۳ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7434487
T T
۰ نفر

نگاهی به عملیات غرورآفرین مرصاد

۳ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7434487
نگاهی به عملیات غرورآفرین مرصاد ................................................
کرمانشاه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/05/87 داخلی.سیاسی.مرصاد.
هر چه از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فاصله می گیریم،بر جمع کسانی که به دلیل کمی سن در آن مقطع تاریخی یا تولد بعد از آن رویداد، نیازمند اطلاعات و حقایق این دوران سرنوشت ساز در تاریخ ایران هستند،افزوده می شود.
عملیات غرورآفرین مرصاد یکی از بزرگترین عملیات رزمندگان اسلام است که ضرورت دارد همواره با نشر آثار و کتاب ها این عملیات بزرگ را تفسیر کرد و افتخار آفرینی های آن را به نسل های آینده انتقال داد.
هر چه درباره عملیات مرصاد سووال ها بیشتر مطرح می شود، ضرورت وجود آثاری که واقعیات را آن طور که بود بیان کند، بیشتر می شود.
همین ضرورت ها مسوولیت ما را بیشتر می کند که همواره برای آگاهی نسل های آینده به بیان این عملیات غرور آفرین از زاویه های مختلف بپردازیم.
در حالی که آخرین تانک های دشمن بعثی در سوم مرداد ماه 1367 در حال عقب نشینی از منطقه جنوب بود،سخنگوی نظامی عراق هم به طور رسمی اعلام کرد که نیروهای متجاوز این کشور از دو شهر گیلانغرب در استان کرمانشاه و صالحآباد در استان ایلام عقب نشینی کرده اند.
نیروهای منافقین در همین روز بر اساس یک برنامه زمانبندی شده، 33 ساعته قصد داشتند با بهره گیری از 25 تیپ که در مجموع تا پنج هزار نفر را در بر می گرفت در پنج مرحله خود را به تهران رسانده و نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند.
منافقین بر این باور بودند که ایران در شرایط استیصال مطلق، به پذیرش قطعنامه 598 تن داده و این روندی است که به فروپاشی و سرنگونی کامل نظام جمهوری اسلامی سرعت می بخشد.
منافقین در طرح خود برای رسیدن به تهران قصد داشتند در پنج مرحله از شهرهای سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، همدان و قزوین عبور کرده و خود را به تهران برسانند.
در طرح عملیات منافقین برای هر محور به تناسب اهمیت ماموریت دو یا چند تیپ در نظر گرفته شده بود و فرماندهان محورها و ماموریت آنها به شرح زیر بود: 1 ـ فرمانده محور اول مسوول تسخیر اسلام آباد غرب 2 ـ فرمانده محور دوم مسوول تسخیر کرمانشاه 3 ـ فرمانده محور سوم مسوول تسخیر همدان 4 ـ فرمانده محور چهارم مسوول تسخیر قزوین 5 ـ فرمانده محور پنجم مسوول تسخیر تهران همچنین در این عملیات دولت عراق 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره انداز 80 میلیمتری، 30 قبضه توپ 106 میلیمتری، یک هزار قبضه تیربار کلاشینکف، و یک هزار دستگاه کامیون و خودرو در اختیار منافقین قرار داده بود.
بدین ترتیب روز دوشنبه 3 مرداد 1367 ساعت 30/14 پس از اجرای آتش سنگین و بی سابقه توپخانه ارتش عراق در محور سرپل ذهاب، نیروهای منافقین در ساعت 30/15 دقیقه با عبور از خط مرزی، حمله خود را آغاز کردند.
عملیات منافقین با حملات کامل ارتش عراق همراه بود، به موازات پیشروی نیروهای منافقین به سمت " کرند غرب " نیروهای عراقی نیز ضمن اجرای آتش پشتیبانی از جنوب گردنه " پاطاق " در نزدیکی سرپل ذهاب پیشروی کردند.
سرانجام در ساعت 30/18 نخستین تانک های عراقی با آرم منافقین وارد شهر "کرند غرب" شد و با پیشروی به سمت اسلام آباد غرب در حدود ساعت20/21 دقیقه شهر اسلام آباد را به تصرف درآوردند.
پس از انتشار نخستین اطلاعیه نظامی عراق و تایید تصرف شهرهای کرند غرب و اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه، رادیوی منافقین خطاب به مردم کرمانشاه اعلام کرد، نیروهای این گروهک در حال پیشروی به سمت شهر کرمانشاه هستند و از مردم این شهر خواست به نیروهای آنان بپیوندند.
پس از تصرف شهرهای کرند و اسلام آباد، مردم این دو شهر و روستاهای اطراف شب هنگام همان روز و سحرگاه روز بعد (سه شنبه ) به سمت شهر کرمانشاه حرکت کردند.
منافقین بلافاصله پس از ورود به اسلام آباد جریان برق و خطوط مخابراتی شهر را قطع کردند و تا منطقه "حسن آباد" 20 کیلومتری اسلام آباد پیشروی کردند و برای تجدید سازمان در همان جا مستقر شدند.
نیروهای ایرانی بلافاصله پس از آگاهی از پیشروی منافقین درمنطقه حسن آباد و در فاصله 200 متری نیروهای منافقین، روی ارتفاعات "چهارزبر" خط پدافندی تشکیل دادند و با آنها که تعدادشان به دو هزار نفر می رسید درگیر و نیروی منافقین ذا زمین گیر کردند.
سحرگاه روز سه شنبه چهارم مرداد 1367 تنگه " چهارزبر" آرام بود، اما همه می دانستند که این سکوت مقدمه یک توفان خونین است، رزمندگانی که خود را به تنگه رسانده بودند بر روی ارتفاعات دو سمت جاده و نیز پشت خاکریزی که بر روی جاده احداث شده بود جای گرفته بودند.
همه چشم ها به سیاهی آسفالت جاده بود و جز خدا کشسی بر پایان این درگیری آگاه،اگر چه رزمندگان در اشتیاق رویارویی با منافقین و سرکوب آنها آرام و قرار نداشتند.
اما در اندیشه فرماندهان مستقر در منطقه امواج نگرانی در جریان بود و فقط یک چیز به آنان آرامش می داد و آن یاری خداوند و امدادهای او بود،دعای مخلصانه امام و مادران دل شکسته شهدا، آری خدا نمی گذارد که ثمره آن همه خون پاک و خون دل خوردن های به وسیله گروهی منافق برباد رود.
عملیات مرصاد با رمز مقدس " یا علی بن ابیطالب" در پنجم مرداد ماه سال 67 به فرماندهی سپاه پاسداران و با پشتیبانی هوانیروز و ارتش از سه محور شروع شد.
در این عملیات سه گردان از تیپ نبی اکرم (ص )، تیپ مسلم و یک گردان از ایلام به اسلام آباد غرب حمله کردند.
در این عملیات نیروهای لشگر 27 محمد رسول الله (ص ) از سه راهی غرب اسلام آباد و از پشت پمپ بنزین دشمن را دور زده و تلفات زیادی بر آنها وارد کردند.
در اثر پیش روی نیروهای خودی در ساعت 14 اسلام آباد از اختیار نیروهای منافقین خارج شد در این حال خلبانان غرور آفرین با بیش از یکصد سورتی پرواز مواضع منافقین را در هم کوبیدند.
خلبانان جان برکف هوانیروز نیز با اجرای آتش پر حجم بر روی دشمن زمینه فروپاشی مواضع منافقین را فراهم ساختند.
بلافاصله پس از آزادسازی شهر اسلام آباد یگان های سپاه پیش روی به سمت شهر کرند را آغاز کردند.
قبل از رسیدن نیروهای خودی به این شهر در ساعت سه نیمه شب سه فروند بالگرد ترابری عراق در کرند به زمین نشست و تعدادی از کادر منافقین و رهبر این گروهک را از شهر خارج کرد.
این واقعه نشانه آشکاری از شکست منافقین بود چنانکه پس از مدتی با پیش روی نیروهای خودی به سمت کرند و انهدام تانک های زره پوش برزیلی منافقین، دشمن هر آنچه داشت پس از 48 ساعت بر زمین نهاد و متواری شد.
در این عملیات حدود دو هزار نفر از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند و حدود یک هزار نفر هم زخمی شدند و در میان کشته شدگان تعدادی از کادر و فرماندهان تیپهای منافقین دیده می شد.
همچنین در جریان این عملیات 430 دستگاه انواع خودرو زرهی و تجهیزات نظامی منهدم و بیش از یک هزار و 700 قبضه انواع اسلحه و 20 دستگاه تانک ، نفربر و خودرو به غنمیت رزمندگان اسلام درآمد.
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه که در آن زمان یکی از فرماندهان عملیات مرصاد بود گفت: بر اساس اسناد به دست آمده استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس در یک برنامه ریزی بعد از پذیرش قطعنامه توسط ایران، زمینه این حمله را فراهم کرد.
"سردار عبدالله ویسی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حرکت مذبوحانه در سالروز حمله رژیم متجاوز عراق به مرزهای ایران،فضای تبلیغاتی جهان و اوضاع اقتصادی کشور طرح ریزی شده بود.
وی افزود: در این شرایط بود که امام راحل (ره ) با یک تصمیم قاطع با پذیرش قطعنامه تمام طرحهای دشمنان را خنثی کرد.
وی تصریح کرد، در این فضا، نیروهای گروهک منافقین توانستند از مرزهای غربی ایران بگذرند و شهرهای سرپل زهاب، کرند غرب و اسلام آبادغرب را اشغال کنند.
سردار ویسی تاکید کرد، گروهک منافقین با استفاده از خودروهای (دجله ) و ضد زره با سرعت 120 کیلومتر این مسیر را بدون توقف طی کردند، غافل از این که حضور مردمی و نیروهای سپاهی و بسیجی جلوی تاخت و تاز آنان را می گیرد.
رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت، در روز سوم مرداد 67،نیروهای نفاق از مرز گذشتند و شهر خالی از سکنه و تخریب شده در زمان جنگ، سرپل زهاب را اشغال و عصر همان روز وارد شهر کرند غرب شدند.
وی اضافه کرد، در کرند غرب نیروهای نفاق با مقاومت نیروهای مردمی و نظامی مواجه شدند که 27 نفر از رزمندگان اسلام و تعدادی از مردم به شهادت رسیدند.
به گفته وی، در ساعت 30/20 دقیقه منافقین وارد شهر اسلام آباد شدند و به طرف شهر کرمانشاه پیش روی کردند که در تنگه چهار زبر توسط رزمندگان اسلام زمین گیر شدند.
ویسی گفت، در این زمان بود که از طرف شهرستان گیلانغرب ما وارد شهرستان اسلام آباد غرب شدیم، و در حین ورود به شهر مسوول جهاد کشاورزی اسلام آباد جلوی خودروی ما را گرفت و با حالت اضطراب گفت، منافقین به شهر اسلام آباد آمده اند.
وی گفت، ما که در ارتفاعات کوههای اسلام آباد پناه گرفته بودیم، متوجه شدیم که یکی از فرماندهان گروهک منافقین در داخل فرمانداری این شهر برای نیروهای منافق سخنرانی می کند.
او تصریح کرد، به سمت جاده کرند غرب به حرکت افتادیم که با ستونی از خودروها و نفربرهای منافقین برخورد کردیم که خودرو ما توسط آنان به رگبار بسته شد و سه نفر از برداران رزمنده به شدت مجروح شدند.
وی اضافه کرد، با توجه به شناختی که از مناطق کوهستانی شهر اسلام آباد غرب داشتم، مجبور شدیم از طریق ارتفاعات شمال شرقی خود را به پشت تنگه چهار زبر که محل درگیری ارتش اسلام با کفر و نفاق بود برسانیم.
سردار ویسی که خود نیز در این عملیات بر اثر اصابت ترکش مجروح شده بود افزود، بعد از این که مدتی به علت گرسنگی و خستگی راه مجبور شدیم استراحت کنیم به سمت تنگه مرصاد حرکت کردیم و به نیروهای زرمنده ملحق شدیم.
به گفته وی، نیروهای بسیجی، سپاهی، ارتشی با کمک تیز پروازان هوانیروز و نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با هدایت منطقی سردارشهید صیاد شیرازی توانستند در یک عملیات بی نظیر گروه نفاق را تار و مار کنند.
البته فارغ از دسیسه های استکبار جهانی و منفعت طلبی و جاه طلبی سرکردگان گروهک تروریستی منافقین،پاسخ به این سووال جدی را که حمله ای چنین احمقانه به ایران با چنین شیوه مضحک و خارج از ضوابط نظامی و عقلی، بر اساس کدام استدلال صورت گرفت ؟ ضرورتی است که باید بیش از همه هواداران و اعضای این گروهک سر سپرده از مسوولانشان داشته باشند.
570/567/1139 شماره 112 ساعت 12:19 تمام
۰ نفر