۱۷ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7460043
T T
۰ نفر
خشکسالی 440 میلیارد ریال به عشایر خراسان رضوی خسارت زد .......................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/87 داخلی.اقتصادی.دام.عشایر مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت:خشکسالی حاد سال 87 بالغ بر 440 میلیارد ریال خسارت به عشایر این استان وارد کرد.
علی اکبر معمارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جمعیت عشایری استان را پنج هزار و 500 خانوار با حدود 900 هزار راس واحد دامی ذکر کرد و افزود: عشایر خراسان رضوی 30 درصد مراتع استان را در اختیار دارند.
وی اظهارداشت : منابع آبی این جمعیت شامل قنوات و چشمه ها با آبدهی اندک و آبهای سطحی و جاری فصلی است که امسال با بروز خشکسالی عملا غالب آنها خشک و از دسترس این جمعیت خارج شد.
معمارزاده با بیان اینکه سرانه زمین زراعی خانوار عشایری استان اعم از زراعی و قلمستان کمتر از یک هکتار است، افزود:از جمله خساراتی که طی خشکسالی های امسال به این جمعیت وارد شد کاهش علوفه مراتع عشایری و به تبع آن افت وزن دام بود.
وی گفت:در پی این وضعیت تولید شیر و پشم هم به شدت افت کرد و دامداران ناچار شدند که بره ها را به دلیل خشکسالی، زودهنگام به بازار عرضه کنند.
او این امر را موجب افت قیمت بره و گوشت در بازار و ضرر مضاعف عشایر دامدار برشمرد.
معمارزاده با اشاره به خشک شدن منابع عمده آبی عشایر در مناطق ییلاقی گفت:طی ماه های گذشته بیش از 80 درصد آب شرب دام و انسان در ییلاق از طریق آبرسانی سیار تامین شد.
وی افزود:در سالهای گذشته اداره کل امور عشایر فقط در مناطق قشلاقی آبرسانی سیار داشت و عشایر در مناطق ییلاقی متکی به منابع آبی خود بودند.
این مسوول بااشاره به اقدامات کوتاه مدت ،میان مدت و بلندمدت در جهت کاهش اثرات خشکسالی بر عشایر خراسان رضوی، از دریافت 15 هزار و 500 میلیون ریال اعتبارات خشکسالی جهت تامین حدود 15 میلیون تن علوفه، 58 هزار و 600 متر مکعب آب شرب و 150 دستگاه تانکر ثابت و سیار و اجرای چند پروژه انتقال آب دام و بهسازی و بازسازی چشمه هاو قنوات به عنوان بخشی از این برنامه ها یاد کرد.
وی گفت:علاوه بر این 29 درصد از اعتبارات عمرانی این اداره کل هم برای مهار پدیده خشکسالی اختصاص یافت و تلاش شد اعتباری هم از محل اعتبارات مرحله دوم خشکسالی جذب شود.
او افزود:در همان ابتدای خشکسالی تعامل گسترده ای با جامعه عشایری استان جهت بررسی مشکلات و معضلات ناشی از خشکسالی و انعکاس آن به مراجع استانی و ملی انجام شد که نتیجه خوبی هم داشت.
معمارزاده گفت:علاوه بر توزیع علوفه دامی یارانه دار میان عشایر دامدار، بخشی از دام مازاد آنان شامل 83 هزار راس دام سبک خریداری شد و به آنان کمک شد تا حدود 20 هزار راس از دام های خود را نگه داشته و پرواربندی کنند.
وی افزود:اقدامات میان مدت در این جهت را نیز شامل احداث و جانمایی مخازن ثابت و سیار، پیش بینی و ذخیره علوفه به میزان یکصد هزار تن، بهسازی و بازسازی منابع آبی پایدار، هماهنگی اخذ تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری مشترک با عشایر از طریق شبکه تعاونی های عشایر ذکر کرد.
او رویکرد کلی برنامه های عمرانی و تولیدی این مجموعه در درازمدت را هم با توجه به خشکی استان سیاستگذاری و هدایت در جهت تغییر و تقویت زیر ساخت های معیشتی جامعه عشایری ذکر کرد.
معمارزاده مهم ترین اقدامات درحال پیگیری در این جهت را طرح کاهش 25 درصدی دام متکی به مراتع عشایر از طریق خرید پروانه چرای دام از عشایر فاقد دام، اجرای پرواربندی دام سبک به میزان 60 هزار راس برای یک هزار و 800 خانوار و تبدیل دام سبک به دام سنگین برای 10 درصد خانوارهای عشایری برشمرد.
مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت:از این طریق می توان هر سال 60 هزار راس دام را از وابستگی به مراتع خارج کرد.ک/3 2713/1654/589/659 شماره 044 ساعت 09:30 تمام
۰ نفر