ملاصدرا درخشنده ترین اختر فلسفه در دنیای اسلام
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/03/01
کرج - یک استاد دانشگاه گفت : ملاصدرای شیرازی ملقب به صدرالمتالهین
درخشنده ترین اختر فلسفه در آسمان ایران و دنیای اسلام است .
نوع خبر:تولیدی خبرنگار:طهماسبی پردازشگر: ریحانی
3:0 چ ;160#2 گزارش شماره / 1027 مطبوعات
ملاصدرا درخشنده ترین اختر فلسفه در دنیای اسلام
...............................................
.
کرج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/31
داخلی .فرهنگی .علمی .ملاصدرا.
فاطمه محسنی امروز چهارشنبه همزمان با روز گرامیداشت ملاصدرا در گفت
و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حکمت ملاصدرا از آنچنان اهمیتی برخوردار
است که از 50 سال پیش به این سو و حتی اکنون نیز در دانشگاههای کشور،
تدریس می شود.
وی اظهار داشت : یکی از نقاط عطف ملاصدرا اعتکاف چندین ساله او
درروستای حومه قم (کهک ) است که در این مرحله به مرتبت پختگی و نضج فلسفی
و عرفانی دست یافت و پس از این عزلت به شیراز بازگشت و به تدریس و ترویج
و تحریر اندیشه ها و یافته های درونی خود پرداخت .
به گفته وی ، مشهور است که وی هفت بار به سفر حج رفت و درهفتمین سفر
در بصره وفات یافت و در همانجا نیز به خاک سپرده شد.
وی یادآور شد: دوران حیات این فیلسوف به سه مرحله تقسیم می شود، دوره
تلمذ و شاگردی و مطالعه کتب و آثار فلسفی باستان و حکمت علمای سلف بویژه
در شیراز و اصفهان ، مرحله دوم ریاضت و تهذیب نفس و مکاشفه عرفانی که در
دوران اقامتش در روستای کهک قم به اودست داد و سوم دوره پی افکندن پایه
های فلسفی و نگارش اندیشه ها و افکار خود او است .
محسنی افزود: بیش از چهل تالیف و رساله درعلوم عقلی و نقلی از او به
یادگار مانده است ، نگارش او محدود به فلسفه نیست بلکه در تفسیر و حدیث
نیز تالیفاتی داشته است که مفاتیح الغیب ،اسرار الایات و شرح اصول کافی
از جمله این تالیفات است .
وی اضافه کرد: اسفار اربعه ، اتحاد العاقل و المعقول ، سریان الوجود،
القضا و القدر، متشابهات القران ، المزاج ، الواردات ، حدوث العالم ،
التشخیص ، منطق نوین و عرشیه را می توان از دیگر تالیفهای او نام برد.
این استاد دانشگاه گفت : پیش از صدرالمتالهین ، حکما کوشیدند تا بین
فلسفه و شریعت سازگاری پدید آورند و دراین راه رنج فراوان متحمل شدند،
ولی صدرالمتالهین شیرازی با موفقیت کامل این مقصود را حاصل کرد.
وی افزود: اندیشه های اخلاقی او برخاسته از تفکر والا و سترگ فلسفی و
عرفانی اوست و این نظریات به صورت رگه های پراکنده در فلسفه او وجود
دارد.
وی اظهارداشت : میراث فلسفی صدرالمتالهین ، کلا هدف اخلاقی و پرورشی را
دنبال می کند، او نمونه یک فیلسوف هدفدار است که قصد تغییر انسان را دارد
، فلسفه او در واقع فلسفه تغییر است .
محسنی گفت : او دررساله الاصول الثلاثه ، برای بازشناسی آفات روحی
وروانی بشر و درمان آن ، از قرآن ، سنت و میراث اهل بیت (ع ) و سخنان
حکما و دانشمندان اسلامی مددمی گیرد، به همین دلیل ، شگفت انگیزنیست که
صدرالمتالهین به قابلیت انسان به درنوردیدن طریق کمال معتقد باشد، روی
همین اصل او تاکید می ورزد که آفرینش انسان براساس خیر بوده است و شرور،
همه حالات عارضی دارند.
وی افزود: به عقیده این فیلسوف ربانی ابتدا باید نفس و آفات آن را
شناخت و سپس به درمان آن همت گماشت و رهایی از دام نفس ممکن نیست مگر
آنکه ابتدا به این سه اصل که منشاء جمیع شرور و مفاسد هستند واقف شد .که
اول شناختن خود، دوم متابعت نکردن از هوای نفس و سوم وسواس شیطانی است .
ک /3
561/693/1840
شماره 202 ساعت 13:15 تمام