعضای تشکل های حایز اکثریت به تشخیص سازمان کار
و امور اجتماعی استان و با انتخاب تشکل ذی ربط استان معرفی می شوند.
همچنین بر اساس تبصره دیگری از این ماده، رای کمیته بدوی در مدت پانزده
روز اداری از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است و در صورتی که هر یک از
طرفین - کارگر و کارفرما - به رای بدوی اعتراض داشته باشند، درخواست