۲۵ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7452261
T T
۰ نفر
بافت قدیم شیراز/ نمایی از همزیستی مور و موش و مار و معتاد ...........................................................
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/6/87 داخلی.فرهنگی.بافت قدیم.
گفت و گوی رسانه ای شهردار بافت تاریخی، فرهنگی شیراز با خبرنگاران اگر چه با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، اما لطف فراوان داشت که از جمله آن شنیدن درددل ها، گلایه ها، مشکلات اجرایی و رنج زیستن در این منطقه بود که از زبان شهردار بیان شد.
محمد فاضل صارمی زاده، شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در این گفت و گوی یک ساعته که روز دوشنبه در جمع خبرنگاران انجام شد ابتدا از حضور پر رنگ خبرنگاران کمی شگفت زده شد و این را به حساب اهمیت بافت تاریخی شیراز گذاشت که خبرنگاران برای آن این همه وقت گذاشته اند.
شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز که شهردار منطقه هشتم شیراز هم هست دراین گفت و گو از وجود ناامنی دربافت تاریخی شیراز بسیارسخن گفت و اینکه درهرکوچه این بافت حداقل دوسه نفرمعتاد به صورت شبانه روزی دراز کشیده اند و خمیازه می کشند و این صحنه ها به هویت فرهنگی این بافت لطمه می زند.
صارمی زاده این را هم گفت که حتی برخی از ماموران اجرایی شهرداری برای آمد و شد در کوچه های این منطقه به علت نبود امنیت مناسب با مشکل روبرو هستند تا چه رسد به مردم عادی.نزاع ، چاقو کشی ، اخاذی ، سرقت و تجاوز به حریم خصوصی افراد از جمله جلوه های ناامنی در این مناطق است.
" نیروی انتظامی باید برای منطقه تاریخی و بافت قدیمی شیراز فکر اساسی کند،بهتراست دراین منطقه پاسگاه ویژه ای برای تامین امنیت ایجاد شود، بافت قدیم در هر کشوری نشانگر بافت هویتی و تاریخی آن منطقه است اما در شیراز بافت قدیم به علت فقدان امنیت مناسب اصلا جایی برای زیستن ندارد".
این سخنان را شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز گفت و ادامه داد: وقتی گردشگران و جهانگران بخواهند از کوچه های تاریخی و گذرهای فرهنگی این منطقه عبور کنند ما این دغدغه را داریم که هر لحظه با مشکل امنیتی مواجه شوند، این رویکرد شایسته شهری چون شیراز نیست.
صارمی زاده درادامه حرف هایش به وجود و اسکان افغان ها در این منطقه از شیرازهم اشاره کرد و گفت60: درصد از جمعیت ساکن در این منطقه افغان هستند! این درصد وقتی بیشتر تکان دهنده جلوه می کند و به عنوان زنگ خطری برای امنیت شیراز قلمداد می شودکه مابدانیم عمده فعالیت های بزرگ تجاری و اقتصادی شیراز در بافت قدیم متمرکز است،بازار وکیل شیراز به عنوان بزرگترین بازار سنتی شیراز دراین منطقه واقع است،حرمین شریفین حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سیدعلاء الدین حسین (ع)برادران بزرگوارامام رضا(ع) دراین منطقه وجود دارد و هرروز هزاران نفرزایر به حرم این امام زادگان شریف می آیند و زیارت می کنند و تامین امنیت عمومی آنها یک ضرورت است.
" مشکل دیگر بافت تاریخی شیراز این است که جمعیت روز با جمعیت شب آن برابر نیست، این منطقه که مساحتی بالغ بر 360 هکتار دارد روزها حدود 200 هزارنفروشبها حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد،تفاوت جمعیت شب و روز در این منطقه به خاطر آن است که اغلب تجار،فروشندگان واصناف دارای واحدهای تجاری ساکن این منطقه نیستند و شب ها به سایر مناطق شیراز می روند".
شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در کنار این سخنان این را گفت که از سویی همان ها هم که در بافت تاریخی ساکن هستنداغلب اتباع افغانستان یا مستاجر هستند و مالکان اصلی در جایی دیگر زندگی می کنند از این رو ما چون دسترسی به مالکان اصلی نداریم و آنها هم انگیزه ای برای احیا و تجدید بنا ندارند برای ساماندهی این منطقه مشکلات مضاعف داریم.
صارمی زاده درادامه این گفت و گواظهارداشت: 90 درصدازاماکن و ساختمان های بافت تاریخی شیراز مشکل دارند،این ساختمان هایاپوسیده است یا در حال ریزش است یابنای ارزشمندی است که در حصار کوچه های یک متری یادومتری گیر افتاده و اصلا امکان تردد خودرویی و حمل مصالح ساختمانی و انتقال ضایعات از این منطقه وجود ندارد.
این مشکلات سبب شده است که هزینه حمل ضایعات ساختمانی با دست و انتقال آن به کوچه های عریض تر و سپس حمل ضایعات با خودروهای کوچک وانتقال آن به خیابان های عریض تر و سپس انتقال آن به کامیون های بزرگ و سرانجام خروج ضایعات از منطقه نیاز به سه چهار مرحله حمل و نقل دستی و ماشینی دارد که هزینه ساخت و سازرا فوق العاده بالا می برد و مردم توان تامین این هزینه ها را ندارند این است که عطای ساخت و ساز در این منطقه را به لقایش می بخشند و ما شاهدیم که در بافت قدیم همیشه ساختمان هایی ویران ،پوسیده و متلاشی وجود دارد.
شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز همچنین گفت: قوانین دست و پای ما را بسته است ، ما هم می خواهیم بافت تاریخی منطقه را حفظ کنیم یعنی کوچه یک متری را به همان صورت یک متری نگه داری کنیم هم می خواهیم از این کوچه یک متری مصالح ساختمانی ببریم و ساختمان های نو بسازیم این دو با هم جور در نمی آیند، میراث فرهنگی باید در زمینه نگهداری این بافت کمی انعطاف داشته باشد و اجازه دهد برخی کوچه ها که چندان هویت تاریخی هم ندارند عریض شوند تا دسترسی ها بیشتر شود.
صارمی زاده وقتی از تنگی کوچه های بافت تاریخی و دخالت میراث فرهنگی و مشکلات حمل و نقل در این کوچه ها یاد می کرد این را گفت که چندی پیش در همین کوچه های تنگ چون امکان عبور آمبولانس نبود یک بانو در کوچه زایمان کرد، ضمن اینکه مشکلات دیگر هم هست، اگر آتش سوزی مهیبی در یکی از این کوچه ها رخ دهد امکان عبور خودرو آتش نشانی و امداد رسانی اصلا وجود ندارد.
شهردارمنطقه هشت شیراز گفت: تا کی می خواهیم با شعار،شهر را اداره کنیم ؟ واقعیت این است که مدیریت دربافت تاریخی مدیریت مشاع است یعنی شهردار منطقه تصمیم گیر اصلی نیست،برای صدور یک پروانه ساختمانی شهردار باید نظر بدهد، کمیته فنی نظربدهد، میراث فرهنگی نظر می دهد، شورای بافت تاریخی نظرمی دهد تا یک پروانه صادر شود، این طور کار کردن هیچگاه نمی تواند بافت تاریخی شیراز را نجات دهد و ما همچنان دست به گریبان مشکلات هستیم.
درد دل های شهردار بافت تاریخی شیراز به اینجا که رسید یکی از خبرنگاران ازعلت رطوبت بالا وشوره زدگی دیوارهای منازل این منطقه سووال کردو صارمی زاده گفت:دراین منطقه حدود سه هزار حلقه چاه وجود دارد که آب های باران وآب های سطحی راجذب می کند، سه هزار حلقه چاه در منطقه به وسعت چند خیابان و کوچه تنگ و تاریک خیلی زیاد است و طبعا این چاه ها رطوبت را به منازل و دیوارها منتقل می کند.
شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز این را هم گفت که برای حل این مشکل دربرخی از کوچه ها با احداث کانال آب باران و آب های سطحی را به خیابان های اصلی و خارج از منطقه هدایت کرده ایم اما همچنان نیمی از چاه ها یعنی حدود یک هزار و 500 چاه فعال است که ما هرسال آن را لایروبی می کنیم واین چاه ها آب های سطحی را جذب می کند و عامل رطوبت در منطقه است.
صارمی زاده وجود مار و موش و عقرب در منازل بافت قدیم را هم تایید کرد و گفت: برای از بین بردن موجودات موذی ما خرابه ها و منازل ویران شده را سمپاشی می کنیم اما طرح کلی این است که از سال آینده برای از بین بردن موش و مار و عقرب در این منطقه کل خانه ها را سمپاشی کنیم.
همه این مشکلات با ریزش اولین باران پاییزی و زمستانی در بافت قدیم دو چندان می شود، کوچه ها و معابر تنگ و تاریک آب می گیرد،عبور و مرور مردم مختل می شود،عبور از زیر دیوارهای خیس و متزلزل نگران کننده و وحشت آفرین می شود،زندگی درمیان مارهاو عقرب ها و موش ها وارد مرحله دهشتناکی می شود اما زندگی در فصل سرد نیز همچنان در این منطقه جاری است.
شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز در ادامه گفت:در این منطقه حدود 400 خانه قدیمی و تاریخی وجود دارد که ارزش فرهنگی دارد ،تلاش ما این است که این خانه ها را به همان صورت که هست نگه داریم اما بالاخره این خانه ها مالک دارد و حقوق مالک در شرع ما شناخته شده است، چطور باید انتظار داشته باشیم که مالک این خانه ها اجازه خرید و فروش و تعمیر و مرمت نداشته باشد از سویی هیچ بودجه ای هم برای حمایت و سر پا نگه داشتن این خانه ها تخصیص نمی دهیم ؟ این مسایل با هم جور در نمی آید.
در کنارهمه این مسایل در کنار مشکلات فروش مواد مخدر در کوچه ها و گذرهای بافت تاریخی شیراز ، در کنار عرضه مشروبات الکلی ، در کنار مفاسد و مسایل خاص ، در کنار ساختمان های متزلزل پر از موش و مار، در کنار کوچه های تنگ و تاریک آبگرفته، در کنار بوی بد نم و رطوبت چندین صد ساله باید شهرداری بافت قدیم فقط با بودجه سالانه پنج میلیارد تومان این منطقه را بچرخاند.
صارمی زاده با بیان اینکه بودجه این شهرداری امسال پنج میلیارد تومان است گفت: دولت باید توجه و عنایت بیشتری به این منطقه داشته باشد، منطقه تاریخی و فرهنگی هویت شیراز است، این منطقه مردمانی مستضعف دارد که حتی اگر مشکلات فیزیکی و حمل و نقل در کوچه های تنگ هم اجازه دهد نمی توانند بناها و ساختمانهای خود را مرمت کنند و فقط با نگاه ویژه و برنامه ویژه می توان معضلات بافت قدیم شیراز را سامان داد.
وقت مصاحبه و حرف های شهردار بافت قدیم شیراز پایان یافت اما سوالات خبرنگاران همچنان باقی بود، چرا همت جمعی برای رفع مشکلات بافت قدیم شیراز شکل نمی گیرد ؟ چرا مشکلات این منطقه رسانه ای نمی شود ؟ کدام وزیر و وکیل و نماینده مجلس از بافت قدیم شیراز دیدن کرده ؟ این بافت قدیم زمانی محل زندگی و محل شهادت و محل مسجد و محراب شهید آیت الله دستغیب بوده است که باید بیش از این مورد احترام و توجه و تکریم باشد.
این مهم وقتی بیشتر اهمیت می یابد که ما بدانیم بافت قدیم شیراز با داشتن پنج موزه بزرگ شامل موزه پارس ، موزه نارنجستان ، موزه مشکین فام، موزه لباس های ایرانی و موزه آواهای ایرانی بیشترین تعداد موزه های شیراز را دارد.
این مهم وقتی بیشتر اهمیت می یابد که ما بدانیم بافت تاریخی شیراز با داشتن 9 فرهنگسرا شامل فرهنگسرای یاس، فرهنگسرای سیبویه، فرهنگسرای کریمی، فرهنگسرای حسینی ، فرهنگسرای ضیاییان، فرهنگسرای بیات ها، فرهنگسرای هنر، فرهنگسرای مادر و فرهنگسرای هنر بیشترین فرهنگسراهای شیراز را دارد.
این مهم وقتی بیشتر اهمیت می یابد که ما بدانیم بافت تاریخی شیراز با داشتن بازار بزرگ وکیل و 11 بازارچه شامل بازارچه منصوریه،بازارچه دروازه کازرون،بازارچه ارامنه،بازارچه آستانه، بازارچه بیات ها،بازارچه کلیمی ها، بازارچه فیل، بازارچه سنگ سیاه، بازارچه سید ذوالفقار، بازارچه حاج رجب و بازارچه حاج علی اصغر بیشترین بازارچه های محلی شیراز را دارد.
این مهم وقتی بیشتر اهمیت می یابد که ما بدانیم بافت تاریخی شیراز با داشتن شش حرم امام زاده و مکان مقدس شامل حرم قدسی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)،حرم حضرت سید میر محمد(ع)،حرم حضرت علی ابن حمزه (ع)، حرم سید علاء الدین حسین (ع) حرم امام زاده ابراهیم (ع) و حرم امام زاده سید تاج الدین غریب بیشترین مکان های مقدس شیراز را در خود جای داده است.
این مهم وقتی بیشتراهمیت می یابد که ما بدانیم بافت تاریخی شیراز قلب شیراز است و قلب شیراز که پایتخت فرهنگی ایران زمین نام دارد نباید جایی برای مور و موش و مار و معتاد باشد.ک/4 677/675 شماره 127 ساعت 12:36 تمام
۰ نفر