۱ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7410755
T T
۰ نفر
ملاصدرا درخشنده ترین اختر فلسفه در دنیای اسلام ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/01 کرج - یک استاد دانشگاه گفت : ملاصدرای شیرازی ملقب به صدرالمتالهین درخشنده ترین اختر فلسفه در آسمان ایران و دنیای اسلام است .
نوع خبر:تولیدی خبرنگار:طهماسبی پردازشگر: ریحانی 3:0 چ ;160#2 گزارش شماره / 1027 مطبوعات ملاصدرا درخشنده ترین اختر فلسفه در دنیای اسلام ...............................................
.
کرج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/31 داخلی .فرهنگی .علمی .ملاصدرا.
فاطمه محسنی امروز چهارشنبه همزمان با روز گرامیداشت ملاصدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حکمت ملاصدرا از آنچنان اهمیتی برخوردار است که از 50 سال پیش به این سو و حتی اکنون نیز در دانشگاههای کشور، تدریس می شود.
وی اظهار داشت : یکی از نقاط عطف ملاصدرا اعتکاف چندین ساله او درروستای حومه قم (کهک ) است که در این مرحله به مرتبت پختگی و نضج فلسفی و عرفانی دست یافت و پس از این عزلت به شیراز بازگشت و به تدریس و ترویج و تحریر اندیشه ها و یافته های درونی خود پرداخت .
به گفته وی ، مشهور است که وی هفت بار به سفر حج رفت و درهفتمین سفر در بصره وفات یافت و در همانجا نیز به خاک سپرده شد.
وی یادآور شد: دوران حیات این فیلسوف به سه مرحله تقسیم می شود، دوره تلمذ و شاگردی و مطالعه کتب و آثار فلسفی باستان و حکمت علمای سلف بویژه در شیراز و اصفهان ، مرحله دوم ریاضت و تهذیب نفس و مکاشفه عرفانی که در دوران اقامتش در روستای کهک قم به اودست داد و سوم دوره پی افکندن پایه های فلسفی و نگارش اندیشه ها و افکار خود او است .
محسنی افزود: بیش از چهل تالیف و رساله درعلوم عقلی و نقلی از او به یادگار مانده است ، نگارش او محدود به فلسفه نیست بلکه در تفسیر و حدیث نیز تالیفاتی داشته است که مفاتیح الغیب ،اسرار الایات و شرح اصول کافی از جمله این تالیفات است .
وی اضافه کرد: اسفار اربعه ، اتحاد العاقل و المعقول ، سریان الوجود، القضا و القدر، متشابهات القران ، المزاج ، الواردات ، حدوث العالم ، التشخیص ، منطق نوین و عرشیه را می توان از دیگر تالیفهای او نام برد.
این استاد دانشگاه گفت : پیش از صدرالمتالهین ، حکما کوشیدند تا بین فلسفه و شریعت سازگاری پدید آورند و دراین راه رنج فراوان متحمل شدند، ولی صدرالمتالهین شیرازی با موفقیت کامل این مقصود را حاصل کرد.
وی افزود: اندیشه های اخلاقی او برخاسته از تفکر والا و سترگ فلسفی و عرفانی اوست و این نظریات به صورت رگه های پراکنده در فلسفه او وجود دارد.
وی اظهارداشت : میراث فلسفی صدرالمتالهین ، کلا هدف اخلاقی و پرورشی را دنبال می کند، او نمونه یک فیلسوف هدفدار است که قصد تغییر انسان را دارد ، فلسفه او در واقع فلسفه تغییر است .
محسنی گفت : او دررساله الاصول الثلاثه ، برای بازشناسی آفات روحی وروانی بشر و درمان آن ، از قرآن ، سنت و میراث اهل بیت (ع ) و سخنان حکما و دانشمندان اسلامی مددمی گیرد، به همین دلیل ، شگفت انگیزنیست که صدرالمتالهین به قابلیت انسان به درنوردیدن طریق کمال معتقد باشد، روی همین اصل او تاکید می ورزد که آفرینش انسان براساس خیر بوده است و شرور، همه حالات عارضی دارند.
وی افزود: به عقیده این فیلسوف ربانی ابتدا باید نفس و آفات آن را شناخت و سپس به درمان آن همت گماشت و رهایی از دام نفس ممکن نیست مگر آنکه ابتدا به این سه اصل که منشاء جمیع شرور و مفاسد هستند واقف شد .که اول شناختن خود، دوم متابعت نکردن از هوای نفس و سوم وسواس شیطانی است .
ک /3 561/693/1840 شماره 202 ساعت 13:15 تمام
۰ نفر