۸ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7436201
T T
۰ نفر
مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی: تولید علوفه در مراتع کاهش یافته است ....................................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/05/87 داخلی.اقتصادی.منابع طبیعی.
مدیرکل اداره منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: کاهش بارندگی بهار امسال در این استان منجر به کاهش تولید میزان علوفه در مراتع منطقه شده است.
موسی صابری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی این کاهش را به ازای هر میلیمتر کاهش بارندگی بین چهار صدم تا 36/1 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.
وی گفت: این آمار نتیجه تحقیقات متخصصان و مجامع علمی از جمله دانشگاه تهران بر روی تاثیر نوسانات بارندگی بر تولید مراتع است.
او سطح مراتع این استان را بیش از یک میلیون هکتار عنوان و بیان کرد: این سطح در شرایط عادی بارندگی 91 هزار تن تولید علوفه غیربیابانی و غیر جنگلی دارد.
وی افزود: این میزان تولید علوفه جوابگوی تغذیه 314 هزار واحد دامی به مدت هفت ماه از سال است.
او اضافه کرد: این در حالی است که با بروز تنش آبی امسال با در نظر گرفتن مساحت هر یک از مناطق آب و هوایی، متوسط کاهش تولید علوفه بر حسب کیلوگرم در هکتار به ازای کاهش هر یک میلیمتر بارندگی از متوسط درازمدت بین چهار صدم تا 36/1 کیلوگرم است.
وی گفت: این وضعیت در حالی است که حدود 25 درصد ارزش منابع طبیعی خدادادی است و بیش از 75 درصد منافع و مزایای متنوع مراتع مربوط به ارزش زیست محیطی آن است.
او اقدامات لازم برای مقابله با تنش آبی قبل از بروز خشکسالی را بیمه مراتع، اجرای عملیات احیا و اصلاح مراتع، بوته کاری در مناطق خشک و نیمه خشک، مدیریت آب در مراتع، ذخیره نزولات آسمانی همراه با بذرکاری و بوته کاری، مدیریت چرای دام و متناسب کردن تعداد دام در مراتع ذکر کرد.
مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی کوچ دادن دام از مراتع، فروش دام، کوچک کردن و تغییر ترکیب گله دامها، تغییر منبع درآمد دامدار و توزیع علوفه را نیز از اقدامات لازم در زمان خشکسالی عنوان کرد.
خراسان شمالی با دو میلیون و 22 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، یک میلیون و 25 هزار هکتار مرتع، بیش از 408 هزار هکتار جنگل و 587 هزار هکتار بیابان دارد. ک/2 7186/626/660 شماره 093 ساعت 11:24 تمام
۰ نفر