مراکز رشد وفناوری حلقه واسط ارتباط صنعت و دانشگاه محسوب می شود
#
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/08/27
علمی آموزشی.مراکز رشد.پارک علم و فناوری
مدیرکل نظارت و ارزیابی مراکزفناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت:
مراکز رشد وفناوری حلقه واسط ارتباط صنعت و دانشگاه هستند زیرا یکی از
مهمترین راهکارهای تجاری سازی علم و دانش و افزایش ثروت ، تاسیس مراکز
رشد و فناوری است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات
و فناوری، دکتر هادی نظرپور به صدور مجوز فعالیت برای 24 پارک علم
وفناوری در کشور اشاره کرد و افزود: تاسیس پارک علم وفناوری در استان های
کرمانشاه ، کردستان ، لرستان ، مازندران و سیستان وبلوچستان در حال
بررسی است.
وی با اشاره به تاسیس 107مرکز رشد واحدهای فناور در کشور اظهار داشت:
استقرار واحدهای فناور در مراکز رشد و پارکهای علم وفناوری نیز رشد
مطلوبی داشته بطوری که تعداد این واحدها از 576 واحد در سال 1383 به
1655واحد تا پایان سال 1387 افزایش یافته است.
وی ادامه داد: فعالیت های مجموعه آموزش عالی در بخشهای مختلف آموزشی ،
پژوهشی و فناوری نهایتا به شکل محصول مورد استفاده در جامعه در می آید،
لذا مراکز رشد فناوری ثمره آموزش عالی هستند.
نظر پور با اشاره به اشتغال 11 هزار و 450 نفر دانش آموخته دانشگاه در
واحدهای فناور و مراکز رشد و هزینه پایین ایجاد اشتغال در این مراکز
گفت : شاغلین این مراکز که جزو نخبه های علمی کشور هستند علیرغم امکان
مهاجرت و کار در خارج از کشور را دارند، با فراهم بودن امکانات مناسب جهت
پیاده سازی ایده خود در مراکز رشد به خدمت در کشور خود مشغولند، لذا
توسعه این مراکز از این حیث هم حائز اهمیت است.
وی از پارکهای علم وفناوری و مراکز رشد به عنوان حلقه واسط ارتباط صنعت
و دانشگاه یاد کرد و گفت : یکی از مهمترین راهکارهای تجاری سازی علم
ودانش کشور و افزایش ثروت ملی تاسیس مراکز رشد وفناوری است که در این
مراکز ایده ها به محصول نهایی قابل مصرف درکشور و تبدیل می شوندو حتی
صادر نیز می شوند.
مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت
فناوری و تجاری سازی علم افزود: در بخش آموزش و پژوهش رشد مطلوبی داریم
وبرای رسیدن به جایگاه شایسته در بخش فناوری نیز باید مسئولان توجه کافی
داشته و اعتبارات مناسب و در خور این بخش اختصاص دهند.
وی در خصوص ارتباط پژوهش و فناوری گفت :علیرغم اشتراکات و مشابهت هایی ،
این دو مبحث باهم متفاوت است، چون بسیاری از پژوهش ها هیچ گاه به یک
محصول و کالا منتهی نمی شود و چه بسا چنین هدفی هم ندارد، حال که فناوری
تبدیل دانش به محصول یا خدمت مورد کاربرد است.
نظر پور با اشاره به تاسیس اولین پارک علم و وفناوری در سال 1950در
آمریکا گفت : امروز جایگاه پارکهای علم وفناوری در دنیا شناخته شده ،
بطوری که در سال 98 تعداد 473 پارک علم و فناوری در دنیا تاسیس شده بود
که این تعداد در سال 2009 به 2000 پارک علم وفناوری افزایش یافت.