پناهیان: سیاسیون کاهل در دین یقینا دچار خطا می شوند
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/05/31
فرهنگی.آموزش عالی.نهاد.پناهیان
مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، گفت: کسی که
از صمیم دل، اعتقاد دینی محکمی به ویژه در عرصه سیاسی به دین نداشته
باشد، اگر در عرصه سیاسی حاضر شود، یقینا دچار خطا یا خیانت می شود.
به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی
مقام معظم رهبری در دانشگاه ها(ماوا)، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در
پانزدهمین همایش آموزشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشکده علوم و
حدیث اظهار داشت: مراحل رشد جامعه اسلامی و انقلابی ما از جهات مختلف قابل
بررسی است ؟ یکی از صورت های قابل تصور برای این رشد این است که نظام از
آغاز انقلاب تا کنون روندی از غلبه مصلحت ها به سمت غلبه حقیقت ها داشته
است و هر چه پیشتر می رویم، از مصلحت ها کاسته شده و بر حقیقت ها افزوده
می شود.
مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، ادامه داد:
مراحل سه گانه رشد که برای جامعه اسلامی قابل تصور است، -تقابل با کفر<،
-تقابل با نفاق < و -تقابل مراتب ایمان < است.
پناهیان، با اشاره به برخی مصلحت هایی که در ابتدای انقلاب، گریزی از
پذیرش آنها نبود، آشکار شدن حقیقت ها را در حوادث اخیر مورد بحث قرار
داده و خاطرنشان کرد: پس از آنکه مومنان در درگیری با کفر و نفاق به
پیروزی نسبی رسیدند، برای تثبیت حاکمیت دینی و فرآورده های ارزشی جامعه
نوبت به تقابل برادرانه مهربانانه و معقول بین مراتب ایمان نخبگان فرا می
رسد.
وی افزود: باید این سه دوره مبارزه را در کنار حرکت از مصلحت ها به سمت
حقیقت ها ببینیم تا بتوانیم بسیاری از مسائل انقلاب را تحلیل کنیم. در
آغاز مصلحت ها به دلیل رویارویی مستقیم با جبهه کفر بیش از هم اکنون به
حاکمیت تحمیل می شده است، اما درحال حاضر نظام در دوران اقتدار به سر می
برد و نوبت دیدن فاصله های مومنان هم فرا رسیده است.
مشاور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: حضرت امام (ره ) در
ابتدای انقلاب به دلیل شرایط موجود مانند دفاع مقدس، مصلحت هایی را می
پذیرفتند و در اواخر عمرشان به نارضایتی از آن تصریح داشتند که مواردی
مانند مخالفت با ریاست جمهوری بنی صدر و مخالفت با قائم مقامی آقای
منتظری از آن جمله اند.
پناهیان، تاکید کرد: در شرایط فعلی، مقام معظم رهبری حتی به اختلاف دیدگاه
هایشان با آقای هاشمی اشاره می کنند و در ابراز این اختلاف، جای پرده
پوشی از سر مصلحت نمی بینند و به حقیقت تصریح می فرمایند.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد اگر تا زمانی مصلحت بود که خیلی از حرف ها
بیان نشود، خیلی از این مصلحت ها در حال برطرف شدن است. البته تقابل در
این زمان آدابی دارد که رفق و مدارا در عین بصیرت و شفاف سازی در راس آن
است.
پناهیان در ادامه به تحلیل تاریخی- اجتماعی از صدر اسلام پرداخت و اشاره
کرد: در صدر اسلام هم تقریبا همین روند وجود داشت، ولی وقتی حقیقت بی پرده
خود را نشان داد و جای هیچ مصلحتی نبود واقعه کربلا رخ داد.
وی خاطر نشان کرد: در واقع، نبرد بین امام حسین (ع) با مومنان بی دین بود
، نه با منافقان یا کافران. چرا که عمرسعد و شمر و لشکریان کوفه جزء
لشگریان یزید و یا حتی خوارج نبودند، بلکه غالبا از پا رکابی های
امیرالمومنین بودند.
مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، در ادامه با
تحلیل شرایط فعلی جامعه، گفت: اگر نخبگان و عموم مردم با روند جایگزینی
حقیقت ها به جای مصلحت ها به خوبی همراهی کنند، نتیجه این حرکت کربلا
نخواهد بود، بلکه اوج تحکیم ارزش ها در جامعه و آمادگی برای ظهور امام
زمان (عج ) خواهد بود.
پناهیان تاکید کرد: اگر نخبگان و عموم مردم با روند جایگزینی حقیقت به
جای مصلحت همراهی نکنند، نتیجه آن کربلا خواهد شد و کربلا یعنی کشته شدن
اباعبدالله الحسین (ع) به دست کسانی که حقیقت گرایی و مصلحت گریزی امام را
تحمل نکردند.
پانزدهمین همایش آموزشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشکده علوم و
حدیث شهرری برگزار شد.
1918