۹ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7457774
T T
۰ نفر
جمعیت سالمندان در خراسان شمالی رو به افزایش است ................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/07/87 داخلی.اجتماعی.سالمندان.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: جمعیت سالمندان در این استان رو به افزایش است.
دکتر نادر نیک پرست روز سه شنبه در آستانه "روز جهانی سالمندان" جمعیت سالمند این استان را 61 هزار و 336 نفر معادل 34/7 درصد از کل جمعیت آن اعلام کرد.
وی افزود: این در حالی است که این جمعیت پارسال 57 هزار و 135 نفر معادل هفت درصد کل جمعیت بوده است.
او اضافه کرد: با افزایش جمعیت سالمند مشکلات جامعه حفظ و ارتقا سلامت سالمندان افزایش یافته و میزان بهره وری کاهش می یابد.
وی بر لزوم روابط سالم در دوران سالمندی تاکید کرد و گفت: روابط سالمندی تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز بیماریهای این دوران دارد.
او افزود: احتمال حملات قلبی در بین سالمندانی که فکر می کنند همسرشان آنان را دوست ندارد 50 درصد بیشتر از سایر سالمندان است.
وی ادامه داد: اعتماد به یک شخص طول عمر را زیاد می کند و سالمندان متاهل 30 درصد بیش از سالمندان مجرد عمر می کنند.
او همچنین افتادن و زمین خوردن را از عوامل مهم صدمات فیزیکی در دوران سالمندی بیان کرد و گفت: سه درصد از افراد بالای 65 سال که در منزل زندگی می کنند مشکل افتادن دارند.
وی ادامه داد: 15 درصد از زمین افتادگیهای سالمندان به صدمات فیزیکی مانند کشیدگی عضلانی، صدمات بافت نرم و شکستگی منجر می شود که به مراقبت پزشکی و درمانی منتهی می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برنامه های حفظ و ارتقا سلامت سالمندان این استان را استقرار 541 مربی آموزش دیده و در اختیار قرار دادن کتب چهار جلدی سلامت سالمندان عنوان کرد.
10 مهرماه روز جهانی سالمندان است. ک/3 7186/626/660 شماره 316 ساعت 14:13 تمام
۰ نفر