۲۲ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7440503
T T
۰ نفر

350 شهر در ایران در معرض خطر سیل قرار دارند

۲۲ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7440503
350 شهر در ایران در معرض خطر سیل قرار دارند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/22 داخلی.اجتماعی.سیل.زیست محیطی قزوین- مدیرامور زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور گفت: 350 شهر در ایران در معرض خطر سیل قرار دارند.
محمدجواد بلورچی روز سه شنبه در حاشیه همایش حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: 97 درصد شهرهای ایران در معرض خطر زمین لرزه و حدود 300 دشت اصلی کشور با خطر فرونشست زمین مواجه هستند.
وی بابیان اینکه مخاطرات زمین شناختی ایران شامل زمین لغزش، فرونشست زمین، خشکسالی ، سیل و زلزله می باشد اضافه کرد: 41 مورد مخاطره زمین شناسی در دنیا رخ می دهد که ازاین تعداد 32 مورد آن درکشور ما اتفاق می افتد.
بلورچی گفت: دشت قزوین در سال 25 سانتی متر فرونشست می کند که یکی از دلایل این فرونشست برداشت از آب های زیرزمینی است .
مدیر امور زمین شناسی مهندسی مخاطرات و زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور در ادامه افزود : دشت های مختلفی نظیر دشت نظر آباد و دشت تهران سالانه 21 سانتی متر و 17سانتی متر فرونشست می کنند.
بلورچی ، انحلال در کاهش حجم رسوبات کم چگال ، زهکشی و تراکم در اثر بارگذاری را از عوامل ایجاد فرونشست و انحلال ایجاد شده در سنگ های آهکی، گچ و نمک را از عوامل ایجاد فروچاله ها ذکر کرد.
وی بااشاره به اینکه فرونشست دشت ها یکی از مشکلات ملی است ، کاهش بهره برداری از منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از برداشت شن وماسه رودخانه،تغییر الگوی کشت و آبیاری ، الگوی مصرف درصنایع و ایجاد مدیریت صحیح و یکپارچه صنایع آب وپایش شریان های حیاتی را از جمله راه های پیشگیری از وقوع این حوادث ذکر کرد.
این مسوول در خاتمه تاکیدکرد: امروزه ما با بحران آب روبه رو هستیم و دنیا نیازمند آب می باشد و باید در استفاده از آب دقت لازم صورت گیرد.
شماره 179 ساعت 12:48 تمام
۰ نفر