۴ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7412057
T T
۰ نفر

نشست علمی همایش مکتب فلسفی شیراز برگزار شد

۴ خرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7412057
نشست علمی همایش مکتب فلسفی شیراز برگزار شد ............................................
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 4/3/87 داخلی.فرهنگی.ملاصدرا.
نشست علمی همایش مکتب علمی شیراز،شنبه درمجموعه فرهنگی هنری حافظ شیراز برگزار شدکه پژوهشگران حوزه حکمت وفلسفه،استادان دانشگاه وحوزه و صدراشناسان، با بیان مقاله و ایراد سخنرانی به تبیین اندیشه های صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی پرداختند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،استادیارگروه باستان شناسی دانشگاه تهران در این همایش در مطلبی تحت عنوان" از سطوت جلالی معماری تخت جمشید پارس تا معماری حکمت متعالیه صدرای شیرازی" اظهار داشت: معماری به رغم آنکه محسوس و ملموس تر از بسیاری از انواع هنرها،حرفه ها و مهارت ها، با جان و فرهنگ و زندگی آدمیان تنیده شده و برروان و رفتارمردمان تاثیرنهاده لیکن درقیاس باهنرهای دیگرهمچون موسیقی سرشتی انتزاعی دارد و ماهیتا انتزاعی است.
دکتر حکمت الله ملاصالحی افزود:معماری،از هستی شناسی، سنت های فکری، نحوه و افق نگاه، حکمت و خرد و سطح آگاهی ملت ها به شدت تاثیر پذیرفته است.
وی اضافه کرد: می توان گفت، معماری صورت مادی اندیشه، آگاهی وحکمت و خرد و تدبیر تشکل بخشیدن و بیناد نهادن حیات اجتماعی ماست و امر اتفاقی نیست بلکه همان روح تعالی جو و سطوت جلالی و ترکیب پیکروارو انسجام و اقتداری را که در معماری تخت جمشید مشاهده می کنیم، دو هزاره و نیم بعد در معماری اندیشه و حکمت متعالیه صدرایی می توان یافت.
ملاصالحی افزود:فلسفه بسیاری از اطلاعات خام مردم رامی گیرد وبا یک بررسی کوچک آن را به عالمی از اطلاعات تبدیل می کند.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: خلاقیت و عقلانیت درفلسفه ومعماری زیاد است و معماری در واقع یک سفال گری است که از درون به بیرون افق باز می کند و همانندفلسفه است و ما هنگامی که فلسفه صدرایی را مد نظر قرار می دهیم وجوه زیبایی را در آن احساس می کنیم.
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم هم در این همایش با ارایه مقاله خودبا عنوان "تحول الهیات بالمعنی الاخص، از خواجه طوسی تا ملاصدرای شیرازی"چنین اظهارداشت:یکی ازدلایل مهمی که الهیات رنگ فلسفی به خود گرفته، این است که هم حکیمان وهم مسلمانان درتحول الهیات سعی و تلاش های فراوان داشته اند.
دکتر علی الله بداشتی گفت:با کوشش خواجه طوسی در شاخه های مختلف علوم آن روز مانند ریاضیات و نجوم، فلسفه و به ویژه در الهیات، شاهد پویایی و تحول هستیم.
این استاد فلسفه بیان داشت: یکی از حوزه هایی که به دلیل آرامش نسبی سیاسی حاکم آن روز شاهد شکوفایی ویژه ای در الهیات بود حوزه شیراز است که عالمان برجسته ای همچون صدرالدین محمد حسینی دشتکی، غیاثالدین منصوردشتکی، ملاجلال الدین دوانی و محقق خفری، را در دامان خویش پرورده است.
بداشتی افزود: به رغم اینکه ادعا شده است، پس از خواجه نصیرالدین طوسی، فترتی در حرکت علمی در دنیای اسلام ایجاد شده چندان مقرون به حقیقت،دستکم در حوزه فارس و در بخش الهیات نیست.
استادیار گروه فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی نیز در این همایش با ارایه مقاله خود با عنوان " علیت در اندیشه جلال الدین دوانی و ملاصدرا" گفت: ملاصدرا با طرح نظریه امکان فقری یا وجودی، ملاک احتیاج رااتکای وجودی معلول به علت دانست و از منظر او وجود معلول عین ربط و وابستگی به علت است.
دکتر عبدالرزاق حسامی فر افزود: پیشینه تلقی ملاصدرا از نسبت میان علت و معلول را می توان در اندیشه فیلسوف بزرگ مکتب شیراز،جلال الدین دوانی مشاهده کرد به نحوی که دوانی در رساله الزوراء بارویگردانی ازدیدگاه حکمای مشا و متاثر از نظر عرفا، مساله علیت را به مساله تشان وتجلی برمی گرداند و معلول را وجهی از وجوه و شانی از شئون علت می داند.
به گفته این استاد فلسفه، ملاصدرا در طرح نظریه امکان فقری، تحت تاثیر دوانی بوده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا،یکی ازکارشناسان فلسفه و کلام اسلامی گفت:شیراز دو حوزه عقلی به خود دیده است، حوزه اول قبل از صدرالمتالهین بوده که به فیلسوفان بزرگی چون صدرالدین دشتکی (سید سند)، جلال الدین دوانی وغیاثالدین منصور دشتکی و فاضل خفری تعلق داشت.
حبیب الله ابراهیمی افزود: حوزه عقلی اول، متاسفانه ازفقدان تدوین تاریخ تحلیلی و انتقادی، بسیاردررنج است و بنا به گفته استاد شهید مطهری، استاد جلال الدین آشتیانی و دکتر سید حسین نصر، یکی از مبهم ترین دوره های تاریخی فلسفه اسلامی قرن هشتم تا دهم، همین حوزه شیراز است.
وی بیان داشت: منظور از حوزه عقلی دوم شیراز، مکتب حکمت متعالیه است که موسس آن صدرالمتالهین شیرازی است و بایدتوجه داشت که حوزه عقلی اول شیراز در پویایی مکتب حکمت متعالیه، یعنی حوزه دوم عقلی شیراز، تاثیربسزایی داشته است.
ابراهیمی ادامه داد:اگرچه ملاصدرا، مکتب متعالی حکمت متعالیه را در اصفهان به اوج رسانده است اما سفر او به اصفهان در واقع، انتقال میراث معنوی شیراز به آنجا محسوب می شود.
استادیار بخش الهیات و معارف دانشگاه شیراز در این همایش گفت:قطب الدین محمودشیرازی،حکیم،ریاضیدان و طبیب و منجم بزرگ ازشاگردان خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالدین قونوی است که توجه به حکمت اشراق شهروردی ونیز انتقال آن به مکتب فارس و حکمت متعالیه و ترویج آن تا حد زیادی مرهون شرح عمیق او بر کتاب حکمت الاشراق است.
دکتر سعید رحیمیان افزود: این تاثیر بدان حد است که سهروردی خود بیان داشته است ورود به حکمت اشراق و فهم آن جز به مدد ریاضت هاوتجارب عرفانی به ویژه ملکه خلع بدن ممکن و میسر نیست.
همچنین در این همایش دکتر محسن جاهد، دکتر علی فتح طاهری در مقاله هایی با عنوان تحقیق و تصحیح رساله" آداب المناظره" از محقق فخری و نیز "بررسی مساله شر در اندیشه ملاصدرا و لایب نیتس" سخنرانی کردند.
سحر کاوندی و رضا سلیمان حشمت نیز در مقاله هایی به بررسی آثار و افکار صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی پرداختند.
این همایش که از دوم خردادماه با عنوان برسی مکتب فلسفی شیراز آغاز شده بود روزشنبه بابازدید میهمانان از یادمان های فرهنگی و تاریخی شیراز پایان یافت.
س - خ/ 679/677/675 شماره 384 ساعت 16:26 تمام
۰ نفر