نمایشگاه کتاب تهران ؟از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/02/25
فرهنگی.کتاب.نمایشگاه کتاب.کتاب 88
عنوان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ابتدای امر مفاهیمی چون کتاب،
نویسنده، علم و دانش را در ذهن تداعی می کند، حال آنکه در این نمایشگاه
همه چیز یافت می شود.
به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این نمایشگاه از تبلیغ
کالاهای مختلفی همچون نوشیدنی و خوراکی گرفته تا دستگاه واکس کفش (مکاپ)،
کلاس های زبان انگلیسی و کارت شارژ تلفن همراه وجود دارد.
بازدیدکنندگان از نمایشگاه نیز به تبعیت از فضای موجود، نمی توانند نسبت
به مسایل مختلف اطراف نمایشگاه بی تفاوت باشند و به جای خرید کتاب،
مقداری از پول خود را صرف خرید کالاهایی غیر از کتاب می کنند.
آدم های گوناگون با هر لهجه و شکل و شمایل ظاهری به قصدتفریح و گردش و یا
خرید کتاب با تخفیف، حضور خردسالان و کودکان، چهره های خسته از گردش چند
ساعته در فضای نمایشگاه و بازار گرم ساندویچ، بیسکویت، ذرت مکزیکی و
بستنی را هم نباید فراموش کرد.
تمایل بازدیدکنندگان به خوردن انواع خوراکی ها گویی بیشتر از کتاب است و
به واقع این شعار همانطور که جسم به غذا نیاز دارد، روح نیز باید تغذیه
شود در نمایشگاه جایی ندارد و چه بسا تغذیه روح به معنای حقیقی درک نمی
شود.
تبلیغات مختلف درباره کتاب های کنکوری و کمک آموزشی که مرتبط از بلندگو
پخش می شود و صدای گوینده با این مطلب که با کتاب های کمک آموزشی کنکورت
را قورت بده تمرکز بازدیدکنندگان را بر هم می زند.
اجرای نمایش های عروسکی و وجود فضایی برای تفریح و بازی کودکان اگر چه
ممکن است مدتی بازدیدکننده را به سوی خود جلب کند اما آیا به واقع در
فضایی که از آن به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به وقوع می پیوندند
، وجود چنین مواردی شایسته است ؟
بازدیدکنندگان به هنگام ورود به نمایشگاه، به دنبال کسی می گردند که آنان
را در رسیدن به انتشارات مورد نظر و غرفه دلخواهشان یاری دهد، اما افسوس
که افرادی که به عنوان متولی کار گماشته شده با بی حوصلگی و برای از سر
باز کردن افراد، جواب های سر بالا می دهند.
بروشورهایی که در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد نیز به گونه ای
طراحی شده که به هیچ وجه قابل استفاده نیست، این امر موجب شده تا افراد
مدت زیادی از وقت خود را بی هدف در درون محوطه یا فضای شبستان صرف کنند و
در نهایت شاید دست خالی برگردند.
نبود هواکش در داخل شبستان، دغدغه ناشران کتاب کودک و نوجوان از بارش
باران و خرابی کتاب های آنان به دلیل سقف نامناسب سالن این بخش، عدم نصب
تابلوهای مناسب برای راهنمایی بازدیدکنندگان و چینش نامناسب غرفه ها نیز
از دیگر مواردی است که نمایشگاه کتاب را تحت الشعاع خود قرار داده است.
در بخش ناشران خارجی نیز وجود بخش ارزی در طبقه بالای شبستان و بخش ریالی
در سالن دیگری در محوطه مصلی و دوری این دو بخش باعث شده تا مراجعه
کنندگان نتوانند به راحتی کتاب های خود را جستجو کنند.
دراین بین نباید سودجویی عده ای که از آب گل آلود ماهی می گیرند را
فراموش کرد، برخی از تاکسی ها و سواری های شخصی با حضور در جلوی درب های
مختلف مصلی با کرایه های کلان اقدام به مسافر کشی می کنند و هیچ گونه
نظارتی بر کار آنان وجود ندارد.
این سوء استفاده تا بدانجاست که مثلا مسیر مصلی تا میدان فاطمی را نفری 15
هزار ریال دریافت می کنند حال آنکه کرایه این مسیر دو هزار تا سه هزار
ریال است.
به نظر می رسد برغم تمامی تلاشهای انجام شده برای برگزاری هر چه بهتر
نمایشگاه کتاب اما هنوز مشکلات و نواقصی وجود دارد که نیاز به ساماندهی
دارد.
امید است مسئولان پس از برگزاری 22 دوره نمایشگاه، نسبت به کم و کاستی ها
توجه بیشتری داشته باشند تا بازدیدکنندگان به ویژه بازدیدکنندگان و
ناشران خارجی با خاطره خوش فضای نمایشگاه را ترک کنند.
بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران، به عنوان رویداد بزرک فرهنگی و جشن
بزرک دانایی، از 16 تا 26 اردیبهشت به مدت 10 روز و با حضور یک هزار و
982 ناشر داخلی با 207 هزار عنوان کتاب و یک هزار و 700 ناشر از 78 کشور
جهان در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه 100 میهمان خارجی در حوزه نشر، 35 انجمن دوستی، 15
کاروان دانشگاهی و برخی شرکت های تاثیرگذار در حوزه نشر ازکشورهای مختلف
از جمله اوکراین، برزیل، آرژانتین، پاکستان و روسیه حضور دارند.