۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7408340
T T
۰ نفر
ضرورت ساماندهی صادرات در خراسان رضوی مورد تاکید قرار گرفت .........................................................
سبزوار ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/02/87 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی برضرورت ساماندهی وضعیت صادرات و ایجاد زیرساختهای مناسب برای تجارت در این استان تاکید کرد.
منوچهر سلطانی روز پنجشنبه در مراسم گشایش کارگاه آموزشی تدوین راهبرد توسعه صادرات خراسان رضوی در سبزوار گفت: روند حرکت صادرات در این استان با توجه به ظرفیتهای موجود و همسایگی با کشورهای صادرات پذیر، قابل قبول ارزیابی نمی شود.
به گزارش ایرنا، وی افزود: به عنوان مثال پارسال در مجموع 825 میلیون دلار کالا و خدمات از خراسان رضوی به افغانستان، قرقیزستان تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه صادر شد که نسبت به جمعیت این استان رقم قابل توجهی نیست.
او ناهماهنگی بخش تجارت داخلی و خارجی، ناآگاهی صادرکنندگان از اصول نوین بازرگانی و بازاریابی بین المللی و فقدان پایگاه اطلاعرسانی را از مهمترین مشکلات مربوط به تجارت خارجی و صادرکنندگان در خراسان رضوی برشمرد.
وی گفت: نبود تعامل موثر میان دستگاه های مرتبط با صادرات، وارد نشدن موثر کارگروه توسعه صادرات در برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای صادراتی در سطوح ملی و استانی و نبود تعادل در توسعه یکپارچه از دیگر مشکلاتی است که صادرات خراسان رضوی از آن رنج می برد.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی نقش اتحادیه ها را در توسعه صادرات مهم ارزیابی و بیان کرد: عقبه صادرات ما در بخش صنوف و بازرگانی داخلی است لذا باید بازرگانی داخلی و خارجی با هم گره بخورند و همه فعالان اقتصادی نیز در این جهت و در یک چارچوب مشخص حرکت کنند.
وی همچنین از راه اندازی اتحادیه صادرکنندگان در سبزوار خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعل سبزوار در بخش تجارت، وجود یک اتحادیه یا تشکل صادراتی در این شهرستان ضروری است.
او با تشریح ظرفیت های شهرستان سبزوار در بخش تجارت زیره افزود:با تشکیل اتحادیه صادرکنندگان در این شهرستان، فعالان بخش تجارت زیره، خود وارد بازارهای هدف می شوند.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر این که امسال باید ظرفیت و مزیت نسبی و مطلق در شهرستان سبزوار تبدیل به مزیت رقابتی شود گفت: موضوع مورد بحث فقط توسعه صادرات نیست بلکه جهش صادرات مطرح است لذا باید حرکت سریع و برق آسا در این زمینه انجام دهیم و فعالان اقتصادی در جهت گسترده کردن هر چه بیشتر کار و ورود به گردونه اقتصادی در سطح جهانی تلاش کنند.ک/2 2723/1654/589/660 شماره 066 ساعت 10:43 تمام
۰ نفر