۱۷ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7428488
T T
۰ نفر
میزان برداشت میوه های هسته دار در خراسان شمالی کاهش یافت ......................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/04/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از کاهش 30 درصدی میزان برداشت میوه های هسته دار در این استان خبر داد.
عباسعلی صفایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گونه های سردرختی این استان را شامل زردآلود، گیلاس، آلبالو، شیلل، هلو، آلو و گوجه ذکر و بیان کرد: تولید این میوه ها نسبت به اهداف برنامه توسعه چهارم، امسال بیش از 30 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به پایان برداشت سردرختیهای هسته دار، سطح این باغها را سه هزار و 200 هکتار عنوان کرد.
او گفت: از سطح سه هزار و 200 هکتار درختان هسته دار استان 10 هزار و 510 تن محصول برداشت شده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح باغهای زردآلو را در این استان هزار هکتار اعلام و بیان کرد: از این سطح چهار هزار و 660 تن زردآلو تولید شد.
وی گفت: تولید زردآلو در سال جاری به نسبت چشم انداز برنامه چهارم توسعه 30 درصد کاهش داشته است.
او سطح باغهای گیلاس و آلبالو را نیز حدود هزار تن با برداشت دو هزار و 50 تن میوه اعلام کرد و افزود: تولید این محصول نیز 40 درصد نسبت به اهداف برنامه کاهش داشته است.
وی سطح کشت هلو و شلیل را 700 هکتار با برداشت دو هزار و 300 تن محصول ذکر کرد و گفت: تولید هلو و شلیل امسال به نسبت اهداف برنامه 40 درصد کاهش داشته است.
او سطح باغهای آلو و گوجه سبز در این استان را نیز 500 هکتار با برداشت هزار و 500 تن محصول در سال جاری اعلام کرد و افزود: تولید این دو محصول امسال 30 درصد نسبت به اهداف برنامه توسعه چهارم کاهش داشته است.
وی دلیل کاهش 30 تا 35 درصدی تولید میوه های هسته دار را در خراسان شمالی سرما و یخبندان، خشکسالی، وزش باد، توفان و تگرگ در سال زراعی 86 و 87 عنوان کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با این حال میزان خسارات وارده به سردرختیهای هسته دار در استان به صورت غیرمتمرکز و منطقه به منطقه صورت گرفته که این عدم تمرکز در خسارت باعث شده امسال کمبود میوه در این منطقه نداشته باشیم.
وی افزود: به عنوان نمونه اگر در منطقه ای درختان زردآلو، گیلاس و هلو خشک شده، در منطقه دیگر این خشکی وجود نداشته و کاهش تولید سردرختیها منجر به کمبود میوه نشده است.
خراسان شمالی 28 گونه باغی با 38 هزار هکتار باغ دارد.ک/3 7186/626/660 شماره 165 ساعت 13:22 تمام
۰ نفر