کارگردان فیلم:صداها کاسه گدایی جلوی تماشاگر دراز نمی کند
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/08/02
فرهنگی.فرهنگی.کارگردان.صداها
کارگردان فیلم سینمایی صداها گفت:تفاوت این فیلم با دیگر فلیم ها این است
که این فیلم برای جذب مخاطب ،کاسه گدایی جلوی تماشاگر دراز نمی کند.
فرزاد موتمن، کارگردان فیلم صداها در اعتراض به نحوه اکران این فیلم به
خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه سینماها با ما همکاری نکردند و مجبور شدیم
فیلم را در سانس های محدودتری اکران کنیم.
موتمن با بیان این که به طبقه بندی فیلم ها براساس فرهنگی و غیرفرهنگی
معتقد نیستم، افزود: اصولا همه فیلم ها فرهنگی هستند و فقط در بعضی از
فیلم ها نگاه فرهنگی غالب تر است و در برخی دیگر این نگاه با جدیت کمتری
دنبال می شود. از حیث مخاطب نیز برخی فیلم ها مخاطب بسیار زیادی دارند و
برخی دیگر مخاطب محدود و بعضی هم مخاطبان بسیار کمتری دارند که این دو
الزاما با هم یکی نیستند.
کارگردان فیلم سینمایی شب های روشن در خصوص اکران فرهنگی شدن فیلم جدیدش،
اظهار داشت:صداهابرای عموم علاقه مندان ساخته شده و مخاطبش حتی محدود هم
نیست و اتفاقا به لحاظ برخوردار بودن از یک داستان جنایی و جذاب و حضور
بازیگران سرشناس می تواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند اما
متاسفانه تصور سینماداران غیر از این است.
وی با بیان این که برچسب فرهنگی زدن به فیلم ها و طبقه بندی های این
چنینی باعث ایجاد محدودیت هایی برای آنها می شود، گفت: در سال 82 نیز
برای اکران فیلم شب های روشن با مشکلاتی از این دست مواجه بودیم و در
نهایت موفق شدیم فیلم را تنها در 3 سینما اکران کنیم ولی با این وجود
فیلم مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.
کارگردان صداها در خصوص مشکلات طرح اکران فرهنگی افزود: با توجه به
محدودیت هایی که در تعداد سالن های سینما با آن مواجهیم و تولید نسبتا
زیاد فیلم در کشور و نیز فروش خیره کننده فیلم های کمدی، مقاومتی در میان
سینمادارها و برخی باندهایی که در میان تهیه کنندگان وجود دارد، نسبت به
فیلم های جدی تر وجود دارد و با ادامه این وضع گمان نمی کنم بتوانیم با
این طرحها راه به جایی ببریم.
موتمن ادامه داد: این کافی نیست که یک طرحی داده شود و شورای صنفی هم آن
را مصوب کند چرا که وقتی سینمادارها به آن عمل نمی کنند دیگر نمی تواند
کارآیی مطلوبی داشته باشد و خود به خود منتفی می شود.
کارگردان صداها با بیان این که متاسفانه برخی تهیه کنندگان نیز در پیگیری
اکران فیلم های فرهنگی جدی نیستند، افزود: بسیاری از فیلم های پرفروش ما
هم ویژگی های یک فیلم پرفروش را ندارند اما روابط و سماجت تهیه کننده
باعث می شود که فیلم در سینماهای بیشتری اکران شود و فروش خوبی داشته
باشد. اما معمولا این سالن های زیاد از فیلم های فرهنگی دریغ می شود.
وی در مورد علت قرارگرفتن صداها در نوبت اکران فرهنگی، گفت: تفاوت صداها
با دیگر فیلم ها این است که این فیلم برای جذب مخاطب کاسه گدایی جلوی
تماشاگران دراز نمی کند و چون در این فیلم از اتومبیل ها و خانه های لوکس
و دیالوک های اهانت آمیز و جوک های سخیف استفاده نکردیم بعضی ها فکر می
کنند این فیلم نمی تواند بفروشد در حالی که اینطور نیست و اگر شرایط
اکران مناسب و سالن های بیشتری مهیا شود می تواند فروش خوبی داشته باشد.
این کارگردان ، اقتصاد ضعیف، نبود امکان بخش بین المللی ، ترافیک، سرمایه
ناچیز و عدم سرمایه گذاری واقعی را مشکل سینمای کشور دانست و خاطرنشان
کرد: در سینمای غیرصنعتی ما فیلم ها به صورت دولتی ساخته و خصوصی اکران
می شوند و چون تعداد سینماها جوابگوی تعداد فیلم ها نیستند، در چنین
شرایطی به طور طبیعی سینمادارها ترجیح می دهند فقط فیلم های پرفروش را
اکران کنند و فیلم های کم مخاطب محجور می مانند در حالی که در خارج
اینطور نیست و وقتی فیلمی ساخته می شود، کارگردان و تهیه کننده دغدغه
اکران ندارند و دقیقا می دانند کی و کجا اکران می شود.
وی افزود: مثلا در آمریکا فیلم در 4 هزار سینما اکران می شود، نه در 12
سینما و در کنار اکران فیلم های بدنه جایی را هم برای اکران فیلم های خاص
در نظر می گیرند و به آنها اهمیت می دهند و اینگونه فیلم های خاص هم
درآمدزا می شوند اما ما در ایران این چرخه را نداریم.
موتمن با بیان این که شرایط تولید فیلم های فرهنگی و غیر کلیشه ای در -3
4 سال اخیر بسیار سخت تر شده است، گفت: امیدوارم با تغییراتی که در
مدیریت سینما اتفاق افتاد شرایط بهتر شود و امکان ساختن چنین فیلم هایی
بیشتر فراهم شود.
کارگردان صداها در پایان خاطرنشان کرد: علاقه مندان به فیلم های خاص حتی
اگر در اقلیت هم باشند حق دارند فیلم های مور علاقه خودشان را داشته باشند
و نباید این امکان از آنان دریغ شود.