آتش نشانی ، آمیزه ای از عشق و وظیفه
..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/07
زمان به سرعت می گذشت و اضطراب آتش نشانان را فرا گرفته بود، شعله های
آتش از چهار طرف ساختمان زبانه می کشید، تقریبا همه بیرون آمده بودند،
اما هنوز یک کودک 6 ساله در ساختمان مانده بود.
احتمال ریزش گدازه های آتش ورود به ساختمان را غیرممکن ساخته بود، تقریبا
همه از نجات کودک ناامید شده بودند.
کمی آن طرف تر مادر کودک بر سر و صورت خود می زد، آتش نشان طاقت دیدن
این صحنه را نداشت ، بی محابا دل به آتش زد، چند دقیقه بعد با کمک سایر
همکارانش از میان شعله های آتش با کودکی در بغل ، درحالی که لبخند
پیروزمندانه ای بر لب داشت ، بیرون آمد، کودک نجات یافته بود، اما آتش
نشان فداکار به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان انتقال یافت .
می گویند هر شغلی سختی ها و لذت های خاص خود را دارد، اما برخی مشاغل
بسیار خاص ترند و آتش نشانی یکی از آنهاست ، شغلی که بااضطراب ، ترس ،
نگرانی ، شیرینی تلخی و تاسف همراه است .
شخص آتش نشان ، دل دریایی می خواهد تا بتواند به آتش بزند و حادثه
دیده ای را نجات دهد و شاید خودش نیز در این میان دچار حادثه شود.
آتش نشانان جان به کف و بی محابا هنگام بروز حوادث دل به آتش می زنند
و دل دریایی داشتن یعنی همین .
هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی بهانه ای برای یاد آوری فداکاری ها
و از خود گذشتگی های افرادی است که برای نجات دادن جان دیگران خود را به
خطر می اندازند و در طول خدمت مصمم تراز گذشته همواره می کوشند تا حافظ
جان و مال هموطنان خود باشند.
آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز همگام
با سایر همکاران خود صادقانه و به دور از هرگونه تکلفی هنگام حادثه ، به
یاری همشهریان و حادثه دیدگان جاده ها می شتابند تا لذت خنده ای دوباره
را برروی لبان مادری نگران بنشانند و اشکی از چشمان کودکی چشم به راه
بزدایند.
خبرنگار ایرنا با حضور در جمع آتش نشانان ، از مشکلات فراروی آنان
هنگام بروز حادثه جویا شده است .
این امداد گران عشق و ایثار بیشترین مشکل را مربوط به علم ارتقاء
فرهنگ ایمنی برخی شهروندان و برخورد نامناسب آنان با حادثه ذکر کردند و
خواستار همکاری بیش از پیش شهروندان با آتش نشانان شدند.
فرمانده اکیپ ایستگاه شماره دو سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قزوین
با اشاره به دخالت های ساکنان محله ها، گفت : اغلب موارد، هنگام بروز آتش
سوزی و یا حوادث دیگر، مردم دراطراف نقطه حادثه دیده تجمع کرده و مانع
از انجام درست عملیات توسط گروه های عملیاتی می شوند و با اظهارات غیر
کارشناسی نه تنها کمکی نمی کنند بلکه مانع امداد رسانی نیز می شوند.
محرمعلی حیدری که مدت هشت سال است به عنوان آتش نشان در سازمان آتش
نشانی و خدمات ایمنی قزوین خدمت می کند، سد معبر مصالح ساختمانی داخل
کوچه ها را مانع تردد خودروهای عملیاتی ذکر کرد و افزود: سد معبر مصالح
ساختمانی باعث اتلاف وقت شده و خسارت جانی و مالی حادثه را چند برابر می
کند.
وی از توجه نکردن خودروهای عبوری به آژیر مخصوص خودروهای آتش نشانی
گله کردو گفت : وسایل نقلیه ای که در خیابان ها ترددمی کنند به آژیر
خودرو ما توجهی نکرده و راه را مسدود می کنند.
یک آتش نشان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز نبود
بریدگی در برخی بلوارها برای دورزدن خودرو آتش نشانی و ناتوانی تردد
خودرو امداد رسان در بافت های فرسوده شهر را مهمترین مشکل برای آتش نشانی
قزوین ذکر کرد واظهارداشت : گروههای امدادی هنگام بروز حادثه به تنها
مساله ای که بیش از همه به آن فکر می کنند رسیدن به موقع به محل حادثه
است تا جان انسانی را نجات دهند داریوش مرادی ارتقاء فرهنگ عمومی
شهروندان در برخورد با حوادث و یاری رساندن به گروههای امدادی را ضروری
دانست وافزود: به دلیل سهولت گرفتن شماره 125 از طریق تلفن های عمومی به
صورت رایگان ، گاهی برخی از شهروندان در ساعت اوج حوادث مزاحم شده و باعث
می شوند تا گروههای امدادی به آدرس دیگری مراجعه کنند و به موقع در محل
واقعی بروز حادثه حاضر نشوند که امکان دارد در این میان جان انسانی به
خطر بیفتد.
مسوول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین
مهمترین وظیفه سازمان را امداد و نجات واطفاء حریق دانست وگفت : درکناراین
دو مقوله وظیفه آموزش و پیشگیری را برعهده دارد تا با بالابردن فرهنگ
ایمنی شهروندان از میزان حوادث بکاهد.
حمیدرضا شفیع خانی آموزش مدارس ، بازدیداز صنوف ومراکز تجاری شهر را
از عمده ترین فعالیت های این سازمان ذکر کرد و افزود: علاوه براین موارد
سازمان آتش نشانی ، آموزش آتش نشانان داوطلب را در دستور کارخود دارد تا
با آموزش آنان حوادث را کاهش و ایمنی در را جامعه افزایش دهد.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین به مناسبت
این روز در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر118 نیروی عملیاتی و20
نیروی ستادی از طریق 32 دستگاه خودروی عملیاتی اطفاء حریق وامداد نجات
درشش ایستگاه فعال خدمات خود را به شهروندان ارائه می کنند که در سال
جاری نیز شهرداری قزوین سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای خرید
ماشین آلات در اختیار سازمان قرار داده است .
حسین بهزادپور با اشاره به شش ایستگاه فعال در شهر قزوین اظهار داشت :
براساس استانداردهای جهانی به ازای هر50هزارنفر جمعیت شهری یک ایستگاه
مورد داشته باشد که تلاش سازمان آتش نشانی قزوین طی پنج سال گذشته براین
اساس بوده است که تعداد ایستگاه ها را از نظر کمی به هفت ایستگاه
واستاندارد لازم آن برسانیم .
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون کار احداث ایستگاه شماره هفت با 20درصد
پیشرفت فیزیکی و با اعتباری بالغ برپنج میلیارد ریال درخیابان غیاث آباد
درحال ساخت است که در شش ماه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که
امید است با تکمیل این ایستگاه به استانداردهای مورد نظر دست یابیم .
بهزادپور درادامه استاندارد زمان حضور در صحنه های عملیاتی را بین سه
تا پنج دقیقه ذکرکردو گفت : در برخی از مناطق شهر به علت ازدحام جمعیت ،
ترافیک و کم عرض بودن معابر امکان رسیدن به موقع وجود ندارد که هم اکنون
زمان رسیدن به عملیات اطفا حریق بین سه تا هشت دقیقه می باشد.
این مسوول با اشاره به خرید تجهیزات انفرادی و عملیاتی متناسب با محیط
و جمعیت شهری خاطرنشان کرد: در گذشته برای خرید این گونه ادوات ،
اعتبارات کمی در اختیار این سازمان قرارمی گرفت اما با حمایت های مسوولان
،امسال بالغ بردو میلیارد ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته ، ضمن
آنکه هر آتش نشان به صورت انفرادی نیز هشت قلم ادوات و تجهیزات انفرادی
بااعتباری بالغ بر 30 میلیون ریال در اختیاردارد که این امر در تاثیر
مثبتی در ارتقا بهداشت تن و روان آتش نشانان دارد.ک / 4
3404/7388/1547
شماره 400 ساعت 17:04 تمام