۲۹ تیر ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 7361036
T T
۰ نفر
المپیاد علمی دانشجویی کشور، الزامات و کاستی ها # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/04/29 فرهنگی.آموزش عالی.المپیاد چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در حالی روز جمعه 26 تیرماه جاری به پایان رسید که نمایندگان چهار کشوری که در این المپیاد شرکت کرده بودند، آن را یک رقابت خوب توصیف کردند. اما در این میان کاستی هایی به چشم می خورد که باید مسوولان نسبت به رفع آنها اقدام کنند. به گزارش ایرنا، چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور بیش از 700 دانشجوی ایرانی و خارجی از چهار کشور سوریه، ارمنستان، مالزی و اندونزی در 14 رشته داخلی و دو رشته بین المللی برگزار شد. برگزاری این دوره از المپیاد اگرچه به اعتقاد نمایندگان کشورهای خارجی خوب برگزار شد، ولی کم و کاستی هایی داشت و با اشکالاتی همراه بود که لازم است در دوره آینده این المپیاد مدنظر قرار گیرد. *لزوم افزایش رشته ها در چهاردهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور، دانشجویان ایرانی در 14 رشته زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی، حقوق، زیست شناسی، فیزیک، مهندسی شیمی، آمار، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات و تکنولوژی بذر) و طراحی صنعتی با یکدیگر به رقابت پرداختند. این در حالی است که تعداد رشته های دانشگاهی درعلوم ریاضی 69 رشته، در علوم تجربی 62 رشته، در علوم انسانی 33 رشته، در هنر 35 رشته و 11 رشته دانشگاهی زبان در دانشگاه ها تدریس می شود. به این ترتیب در مجموع 210 رشته دانشگاهی وجود دارد که در المپیاد علمی دانشجویی کشور فقط 14 رشته آن مورد آزمون قرار می گیرد. بنابراین از لحاظ آماری، 6/6 درصد رشته های دانشگاهی در این المپیاد تحت پوشش قرار می گیرد و 4/93 درصد رشته ها در این آزمون مورد پرسش نیست. گرچه دکتر محمد محمدی اقدم معاون تحقیقات آزمون و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش و دبیر کمیته اجرایی المپیاد علمی ـ دانشجویی کشور، از افزایش تعداد رشته های این المپیاد در دوره پانزدهم از 14 رشته به 16 رشته داخلی خبر داده است، ولی باید این تعداد به چیزی فراتر از رقم حاضر ارتقا یابد تا دانشجویان کشور بتوانند در هر رشته ای که تحصیل می کنند مورد سنجش قرار گیرند. *مرحله نهایی در مکانی مناسب برگزار شود انتخاب دانشگاه محل برگزاری مرحله نهایی این المپیاد باید مورد توجه دقیق و جدی قرار گیرد. برگزاری مرحله نهایی چهاردهمین دوره این المپیاد در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اگرچه فی نفسه خوب بود ولی با اشکالاتی نیز همراه بود. عدم اطلاع رسانی مناسب، اقدام به مرمت و نقاشی دیوارهای سالن ها در هنگام برگزاری المپیاد و فراهم نبودن مکان مناسب برای دانشجویان در فاصله برگزاری آزمون صبح و بعدازظهر، از جمله اشکالاتی بود که در روند برگزاری مرحله نهایی این آزمون دیده می شد. انتخاب یکی از دانشگاه های تهران، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، امام صادق (ع) و... می تواند به عنوان مکان پیشنهادی برگزاری مرحله نهایی پانزدهمین دوره این المپیاد معرفی شود، چراکه هم از پیشینه مناسبی برخوردار است و هم مناظر زیبایی دارند که می تواند دانشجویانی که از خارج کشور و یا از دیگر شهرها آمده اند را در هنگام برگزاری آزمون سرگرم کند. *لزوم استفاده از مترجمان برای چند زبان در این المپیاد، استفاده از مترجمانی که فقط به زبان انگلیسی تسلط داشتند و در ارتباط با دانشجویان و نمایندگان کشورهای عرب زبان با مشکل مواجه می شدند، به نحو بارزی مشاهده می شد. این نکته را باید ذکر کرد که چنانچه کشورهای روسیه، قزاقستان و بوسنی -که از آنها دعوت شده بود ولی نتوانستند در این المپیاد حضور یابند- در المپیاد شرکت کرده بودند، آیا صرف استفاده از دو مترجم زبان انگلیسی می توانست مشکلات آنها را حل کند. در این المپیاد، نمایندگانی از کشورهای اندونزی و مالزی هم حضور داشتند که به نظر می رسد چنانچه از مترجمان زبان مالایی برای دوره آینده استفاده شود، مشکلات حاشیه ای این المپیاد کاهش خواهد یافت. *المپیاد ابتدا منطقه ای و سپس بین المللی شود برای انجام کارهای بزرک و خطرناک قاعدتا باید اقدام به شبیه سازی شود. در این المپیاد برای آنکه بتوانیم کشورهای زیادی را به حضور در آن ترغیب کنیم، باید ابتدا آن را در میان چند کشور منطقه برگزار کنیم، سپس از دیگر کشورها برای حضور در آن دعوت کنیم. بین المللی برگزار کردن یک آزمون، پس از برگزاری موفق آن به صورت داخلی انجام ، الزاما به معنای موفقیت آن در بعد بین المللی همانند بعد داخلی نخواهد بود. حضور فقط چهار کشور در این آزمون، فقط در حد نام، آن را به صورت بین المللی مطرح خواهد کرد، اما در عمل بین المللی نخواهد بود. یادمان باشد که ما برای برگزاری اینگونه المپیادها لزومی ندارد به کشورها دیگر، مشوق بدهیم تا در المپیاد شرکت کنند، بلکه مشهوریت المپیاد خود باید مشوقی برای حضور کشورها در آن باشد.
* تقدیر خارجیان در میان کاستی های این المپیاد، اما خارجیان از آن تقدیر هم کردند و حضورشان در ایران و رقابت با ایرانی ها را به فال نیک گرفتند. نماینده دانشگاه تکنولوژی مالزی (UTM( که به همراه 5 دانشجو در رشته ریاضی محض در این المپیاد شرکت کرده بود، این المپیاد را محلی برای آشنایی بیشتر دانشجویان مالزیایی با ایرانیان دانست. نماینده دانشگاه یوتارا مالزی ( UUM( نیز که به همراه 5 دانشجو در رشته ریاضیات کاربردی در این المپیاد شرکت کرده بود، معتقد بود که ایران در رشته ریاضی محض بسیار قوی است و می توانند در این رقابت، دانشجویان کشور خود را با دانشجویان ایرانی مورد مقایسه قرار دهند. سیتی فاطمه نیز زنی است که مسوولیت تیم دانشجویی اندونزی را بر عهده دارد . او که به همراه 4 دانشجوی شیمی و 5 دانشجوی ریاضی در این المپیاد شرکت کرده بود، گفت: ما برای تقویت رابطه دانشگاهی و آکادمیک اندونزی و ایران در این رقابت ها شرکت کرده ایم، اگرچه می دانیم که در رقابت ها نمی توانیم از ایران جلو بزنیم. پروفسور سمیر سعد که از دانشگاه حلب سوریه در این رقابت ها شرکت کرده بود، اظهار داشت: ما با سه دانشجوی شیمی در رقابت ها شرکت کرده ایم و در رشته ریاضی نماینده ای نداریم. معاون دانشگاه حلب همچنین معتقد بود که در رشته شیمی در منطقه، کشورهای لبنان و اردن با آنها در یک سطح قرار دارند. گزارش از : مهدی فارسی
۰ نفر