دست اندرکاران: صنعت قطعه سازی خودرو نیازمند حمایت مسوولان است
...........................................................
مشهد،خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/06/87
داخلی.اقتصادی.قطعه سازی
صنعت قطعه سازی زیر بنا و محور اصلی ایجاد و توسعه صنایع مختلف مانند
خودرو، پتروشیمی، صنایع غذایی و غیره محسوب می شود.
از این میان صنعت قطعه سازی خودرو با توجه به جایگاه و ظرفیتهای مهم آن
در کشور دارای اهمیت بسیاری است.
کشورمان در صنعت خودرور و صنایع زیر مجموعه آن مانند قطعه سازی طی
50 سال گذشته و از جمله بعد از پیروزی انقلاب شاهد توسعه های بسیاری بوده
و رفع تنگناها و چالشهای مهم صنعت قطعه سازی در پیشرفت صنعت خودرو موثر
خواهد بود.
جمعی از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی استان خراسان رضوی در گفت و گو
با خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن بیان تنگناها و چالشهای مهم خود خواستار
توجه هر چه بیشتر مسوولان به این صنعت مهم شدند.
"محمود مهدوی" مدیر بازرگانی و فروش یک شرکت تولید قطعات خودرو استان
خراسان رضوی گفت: بستر ساز توسعه و پیشرفت هر صنعتی، قطعه سازی مربوط به
آن است و توجه به صنعت قطعه سازی در واقع عنایت به توسعه بخش صنعت است.
او ادامه داد: ایران و استان خراسان رضوی از ظرفیتهای بسیاری در صنعت
قطعه سازی برخوردار است این استان بعد از تهران دومین قطب قطعه سازی
خودرو کشور می باشد.
او مهمترین تگناهای صنعت قطعه سازی کشور را ورود قطعات تقلبی به بازار
و قبضه بازار کشور به وسیله کالاها و قطعات کشورهای دیگر ذکر کرد.
او گفت: بسیاری از مصرف کنندگان کالاها و قطعات خارجی با تصور اینکه
این اقلام در مقایسه با انواع مشابه داخلی دارای کیفیت بیشتری هستند از
آنها بیشتر استقبال می کنند ، در صورتی که ممکن است کیفیت برخی از انواع
داخلی به مرتب بهتر از انواع مشابه خارجی آنها باشد.
یکی دیگر از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی خودرو در مشهد هم قابلیتهای
مهم صنعت قطعه سازی کشور و از جمله استان خراسان رضوی را یاد آور شد و
افزود: اشتغالزایی و توسعه فناوری از مزیتهای مهم این صنعت است و با توجه
آن می توان شاهد افزایش اشتغالزایی و توسعه فناوری در کشور بود.
"علیرضا دلاروی" افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو را از دیگر
مشکلات مهم این بخش دانست و گفت: این امر باعث پر هزینه شدن و کاهش سود
آوری این صنعت نسبت به گذشته شده است.
این مدیر کنترل کیفی شرکت تولیدی قطعات خودرو افزود: افزایش بورکراسی
بانکی برای اخذ وام و سنگین بودن وثیقه های بانکی و بالا بودن سودهای وام
های پرداختی قطعه سازان را با تنگناهای بسیاری روبرو کرده و اگر مسوولان
خواهان گسترش این صنعت هستند، باید در رفع مجموع این مشکلات بکوشند.
مدیر فروش یک شرکت رینگ سازی مشهد نیز گفت: صنعت قطعه سازی ایران از
ظرفیتها و توانیمندی های بسیاری برخوردار و نیازمند حمایت مسوولان است.
"سید محمد موسوی" از مشکلات مهم صنعت قطعه سازی خودرو در کشور و این
استان را انحصاری بودن بخش بسیار از آن در دست دولت برشمرد و گفت: این
امر امکان رقابت پذیری و افزایش کیفیت محصولات آن را کاهش داده است.
مدیر فروش یک شرکت تولید اگزوز خودر استان خراسان رضوی نیز با اشاره
تاثیر منفی انحصار بخش زیادی از صنعت قطعه سازی ایران در دست دولت و یا
دولتی بودن آن در کاهش رقابت پذیری و افزایش کیفیت تولید در این بخش،
اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی را از راههای رفع این معضل برشمرد.
"مهدی سیدآبادی" افزود: هم اکنون 80 درصد اقتصاد کشور دولتی و 20 درصد
آن خصوصی است ولی با اجرای کامل سیاستهای اصل 44 قانون اساسی این رابطه
معکوس می شود و ما شاهد توفیقات زیادی در این بخش خواهیم بود.
وی بیان کرد: خصوصی سازی و یا واگذاری بخش زیادی از فعالیت های دولتی
به بخش خصوصی در سایر بخشهای اقتصادی مانند ارتباطات سیار در افزایش
رقابت پذیری در این بخش و کاهش قیمت تمام شده سیم کارت و ارتقاء سطح
کیفی ارایه خدمات به مردم بسیار تاثیر زیاد داشت.
وی در عین حال گفت: این اقدام در صورتی با موفقیت همراه خواهد بود که
سیاستهای اصل 44 در بخشهای مختلف اقتصادی نظیر صنعت خودرو و قطعه سازی
به طور کامل انجام شود و دولت با واگذاری کلیه امور به شرکتهای توانمند و
متتخصان توانای بخش خصوصی، تنها بر فرآیند کارها نظارت داشته باشد.
رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی هم گفت: این استان بعد از تهران
دومین قطب تولید خودرو و قطعات مربوطه آن در کشور است و این صنعت نقش
بسیار مهمی در توسعه اشتغال در منطقه داشته است.
"سید حسین احمدی" افزود: کمبود نقدینگی و تجهیزات جانبی و افزایش قیمت
مواد اولیه از جمله مشکلات مهم صنعت خودرو و قطعه سازی مربوط به آن در استان
است و ما برای رفع این مشکلات تلاش می کنیم.
استاندار خراسان رضوی هم قبل از این گفته بود: در شرایط کنونی فقط
خودروسازی موتور محرکه توسعه صنعتی است و به دلیل ارتباط نزدیک آن با
صنایع فلزی، ریخته گری، شیمیایی و نساجی موجب رشد بخشهای مختلف از صنعت
می شود.
"محمد جواد محمدی زاده" گفت: اکنون شاهد مراحل رشد خودروسازی و قطعه سازی
در کشور هستیم که فعالیتهای انجام شده را به سمت صادرات انبوه سوق می دهد.
او با اشاره به سابقه 70 ساله صنعتی استان خراسان رضوی افزود: سابقه
قطعه سازی در این استان به 40 سال و خودروسازی هم به چهار سال پیش بر می
گردد.
او با بیان اینکه صنعت خودروسازی 170 هزار شغل در خراسان رضوی ایجاد
کرده، گفت: این استان با دارا بودن 220 واحد قطعه سازی، یک پنجم ظرفیت
قطعه سازی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت خودرو و قطعه سازی این بخش مانند
نبود سرمایه کافی، فرسودگی ماشین آلات، دور ماندن از برخی فعالیتهای جدید
خودروسازی و هزینه های سربار، بر استفاده از ظرفیتهای بالای این بخش در
استان خراسان رضوی تاکید کرد.ک/4
7490/662/659
شماره 337 ساعت 16:20 تمام